اخبار قوه قضاییه

تأثیر کرونا بر رسیدگی به پرونده های معوق دادگستری

رییسی در بخشی از سخنان خود درباره عملکرد سال ۹۸ دستگاه تحت مدیریت خویش گفت: «اگر کرونا نبود امروز اعلام می‌کردم پرونده معوق در دادگستری نداریم»

وکلاپرس ـ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله بهشتی و آخرین روز هفته قوه قضاییه، همایش سراسری قوه قضاییه با حضور رییس قوه قضاییه، اعضای شورای عالی قوه قضاییه، روسای کل دادگستری‌ها و اعضای شورای قضایی استان‌های کشور برگزار شد. آیت الله رییسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، در بخشی از سخنان خود درباره عملکرد سال ۹۸ دستگاه تحت مدیریت خویش گفت: «اگر کرونا نبود امروز اعلام می‌کردم پرونده معوق در دادگستری نداریم»

رسیدگی به ۵۳ درصد پرونده های معوق دادگستری

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی هایی که در سال ۹۸ انجام شده نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است، گفت: اگرچه شاهد کاهش ورودی پرونده نسبت به سال های گذشته هستیم، اما رسیدگی ها افزایش یافته است.

آیت الله رییسی آمار پرونده های معوق رسیدگی شده در سراسر کشور طی سال گذشته را ۵۳ درصد اعلام کرد و افزود: در برخی استان ها این رقم تا هفتاد درصد هم بوده است که ناشی از همت و تلاش های صورت گرفته است. اگر کرونا نبود، اعلام می‌کردم که امروز پرونده معوق در دادگستری نداریم

وی درباره پرونده‌های معوق دادگستری اظهار کرد: این امکان وجود دارد که پرونده‌ها در دادگستری‌ها به روز شود و اگر کرونا نبود، اعلام می‌کردم که امروز پرونده معوق در دادگستری نداریم. حتی در تهران همکاران موفق شدند که ۵۱ درصد از پرونده‌های معوق را به نتیجه برسانند و این امر نشان دهنده این بود که همکاری خوبی وجود داشته است و اگر همت شود که انشاءالله ظرف چند ماه آینده پرونده معوق در دادگستری نداشته باشیم، کاملا شدنی است.

آیت الله رییسی ادامه داد: تاکید من این است که همت والایی که در سال ۹۸ صورت گرفت، در سال جاری تداوم داشته باشد و سال نداشتن پرونده معوقه در دادگستری را داشته باشیم. مردم هم قطعا خدا را شاکر خواهند بود که رسیدگی به موقع صورت گرفته و دعای آن‌ها هم بدرقه راه همکاران خواهد بود.

تحول دستگاه قضایی دادخواست محور به یک دستگاه قضایی فعال و غیرمنفعل

رییس قوه قضاییه در مورد محور دوم، تحول دستگاه قضایی دادخواست محور به یک دستگاه قضایی فعال و غیرمنفعل را مورد اشاره قرار داد و در بیان مصداق تحقق این موضوع گفت: بر اساس آمار به دست آمده از تعطیلی ۱۲۰۰ مرکز تولیدی توسط همکارانمان در استان‌ها و مرکز جلوگیری شده است؛ در این زمینه دادخواستی در کار نبوده بلکه حرکت فعال دستگاه قضایی باعث شده تا شاهد تعطیلی یک کارگاه و یک بنگاه اقتصادی نباشیم، لذا اینگونه اقدامات پیشگیرانه، مبتکرانه و خلاقانه همکاران در جهت حفظ حقوق عامه، از همین دست است.

اگر پرونده‌ای خلاف شرع باشد، قطعا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

آیت الله رییسی تصریح کرد: ورودی استان‌های کم جمعیت علی القاعده باید کم باشد؛ ولی گاهی تعداد بالایی از پرونده‌ها به معاونت قضایی می‌آید. تاکید می‌کنم که دوستان نسبت به موضوع ماده ۴۷۷ دقت کنند و اگر موردی خلاف شرع بیّن است یا باید به صورت ویژه دنبال شود، این کار را حتما انجام دهید تا شاهد این نباشیم که هر روز پرونده‌ها در جریان باشند.

رییس قوه قضاییه افزود: اگر پرونده‌ای خلاف شرع باشد، قطعا مورد رسیدگی قرار می گیرد و در استانها، روسای کل نسبت به ماده ۴۷۷ فقط به صورت جلسه‌ بسنده نکنند و خودشان هم مباشرت کنند.

منبع:‌ میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا