اخبار کانون ها

رئیس دادگستری استان یزد: بالاترین هنر وکیل رساندن حق به مظلومی است که مستندات کافی در اختیار ندارد

وکلاپرس ـ دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه وکالت شغل نیست بلکه یک شان و منزلت است گفت: جایگاه اجتماعی وکالت در کنار دستگاه قضا در راستای تحقق عدالت در جامعه است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یزدرسا، غلامعلی دهشیری در یازدهمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان گفت: سعادت جامعه در‌ گرو برقراری عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم به دور از ترس است.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه جایگاه وکلا در جامعه نشات گرفته از جایگاه عدالت است افزود: قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت هستند، فرشته عدالت باید به نحوی در جامعه جلوه کند که در دسترس مردم باشد و مردم از ثمره آن بهره مند شوند.

وکلا متحمل‌ استرس خاصی در مقام دفاع و حضور در محکمه می‌شوند

دهشیری بر لزوم پایبندی وکلای جوان به اهداف مقدس بیان شده در بندهای سوگند نامه وکالت تاکید کرد و اظهار داشت: در انتخاب پرونده دقت کنید که حق بجانب موکل باشد. یک سری ضوابط وجود دارد که پیشکسوتان شما آن را تجربه کرده اند که شما باید از تجریه تلخ آنان درس بگیرید.

وی تصریح کرد: بعضی از مشاغل و حِرف بر اساس قداست اهداف تعیین شده، باید سوگند یاد کنند و شرف خود را وثیقه تحقق آن اهداف قرار دهند که قرار گرفتن وکالت در زمره این مشاغل، نشان از جایگاه آن است.

رئیس کل دادگستری استان افزود: وکلا به لحاظ وجدان کار، دلسوزی و تعهد اخلاقی که به موکل خود دارند استرس خاصی در مقام دفاع و حضور در محکمه متحمل‌می شوند چرا که موکل زندگی و سرنوشت خود را در دستان آن وکیل که خبره به کار است قرار می دهد و وکیل باید تمام تلاش خود را جهت احقاق حقوق موکل خود بکار گیرد.

بر حق بودن موکل مهمترین اصل موفقیت در وکالت است

دهشیری اظهار داشت: مردم سفره دلشان را پیش شما به عنوان امین خود راحت تر باز می کند نا نزد قاضی، پس اگر به دنبال حفظ و پاسداری از منزلت و شرافت وکالت هستید نباید تنها نگاه درآمدی صرف داشته باشید.

وی افزود: بر حق بودن موکل، مهمترین اصل موفقیت در وکالت است و بالاترین هنر وکیل رساندن حق به فرد مظلومی است که مستندات و دلایل کافی در اختیار ندارد.

وی با اشاره به سختی های کار قضاوت گفت: قاضی حق انتخاب ندارد و مجبور به مطالعه و صدور رای در مورد تمام پروندهایی است که به او ارجاع می شود اما وکلا نوعا از حق انتخاب برخوردار هستند پس اگر در پرونده ای احتمال می دهید که نمی توانید مدافع حق باشید در قبول وکالت دقت کنید.

 دهشیری با بیان اینکه  قاضی جاهل بین دونفر عالم است اظهار داشت:  قاضی باید از طریق شما وکلا که مدافع حق هستید نه مدافع فرد،  به حق قضاوت کند.

یکی از الزامات دستگاه تراز انقلاب داشتن وکلای مجرب است

وی افزود: افرادی که به دستگاه قضا مراجعه می کنند یا قانون پذیر هستند که با این ها مشکلی نداریم یا قانون‌ستیز هستند که این دسته هم  چون عیان کار می کنند قابل تشخیص و تدبیرند و مشکلی نداریم اما دسته سوم قانون گریز، اینها برای دستگاه قضا و ارتقای سرمایه اجتماعی چالش آفرین هستند که ما برای برخورد با اینگونه افراد دست یاری به سمت شما دراز می کنیم تا قاضی را در تشخیص حق و حیله های دادرسی کمک کنید.

وی بر لزوم ورود وکلا بر حوزه های تخصصی دعاوی تاکیدکرد و گفت: دستگاه قصا به سمت تخصصی شدن در راستای تحقق بهتر عدالت در حال حرکت است لذا پیشنهاد می شود دانشگاه تخصصی وکالت که می تواند معین دستگاه قضا باشد در دستور کار متولیان قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: یکی از الزامات تحقق سند تحول و رسیدن به دستگاه قضا تراز انقلاب، داشتن وکلای مجرب با دانش حقوقی کافی، تسلط و مهارت لازم و اخلاق حرفه ای است.

منبع: یزد رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا