اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

طرح جدید استفساریه مواد ٣ و ۵ قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار (متقاضیان وکالت و سردفتری)

وکلاپرس- محمدتقی نقد علی نماینده مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح استفساریه جدیدی برای قانون تسهیل در خصوص متقاضیان آزمون وکالت و سردفتری خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، در حالی که کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به استناد آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ قوه قضائیه مکلف به برگزاری مراحل سه گانه کارآموزی برای پذیرفته شدگان آزمون وکالت هستند، معدودی از نمایندگان مجلس معتقند با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار آیین نامه قابلیت اجرایی ندارد و کانون های وکلا بایستی بر مبنای قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار عمل کنند.

اختبار و گزینش برای متقاضیان سردفتری

علاوه بر متقاضیان آزمون وکالت، جذب پذیرفته شدگان در آزمون سردفتری نیز منوط به احراز صلاحیت های عمومی متقاضیان است و در همین راستا صفدر کشاورز امروز، ۲۰ تیرماه عنوان داشته است: عبارت «مراحل مقتضی» در قانون تسهیل همان شرایطی است که در ماده ۱۴ قانون دفاتر و آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ برای جذب سردفتری در نظر گرفته شده بود؛ از جمله بحث اختبار و گزینش.

در همین راستا چند تن از نمایندگان طرح جدیدی را ارائه کرده اند که بر اساس آن «هرگونه آزمون علمی مجدد اعم از کتبی یا شفاهی برای متقاضیان وکالت و سردفتری» ممنوع خواهد بود.

طبق اعلام صفحه اطلاع رسانی نقد علی، نماینده مجلس دوره یازدهم، بر اساس این طرح که در سامانه قانون گذاری مجلس بارگذاری شده است، وضع هرگونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز ممنوع است و آیین نامه چه سابق بر قانون و چه لاحق بر آن با هدف ایجاد محدودیت و مانع نمی‌تواند مخالف مفاد قانون باشد.

طرح استفساریه مواد ٣و ۵ قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار (مخصوص متقاضیان وکالت و سردفتری)

متن این طرح به شرح زیر است:

پرسش

آیا منظور از عبارت مراحل مقتضی در تبصره یک ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی تنها اقدامات اداری صرف می باشد یا کانونهای وکلای دادگستری، مرکز وکلای قوه قضاییه و دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران میتوانند مطابق آیین نامه های داخلی خود از پذیرفته شدگان مصاحبه علمی و هرگونه آزمون مجدد جهت احراز صلاحیت علمی داشته باشند؟

پاسخ:

منظور از عبارت «مراحل مقتضی» در تبصره یک ماده (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی تنها اقدامات اداری صرف می باشد. با استناد به تبصره ۴ ماده ۷ مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار «وضع هرگونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز … ممنوع است»، فلذا با عنایت به این ماده آیین نامه چه سابق بر قانون و چه لاحق بر آن با هدف ایجاد محدودیت و مانع نمیتواند مخالف مفاد قانون باشد. بنابراین هرگونه آزمون علمی مجدد اعم از کتبی یا شفاهی برای متقاضیان وکالت و سردفتری با قانون تسهیل در تضاد بوده و ممنوع است.

پیش از این طرح، استفساریه دیگری در خصوص مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود که بر اساس آن منظور از عبارت «امتیاز میانگین نمرات»، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می شود، است.

بیشتر بخوانید:

از قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار:

ماده ۵- تبصره ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

تبصره ۲- برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (۱) حداقل شصت درصد (۶۰%) می‌باشد.

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سان تزو در هنر جنگ نوشته وقتی دشمن مشغول حماقت هست مزاحمش نشین!
    اگه این استفساریه عملی بشه، قوه قضائیه مجبور هست سالانه به ده هزار نفر مجوز سردفتری بده، دانش آموخته وقتی بیکار باشه نهایتا می‌ره یه شغل آزاد ولی سردفتر اگه بیکار شد مشغول میشه به سندسازی،جعل،کارچاق کنی و…اینطوری بعد از دو سه سال اصل قانون تسهیل رو مجبور میشن با یه قانون دیگه نسخ کنن.

    1. خدا خیرشون بده،واقعا با این کارشون چشم حسودا رو کور کردن.
      چرا با قبول شدن دیگران مخالفین،اگر وکیل خوبی هستین اصلا از بابت کم شدن روزیتان نترسین

    2. شما نگران نباش درست کار کنی همیشه کار هست
      شما از انحصار میترسید نه از بیکاری جوانان

      1. بنده سردفتر نیستم و اینکه شما سردفتر بشین یا نه به حال من توفیری نداره ولی واقعا برای ورودی های سردفتری ۹۷ کار نیست چون دفترخانه های قدیمی به خصوص در شهرستان ها ‌‌و بخش ها اجازه نفس کشیدن به دفتر جدید رو نمیدن و شما مجبور هستید ماهانه هم اجاره دفتر بدین،هم چند صد میلیون رو تجهیزات جدید سرمایه بخوابونین و…اون وقت مجبور هستین برای گذران زندگی دست به هر کاری بزنین.

        1. هدف وسیله رو توجیه نمیکنه که چون به قول شما کار نباشه دست به هرکاری بزنیم لطفا یه سری در جامعه بچرخون تقریبا همه صنف ها کار کمه اگه اینطوری باشه الان تو وضعیت کشور هر کی تو هر صنفی هست با این توجیه شما باید دست به هرکاری بزنه…
          شما اگه این شکلی هستی بهتره یا شغلت رو عوض کنی یا طرز فکرت رو…
          نگران کار نداشتن ورودی های جدید هم نباش بذار خودشون غصه این ماجرا رو بخورن
          اگه کار نباشه نهایتا میرن سراغ یه شغل دیگه
          اونی که بخواد دست به هرکاری بزنه نیازی به بهونه نداره

    3. درود بر شما – بسیار خوب تحلیل کردید موضوع رو و صد البته پیش بینی که داشتید هم کاملا منطقی است که مرور زمان صحت اون رو نشان خواهد داد.

    4. نه میرود وکیل میشود
      چون هزینه وکیل بسیار کمتر از سر دفتر هست، و پرونده هم در دادگاه زیاد

    5. فارغ التحصیل حقوق بره بنایی شما راضی میشید

      ….

      خدایی وجود داره واقعا!!!!!!

  2. خدایا کی دوره نمایندگی نقدعلی ها تموم میشه؟!!!
    دشمنان درجه یک کانونهای وکلا و وکالت

  3. الحمدالله… در همین دوره مجلس این رانت کانون وکلا و سردفتران بساطش جمع خواهد شد ان شاء ا… و به کمک و مدد نمایندگان مردم

  4. خدا خیرت بده آقای نقد علی
    اگه امثال شماها نبودید نمیشد جلوی انحصار سردفتری شکسته بشه
    با مولاعلی محشور بشی که به فکر جوانان وطنت هستی
    دست علی یارت

  5. الهی شکر که بساط انحصار تموم شد

    ان شالله برخی دوستان قبولی قبلی، از حسادت و بدخواهی دست بردارند
    و برن سر زندگی و کار خودشون

    مملکت و امکاناتش برای همه مردم کشوره

  6. ازسال ۸۶ تا حالا که انحصار بود تا حالا اگه سالی ۱۰۰۰ نفر میگرفتن الان باید بالای ۱۰ هزار نفر میگرفتن
    این ۱۰ هزار نفر جامانده های اون سالهاست
    پس کسی لطفا نگران بیکاری جوانان ها نشه .

  7. تو کل دنیا و تو کل ادوار مجلس، نماینده های این دوره مجلس عقل کل تشریف دارند.. ببین چقدر بدبختیم که واسه یه قانونی که اکثر اساتید برجسته کشور مخالف تصویبش بودن دو بار استفساریه زدن براش، این دال بر بی سوادی قانونگذار که قانونش جامع و کامل نیست… در آینده ی خیلی خیلی نزدیک فساد و بیکاری سیستم قضایی کاملاً آلوده و بیمار میشه به سبب همین قانون بی خرد
    وای به روزی که بگندد نمک!!!

  8. درود بر جناب نقدعلی که یه تنه در براز ظلم به ملت وجوانهای این مملکت داره تلاش میکنه ونتوانسته اند دراو نفوذ کنند درود بر شرفت قوه قضاییه باید یاد بگیره ازاین شیرمرد

  9. بزرگی میگه آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.شما از فساد در سردفتری نترسید…از اینهمه فساد موجود کدام را حل کردید که پیشگوی شکل گیری فساد آنهم در عرصه سر دفتری که همه چیز محرز است شده آید.شما فقط مکران جیبتان هستید.درود بر پچنماینده با عرضه و موجه و کاردانی مثل نقد علی که از محدود کسانی است که میداند مخاطبش چه می خواهد…ننگ بر مخالف قانون تسهیل و ننگ بر کارشکننان قبولی سردفتری

    1. کسانی که این همه سنگ نقدعلی و امثال ایشون رو به سینه شون میکوبند تا حالا به این فکر نکردن که اصلا نماینده های مجلس بزرگترین رانت رو برای خودشون حفظ کردن و براحتی حتی بدون آزمون تسهیل پروانه وکالت اخذ میکنن.. این کاملا واضحه که تمامی کارهای اینا بخاطر رای…. در ضمن من خودم هم پذیرفته شده سردفتری هستم ولی مخالف این همه پذیرشم.. قبولی با تراز ۶ و برخی ۵ هزار یعنی از ۲۰ نمره ۶ بگیری قبول… لااقل به ۷ هم نمیرسه که تبصره یا تک ماده بزنی قبول بشی

  10. خداروشکر.تبریک میگم بهتون قبولیان آزمون سردفتری و وکالت. سردفترا چه به لرزه افتادن که منافعشون به خطر افتاد.دیگ تموم شد انحصارو رانت و منفع طلبی شخصی با وجود این چنین نمایندگان پاک دست و این مجلس انقلابی..نه در سردفتری و وکالت بلکه در هر شغلی مجوز دادن اسان تر شود تا کیفیت خدمات و حال و رفاه مردم خوب شود.مردم همه با هم باید پیشرفت کنند نه اینک یکی درامد میلیاردی داشته باشه ولی یه جوون هم رشتش که علمش و ضرایبشم تو آزمون بالاست بیکارو سرخورده بماند.سردفتری که فرمود جعل و کلاهبرداری بیشتر میشود،اولا اینکه خودتان که بهتر میدانید امکان این اصلا وجود ندارد با محدودیتهایی که هست.ثانیا پس چرا با طرح نصب دوربین در دفاتر خود مخالفین.بس است دودره بازی.همه ما باید یک روز اسباب بازیای این دنیارو بزاریم بریمم جواب بدیم بخاطر حرفامون و کارامون.خدا بیامرزد استاد کاتوزیان پدر علم حقوق را که هدفش پاکدست و جوانمرد بودن در این علم و مشاغل بود

  11. عده ای اندک سالهاست عرصه وکالت را میدان تاخت و تاز خود قرار داده اند و حالا که با مصوبه مجلس به منظور تسهیل در کسب و کار مخالفت میکنند . انگار ارث پدریشان است. اصلا کسی به فکر چند هزار جوان تحصیلکرده و قبول شده آزمون وکالت نیست. وای بر شما.

  12. عرض ادب
    من فارغ التحصیل حقوقم هنوز هیچ ازمونی ندادم از خدامه منم سردفتر یا وکیل شم اما ی اما داره اونم اینکه باید طوری مجوز صادر کنن که جامعه هم ظرفیتشو داشته باشه ن امثال منه بیچاره که یکمون گرو دومونه بعد از کسب مجوز و کرایه دفتر و کلی مخارج تجهیز بشینم تو دفتر مگس بپرونم ب روایتی بعد چند سال به عنوان ی ورشکسته دنبال تغییر شغل باشم هر چیزی تعادلش خوبه افسار گسیختگی در هر حرفه مدیریتی مخصوصا در هنر وکالت و سردفتری ی آسیب بزرگه و نبایستی مشاغل و هنرهای مختلف رو به بازی گرفت تا دولت یا مجلس وقت بیلان کار افرینی خودشو بالا ببره
    امیدوارم حرفمو خوب گفته باشم
    یا حق

  13. مملکت با هشتاد نود ملیون جمعیت
    سر جمع ، هزار و خرده ای سردفتر داره!!!

    این انحصار باید بشکنه.

  14. انحصار ابتدا رانت و فساد هست ، و رقابت در خدمات حقوقی باعث کاهش هزینه های مردم میشود ، اگر هزینه ها هم کاهش نیابد سطح خدمات افزایش پیدا می کند ،
    تو این مدت که انحصاری بود ببینید چقدر مردم برای گرفتن وکیل در تنگنا بودند ۱۰ م بده تا پرونده مطالعه شود !!!! ۱۲درصد ارزش ملک حق وکاله نتیجه همین انحصار گذشته است ، مگر یک پرونده چند جلسه دادگاه دارد ، هر جلسه ای چند ؟؟

  15. با توجه به آمار پرونده های قضایی صد هزار نفر وکیل در کشور نیاز است که با این طرح تسهیل مجلس در آینده نزدیک کانون وکلا هم از میان خواهد رفت و همه ادغام می‌شوند

  16. آه که خودمان کاری نمی کنیم واین طرح تسهیل مجوز کسب وکار شامل این ضرب المثل میشودکه میگوید جوجه رااخر پاییز میشمارند و خسارتهایی که بر حقوق مردم ودستگاه قضا وبیکاری افزون وکلاوارد میکند بعدا متوجه میشوند که دیر است وبخاطر حقوق مردم که ضایع میشود چه خسارتها که نبینیم خدا به دادمان برسد …

  17. در این که در سردفتری انحصار هست شکی نیست. از سال ١٣٨٧ تا الان یه بار آزمون سردفتری برگزار شده. اما هر سال آزمون کارآموزی وکالت برگزار شده! چه رانت و چه انحصاری هست؟! متأسفانه وقتی دوغوزآباد دانشگاه و رشته حقوق داره هر کی دوست داره وکیل بشه! کاش آزمون برداشته بشه ولی کارآموزای وکالت رو فقط از دانشگاه‌های الف رشته حقوق جذب کنند.

  18. دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل میشه
    طرحش می گذارند و مطب باز می کند
    نمی‌دونم وکالت چرا اینقدر خودش دست بالا می گیره چند درصدنقش وکیل در تصمیم قاضی نقش داره
    کانون وکلا تنگ نظری را کنار بگذارد
    کدام کشور اروپایی آزمون های ورودی برای وکیل شدن می گیرد
    واقعا مسخره به نظر می رسد

    1. درود بزرگوار ، دمت گرم ، زدی تو خال ، آخه مگه وکالت از پزشکی مهم تر هست ؟؟؟؟؟؟ پزشکی جان مردم در دست دکتر هست
      ولی وکالت پرونده مردم ، مثل یه پرونده نزاع یا چک یا سفته

  19. وکیل کیلویی چند؟
    من خودم توی. جریانی. وکیل داشتم
    ولی اصل کارم سفارش فامیل بود که خودش معاون قضائیه و به قاضی پرونده سفارش کرد
    البته. درکل حق با من بود چون اگه سفارش نمیشد بیخودی مورد ظلم واقع میشدم!
    حق به حقدار رسید

  20. توروخدا به گوش مسئولان برسونید که اکثر داوطلبان خواهان تعویق آزمون وکالت کانون وکلا ۱۴۰۲ هستند. بزارید بعد از ماه محرم

  21. دوستان عزیزی که ابراز نگرانی می کنند از بابت افزایش تعداد وکلا یا سردفتران بد نیست اندکی مطالعه داشته باشند تا بدانند به نسبت سرانه جنعیت ما چقدر از کشورهای دیگر جهان عقب هستیم… شکاف طبقاتی + کاهش ارزش پول ملی + افول اقتصادی + رکود و رخوت در پیشرفت امور همگی محصول همین تنگ نظری ها در جذب و مدیریت منابع انسانی است… کشورمان در یک پیچ بسیار مهم و بزرگ قرار دارد… یا وضعیت ایجاد بازار کار انحصاری به نفع یک عده بی کفایت و منفعت طلب حفظ می شود… یا کشور از بند این تنگ مفاسد رها و حرکت به جلو ادامه می یابد… امیدوار هستیم با تصویب فوری این طرح، دومی رخ دهد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا