اخبار قوه قضاییه

رییس دستگاه قضا: مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند؛ نه فقط عدالت در صدور حکم

در نشست شورای عالی قضایی مطرح شد:

وکلاپرس- رییس قوه قضاییه در جلسه صبح امروز دوشنبه (سوم آبان ماه) شورای عالی قوه قضاییه بر تحقق و گسترش عدالت در تمامی زمینه ها تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه در نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه که با حضوز کاظمی فرد (رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه)، حجت‌الاسلام «منتظری (دادستان کل کشور) و ذیبح الله خداییان (سخنگوی قوه قضاییه)  و … برگزار شد در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور هوشمندسازی قوه قضاییه و مبارزه با مفاسد و رانت بحث و گفت و گو شد.

مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فزونی وسوسه‌های شیطانی و هوا‌های نفسانی و فشار‌های دشمنان بیرونی در شرایط دشوار فعلی گفت: روز گذشته گزارش یک نهاد نظارتی درباره عملکرد یک قاضی به دستم رسیده که حقیقتاً دلم به درد آمد که این شخص نه به خاطر فقر یا کمبود در زندگی بلکه به دلیل تمایلات نفسانی دچار لغزش‌هایی شده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس دستگاه قضا، اجرای عدالت را از وظایف مهم حکومت دانست و گفت: امروز مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند؛ نه فقط عدالت در صدور حکم.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی تصمیمی می‌گیریم یا قانونی را تصویب و بخشنامه‌ای را صادر می‌کنیم باید بیندیشیم که سبب تحقق و گسترش عدالت شده یا برعکس موجب ایجاد رانت و انحصار شده و شکاف طبقاتی را بیشتر و افرادی را از فرصت‌ها محروم می‌کند.

تراکم قوانین و مقررات؛ زمینه‌چینی برای مفاسد

در بخش دیگری از این نشست، «ذبیح‌الله خداییان» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قدمت بیش از یکصد ساله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجب شده که این سازمان با چالش تراکم قوانین و مقررات که کُندی کار و زمینه‌چینی برای مفاسد را در پی دارد، مواجه شود.

 تنقیح قوانین؛ اقدامی جهت شفاف‌سازی و مبارزه با فساد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اقدامات مشترک این سازمان با معاونت حقوقی و پژوهشگاه قوه قضاییه در زمینه تنقیح قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این کار خوشبختانه امروز به اتمام رسیده و در این مرحله ۶۱۵ مورد تقاضای نسخ قانون یا بخشی از قانون از مجلس و حدود ۱۳۰۰ مورد تقاضای نسخ آیین‌نامه یا بخشی ‎‌آیین‌نامه و ۱۵۰۰ مورد تقاضای نسخ بخشنامه یا قسمتی از بخشنامه را از دولت داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

خداییان تنقیح قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را اقدامی بسیار خوب در جهت شفاف‌سازی و مبارزه با مفاسد دانست.

گزارش‌گیری و پیگیری پرونده‌های معوق بیش از یک سال

«کاظمی فرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به اقدامات این مرکز در راستای توسعه و تقویت سامانه‌های نظارت هوشمند بر پرونده‌های معوق گفت: در فاز اول اقدامات در این راستا، فهرست پرونده‌های معوق بیش از یک سال به تفکیک استان، شعبه، شماره پرونده و سن آن قابل گزارش‌گیری و پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه در میان این پرونده‌های معوق، پرونده‌هایی در برخی شعب وجود دارد که سن آن‌ها از یک تا بیش از ده سال است، گفت: امکان مشاهده و نظارت بر این پرونده‌ها در داشبورد‌های مدیریتی مدیران ارشد قوه قضاییه وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

کاظمی‌فرد افزود: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تا پایان سال جاری، تعداد دیگری از ابزار‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوان بر داده‌ها نظارت هوشمندی داشت را به بهره‌برداری خواهد رساند.

بهره برداری از ۱۰۰ سامانه در مسیر هوشمندسازی قوه قضاییه

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع مسیر هوشمندسازی قوه قضاییه تا به امروز حدود ۷۰ سامانه متعدد توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسیده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ سامانه خواهد رسید.

وی افزود: این سامانه‌ها که داده‌های دستی را به داده‌های ماشینی تبدیل می‌کنند، در داشبورد‌های مدیریتی مدیران قضایی قرار گرفته است.

شناسایی ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین

حجت‌الاسلام «منتظری» دادستان کل کشور با بیان اینکه در مهرماه امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده‌است، گفت: برای ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد از این بازی‌ها پیام هشدار ارسال شده که این پیام‌ها می‌تواند نسبتا موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۰ شماره تلفنی که از سوی این بازی‌های قمار آنلاین به بانک‌ها داده شده، شماره تلفن‌های نامعتبر است. دادستان کل کشور همچنین بر ضرورت برخورد قاطع و بازدارنده دادستان‌ها با متخلفان و متهمان بازی‌های قمار آنلاین تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا