گفت و گو

علت اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست توجه نکردن به نظر بدنه صنف وکالت است

وکلاپرس- دبیر کمیسیون روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن نقد و بررسی مصوبات اسکودا درخصوص آزمون وکالت ۱۴۰۰، افزودن دروس جدید به آزمون وکالت و شرط سنی ۲۴ سال را غیرمنطقی دانست.

به گزارش وکلاپرس، احمدرضا اسعدی نژاد، وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به جزئیات چهلمین نشست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری پرداخت.

بیشتر بخوانید: بیانیه پایانی چهلمین نشست هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا

انتخاب اعضای هیأت رییسه اسکودا

اسعدی نژاد ضمن تشریح دستور کار این نشست عنوان کرد: چهلمین نشست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری چند دستور مهم داشت؛ از جمله انتخابات هیات رییسه که دکتر جعفر کوشا بار دیگر به عنوان رییس اتحادیه انتخاب شد و آقایان ابراهیم کیانی و دکتر محمود حبیبی به عنوان نواب رییس و آقایان صابونچی به عنوان بازرس اصلی و علی حامد توسلی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

افزودن دو درس جدید به آزمون وکالت ۱۴۰۰ و لحاظ شرط سنی ۲۴سال

این وکیل دادگستری با اشاره به مصوبات اسکودا درخصوص آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: یکی از دستورهای مهم درخصوص آزمون وکالت ۱۴۰۰ بود که دو درس متون فقه و حقوق اساسی به مواد آزمونی اضافه شد و شرط سنی ۲۴ سال تمام برای شرکت در آزمون نیز به تصویب رسید.  این دو موضوع که پیش تر در آیین‌ نامه پیش‌ بینی شده بود محل نقد است.

شرط سنی ۲۴ سال نیز با منطق سازگار نیست

وی ادامه داد: به نظرم در شرایط فعلی که منابع آزمون قابل توجه است، اضافه کردن دو درس دیگر کار را برای داوطلبان بسیار دشوار می سازد. شرط سنی ۲۴ سال نیز با منطق سازگار نیست؛ زیرا بسیاری از داوطلبان دوره کارشناسی را در سنین ۲۲ و ۲۳ سالگی به اتمام می رسانند و خصوصا بانوان  که با مانع خدمت سربازی مواجه نیستند باید چند سال منتظر بمانند تا سن ۲۴ سالگی آنها به اتمام برسد و در آزمون شرکت کنند که فاصله زیادی از زمان تحصیل تا زمان آزمون به وجود می‌ آید.

اسعدی نژاد با بیان عواقب این مصوبه اظهار کرد: با ایجاد فاصله زمانی بین اتمام تحصیل تا زمان آزمون، برخی از مطالب فراموش می شود و وقت و انرژی بیشتری باید صرف مطالعه شود. مضافا اینکه در شرایط فعلی جوانان باید چند سال بلاتکلیف بمانند تا وضعیت شغلی آنها روشن شود و در این مدت نه می‌ توانند به طور تمام وقت مشغول کار دیگری شوند و نه می توانند با توجه به وضعیت اقتصادی، بیکار بمانند.

احتمال تغییر مصوبه شرط سنی

این فعال صنفی با بیان احتمال تغییر مصوبه شرط سنی عنوان کرد: هرچند تصویب این دو موضوع در هیات عمومی در جهت حفظ حقوق داوطلبان بود، اما باید تدبیری اندیشیده شود که حداقل برای امسال اجرایی نشود. در حقیقت اگر خود را جای این داوطلبان قرار بدهیم، چنین تصمیماتی اتخاذ نمی‌ شود. اساساً در آیین نامه نیز نباید شرط سنی و اضافه شدن مواد جدید صورت می گرفت. در هر حال امیدوارم در این خصوص اصلاحات لازم صورت بگیرد و حداقل اینکه در آزمون ۱۴۰۰ اعمال نشود.

ضرورت اخذ نظر بدنه نهاد وکالت در تصمیم گیری ها

این وکیل دادگستری با تاکید بر ضرورت ارج نهادن به بدنه نهاد وکالت به ویژه به فعالین صنفی گفت: فعالین صنفی همواره در شرایط دشوار در دفاع از مردم و نهاد وکالت نقش بسیار ویژه‌ ای ایفا کرده‌ اند. لذا باید ساز و کاری تعیین شود تا در تصمیم گیری ها نظر بدنه نهاد وکالت اخذ شود. البته در شرایط فعلی هم نظرات وکلا در فضای حقیقی و مجازی مشاهده می شود که باید به آنها توجه بیشتری داشت و مدیران نباید صرفا به آنچه که تصمیم جمعی خود است اکتفا کنند.

دلیل اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست؛ عدم توجه لازم به نظر بدنه صنف وکالت

اسعدی نژاد در توضیح بیشتر مراد خود افزود: دلیل اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست، عدم توجه لازم به نظر بدنه صنف وکالت بوده است. مدیران نهاد وکالت را همین وکلا تعیین می کنند و آنها هم موظف به رعایت امانت داری و اعمال نظرات وکلا هستند و نباید در تصمیم‌ گیری‌ های خود بر خلاف این امر عمل کنند.

اسعدی نژاد ضمن تاکید بر ضرورت بهره مندی مدیران نهاد وکالت از پتانسیل روابط عمومی و افراد متخصص در این حوزه گفت: بارها گفته‌ ایم و باز هم تاکید می‌ کنیم که مدیران نهاد وکالت باید از افراد متخصص در این امر استفاده کنند. حضور افراد متخصص نباید صرفا جنبه نمادین داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به برخی ایرادات و انتقادات بر انتخابات هیأت رییسه اسکودا

نگاه مدیران نهاد وکالت به روابط عمومی تخصصی نیست

دبیر کمیسیون روابط عمومی کانون وکلای مرکز درباره روابط عمومی تخصصی افزود: اولا بپذیریم که امور رسانه ای و روابط عمومی نیاز به افراد متخصص دارد. ثانیا اختیارات لازم داده شود و امکانات و لوازم مورد نیاز در این خصوص نیز فراهم شود و آنچه متخصصین توصیه می کنند به مرحله اجرا درآید؛ برای مثال امکانات ابتدایی از جمله خبرنگار، عکاس و… در کانون ها به ندرت وجود دارد و همین افراد نیز تحت مدیریت متخصصین نیستند.

این وکیل دادگستری گفت: علاوه بر این بودجه مناسبی برای روابط عمومی تخصیص پیدا نمی‌ کند. مهم تر اینکه نگاه مدیران نهاد وکالت به روابط عمومی، تخصصی نیست؛ برای مثال نهایتا این ذهنیت وجود دارد که باید پایگاه خبری در کانون ها یا اسکودا تأسیس شود. البته نفس تاسیس پایگاه خبری نه ایراد دارد و نه فایده.

کارایی بالاتر بسیاری از رسانه های صنفی مستقل نسبت به روابط عمومی بسیاری از کانون ها

اسعدی نژاد با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری رسانه افزود: این مسئله مستلزم استقلال رسانه و فراهم کردن امکانات مورد نیاز است که اگر بودجه کلانی صرف شود و متخصصین در این افراد هم به کار گرفته شوند، باز هم تا زمانی که روابط عمومی در امور رسانه ای اختیار لازم و استقلال نداشته باشد، تأثیرگذار نخواهد بود و عملا نمی‌ تواند کارایی و توان رقابت در فضای رسانه‌ ای فعلی داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری و کارایی برخی رسانه های صنفی مستقل افزود: یکی از دلایل روشن برای اثبات این موضوع آن است که مشاهده می‌ کنیم بسیاری از رسانه های صنفی مستقل با وجود بودجه اندک، کارایی بالاتری از روابط عمومی بسیاری از کانون ها دارند. پس یک بار برای همیشه این واقعیت را بپذیریم و عملکردها را اصلاح کنیم در غیر این صورت ده‌ ها همایش دیگر هم که برگزار شود تا زمانی که انعکاس رسانه‌ ای مناسب پیدا نکند، خروجی لازم را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا