اخبار کانون هاویژه

رضایت کمتر از ۴۰ درصدی وکلا در استان گیلان

نتایج پژوهش « رضایتمندی شغلی وکلای کانون وکلای گیلان » منتشر شد

وکلاپرس ـ به تازگی نتایج پژوهشی منتشر شده که بر اساس آن وضعیت رضایتمندی شغلی وکلای کانون وکلای گیلان از منظر « رضایت از رقابت در بازار وکالت » کمتر از ۲ درصد است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای گیلان، دکتر رضا علیزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در گفت و گو با روابط عمومی این کانون گفت: از آذرماه سال ۹۷ کانون وکلای دادگستری گیلان تصمیم بر انجام پژوهشی پیرامون «بررسی وضعیت رضایتمندی شغلی وکلای کانون وکلای دادگستری گیلان» گرفت که به دلیل پیدایش و اشاعه ویروس کرونا، این پژوهش به مدت چند ماه به تعویق افتاد.

وی افزود: پروسه عملیاتی این پژوهش از خرداد ۹۹ آغاز و از چند روش جهت جمع آوری پرسشنامه این کار پژوهشی استفاده شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: ابتدا با اخذ لیست وکلا و کارآموزان از کانون وکلای دادگستری گیلان و مراجعه حضوری پرسش‌گران به وکلا این پژوهش عملیاتی شد و تعدادی از پرسش‌نامه ها از این طریق تکمیل شد.

بیشتر بخوانید: وکلا در اوج حرفه کاری خود: مطالعه طولی ۳۰ ساله در ارتباط با رضایت شغلی و رضایت از سطح زندگی

دکتر رضا علیزاده، محقق و پژوهشگر این طرح اضافه کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین سهولت دسترسی به وکلا، از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده شد که بسیاری از پرسش‌نامه ها از طریق شبکه های مجازی از سوی وکلای کانون وکلا تکمیل و ارسال شد.

حضور بیشی از نیمی از وکلای کانون وکلای گیلان در پژوهش

این جامعه شناس اظهار کرد: یکی از روش های مؤثر در تکمیل این پرسشنامه ها ارسال پیامک از طریق پنل پیامکی کانون وکلای دادگستری به وکلا بود که در نهایت با استفاده از تمامی ظرفیت های مذکور، تعداد ۵۷۹ پرسشنامه از سوی وکلای کانون وکلای دادگستری گیلان تکمیل شد.

علیزاده، بیان داشت: به لحاظ آماری و از طریق نمونه‌گیری استاندارد می توانستیم با نمونه‌گیری از ۱۵۰ الی ۲۰۰ وکیل یک پژوهش قابل دفاع و علمی را انجام دهیم؛ لکن با توجه به حساسیت بالا و دقت نظری که هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان داشت با تکمیل پرسشنامه از سوی بیش از نیمی از اعضای کانون وکلای دادگستری گیلان این کار پژوهشی صورت گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشارکت بیشتر مردان نسبت به زنان در این امر پژوهشی، خاطرنشان کرد: ۵۵/۴ درصد پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه ها مردان و ۴۴/۶ درصد آنان زنان بوده اند که از این تعداد، افراد سنین ۲۱ الی ۳۰ سال، با میزان ۱ درصد، کمترین و افراد سنین ۵۱ تا ۶۰ سال با میزان ۵۲/۸ درصد، بیشترین میزان مشارکت را در این پژوهش داشته اند. همچنین افراد ۳۱ تا ۴۰ سال با ۳ درصد، افراد ۴۱ تا ۵۰ سال با ۲۰ درصد و افراد بالای ۶۰ سال با ۲۲ درصد در این پژوهش مشارکت داشتند.

دکتر رضا علیزاده با بیان این نکته که ۲ درصد از مشارکت کنندگان در این پژوهش سابقه قضاوت داشته اند افزود: ۳۷ درصد مشارکت کنندگان دارای مدرک لیسانس، ۵۴ درصد دارای مدرک فوق لیسانس و ۸ درصد آنان دارای مدرک دکتری بوده اند.

وی با اشاره به مدت سابقه وکالت مشارکت‌کنندکان در این کار پژوهشی اضافه کرد: ۴۱ درصد تکمیل کنندگان پرسشنامه ها بین ۱ الی ۵ سال، ۳۲ درصد بین ۶ الی ۱۰ سال، ۱۵ درصد بین ۱۱ الی ۱۵ سال و ۷٪  بالای ۱۶ سال سابقه وکالت داشته اند.

نتایج پژوهش « رضایتمندی شغلی وکلای کانون وکلای گیلان » منتشر شد
نتایج پژوهش « رضایتمندی شغلی وکلای کانون وکلای گیلان » منتشر شد

رضایت کمتر از ۲ درصد وکلا از رقابت در بازار وکالت

این عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان شاخص های مورد مطالعه در این امر پژوهشی، بیان داشت: شاخص های مورد مطالعه و بررسی در این پژوهش عبارت اند از: شاخص میزان رضایت جامعه از وکلا، شاخص رضایت‌مندی از درآمد، شاخص استرس و فشار شغلی، شاخص رضایت از رقابت در بازار وکالت، شاخص رضایت از کانون وکلا، شاخص موافقت با رویکرد مدنی کانون وکلا و شاخص تمایل به مشارکت در امور کانون وکلا است که ماحصل بررسی و نتایج این پژوهش به شرح زیر است:

شاخص /میزانکمتا حدیزیاد
رضایت از وضعیت جامعه% ۷۴۲۱%۴ %
رضایت مندی از درآمد%۶۴/۸%۳۲
رضایت از رقابت در بازار وکالت%۹۵/۳%۱/۶
رضایت از رویکرد مدنی کانون وکلا۳۶%%۶۲
رضایت مندی شغلی ۳۸/۹ %%۱۲/۴۴۸/۷ %
استرس وفشار شغلی%۷/۳%۱۸۷۴%
احساس قدرت وکلا در جامعه%۷۶%۱۳%۱۰
تمایل به مشارکت در امور کانون وکلا% ۵۶۳۳%۹ %

پیشنهادات وکلا برای ارتقای شغلی

رضا علیزاده در ادامه با اشاره به درخواست ها و پیشنهادات وکلا در جهت رضایت بیشتر آنان تصریح کرد: برخی از موارد پیشنهادی وکلا در جهت بهبود امور مربوط به نهاد وکالت و وکلا که در پرسشنامه به آن ها اشاره شد که فراهم نمودن امکان گفت‌و‌گو و مکالمه قضات و وکلا در خصوص پرونده ها در محاکم تجدیدنظر جهت جلوگیری از مراجعه مکرر افراد و دفاع بهتر از حقوق شهروندان، جلوگیری از جذب افراد کم دانش، ناکارآمد و کم تجربه در حوزه وکالت، آموزش قضات در خصوص نحوه برخورد مناسب با‌ وکلا و احترام به شأن و منزلت وکالت، برگزاری کلاس های آموزشی با استفاده از اساتید مبرز دانشگاهی، انتظار مجله علمی-آموزشی توسط وکلای کانون وکلای دادگستری، بازنگری در تعرفه کانون وکلا متناسب با شأن و جایگاه، تلاش برای جلوگیری از دخالت دلال ها در پرونده ها، برقرار عدالت در تودیع پرونده ها به موکلین، تخصیص حقوق یا حق الزحمه برای افراد جهت همکاری با حوزه های مختلف کانون وکلا ازجمله درخواست های وکلا در جهت بهبود امور مربوط به وکالت بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: هم اکنون این پژوهش به اتمام رسیده؛ نتایج تکمیلی و جزئی آن در اختیار هیأت مدیره کانون وکلا قرار گرفته است و نتایج این تحقیق و افکارسنجی در جهت پیشبرد اهداف متعالی نهاد وکالت و انعکاس معضلات آن جامعه به دستکاه های مرتبط، مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

منبع: کانون وکلای گیلان

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا