اخبار اسکودا

رئیس اسکودا: اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا و چرا بازداشت شده‌، تأسف آور است

واکنش دکتر کوشا به احضار جمعی وکلا به دادسرای امنیت اوین

وکلاپرس- دکتر کوشا روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه در نشست «کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر» به احضار وکلا در چند روز گذشته واکنش نشان داد و از سکوت برخی مدیران نهاد وکالت و اساتید حقوق درباره وکلای بازداشتی انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا نشست «کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر» از سوی کارگروه حقوق بشر اسکودا همزمان با احضار شماری از وکلا به مراجع قضایی در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

وکیلِ ضدفساد و مدافع حقوق‌بشر نباید در وضعیت پُرخطر قرار گیرد

در این نشست دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا ضمن تقدیر از عملکرد وکلایی که در حوادث سال ۱۴۰۱ در خدمت به خیر عمومی و تسهیل دسترسی به وکیل مستقل اهتمام ورزیدند، اظهار کرد: متاسفانه اخیرا شماری از وکلای فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی احضار شده‌اند. بر این اساس معتقدم که وکیلِ ضدفساد و مدافع حقوق‌بشر نباید در وضعیت پُرخطر قرار گیرد. وکیلی که در پرونده‌های حقوق‌بشری و حقوق شهروندی ورود می‌کند به خاطر شجاعتش قابل ستایش و سپاس است.

بیشتر بخوانید:

اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا، توسط چه نهادی و چرا بازداشت یا احضار شده تاسف‌آور است

رئیس اسکودا ضمن انتقاد از انفعال برخی مدیران کانون‌های وکلای دادگستری در قبال وکلای بازداشتی یا احضار شده تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای به جای آنکه مرهم دل وکلای بازداشت شده و خانواده آنها باشند، علیه آنها اقدام می‌کنند و یا اینکه اساسا سکوت را در دستور کار خود و سایر همکارانشان قرار می‌دهند که این واقعاً جای تأسف دارد. اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا، توسط چه نهادی و چرا بازداشت یا احضار شده نه‌تنها تاسف‌آور است بلکه این سوال را مطرح می‌کند که اساسا چرا باید این شخص در چنین جایگاهی قرار داشته باشد. بر همین اساس معتقدم امروز نهاد وکالت و کانون‌های وکلا در یک پیچ تاریخی قرار دارند؛ چراکه مردم به ما پناه آورده‌اند و ما هم موظف به پیگیری حقوق آنها هستیم، نه اینکه رسالت اجتماعی خود را کنار بزنیم و به پرونده‌های مالی و معمولی خود برسیم.

بیشتر بخوانید:

سازمان قضاوتی و نهادهای نظارتی حمایت از وکلا را مدنظر قرار دهند

در ادامه این جلسه حاضران، بر مساله حمایت قوه قضائیه از وکلای فعال در عرصه حقوق‌بشر و حقوق شهروندی تاکید کردند و از کانون‌های وکلای دادگستری خواستند تا از این وکلا که با اتکاء به مسئولیت اجتماعی خود با تهدید، احضار یا تعقیب مواجه می‌شوند حمایت عملی مبذول دارند.

لزوم رعایت موازین و مقررات توسط وکلا، اهتمام در ضدیت با فساد، التزام به ضوابط و موازین قانونی و رعایت نظامات وکالت از جمله دغدغه‌هایی بود که در این جلسه مطرح و بر این مسئله تاکید شد که سازمان قضاوتی و نهادهای نظارتی با ملاحظه رسالت وکیل در تضمین حقوق عامه، حمایت از وکلا را مدنظر قرار دهند و وکلا نیز در قبال مسائل اجتماعی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی رسالت خود را انجام دهند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

‫۷ دیدگاه ها

  1. با سلام،
    اینکه آقای کوشا تریبون اسکودا رو برای تسویه حساب با دیگران استفاده می کند جای تاسف دارد. حقوق بشر و شهروندی ترجمه شخص شما از وقایع و اتفاقات نیست وکالت شغل مقدسی است ولی اینکه یک نفر وکیل قاتل شود و بگوییم شجاع است درست نیست چرا وکالت از هنجارشکنان و بزهکاران شد شجاعت اما از بزه دیدگان حمایتی نشد.. چرا کانون های وکلا حمایتی از خانواده های بزه دیده نکردند… امثال شهید عجمیان چرا مورد حمایت قرار نگرفتند… وکالت رو دستمایه انگیزه های جناحی، سیاسی و دیده شدن قرار ندهید و این تریبون رو برای احقاق حقوق وکلا و تبیین خدمات جامعه حقوقدانان قرار دهید نه یک عده ی خاص که خودشان سر و صدا دارند. اینقدر درست و نادرست را با هم فریاد زدید که صدای بر حق وکلا در مورد صنف خودشان هم به گوش کسی نمی رسد.

  2. درود به شما
    اگر مطلبی گفته می شود حد امکان صریح و عاری از ابهام باشد؛
    در این پاراگراف، عنوان کردید وکالت از هنجار شکنان و بزهکاران
    با این توصیف بهتر نیست کمی هنجار شکنی رو توصیف کنید تا حداقل واژه هنجار شکنی و بزهکاری شاید کمی برای جامعه شناسانده بشه

    لطفا کمی هم در مورد بی قانونی و فساد توضیح بدید تا این واژه ها هم بیشتر شناخته بشن..

  3. در کجای اسلام ما شغل وکالت دادگستری داریم. اینا ها همه دکان و کاسبی است که راه انداختن. آدم زنده وکیل و وصی نمیخواد. واقعا اگر پیش وکیل نریم پروندها اینقدر طولانی نمیشه. یکی رو گذاشتن اسمشو وکیل، یارو نون شبشو نداره بخوره میخواد با دوکلام حرف و دو خط نوشتن حق ما رو بگیره. خودشون نمیتونن حق خودشون رو بگیرن بعد میخوان حق ما رو بگیرن. بیشتر این وکیلا بیکارن اگه بری پیششون یه پرونده برات میسازن. میخوای باهاشون حرف بزنی باید پول بدی حالا ادعاشون هم زیاده. یارو خلاف کرده گرفتنش نتونسته بیاد بیرون میگن چرا گرفتینش. اینا زندان براشون عروسیه. پول غذا و جای خواب مجانی بهشون میدن.

  4. اولا- آقای دکتر کوشا درست می گوید زیرا سالهاست کانون های وکلا منفعل عمل می کنند و به محلی برای خودنمایی تعدادی وکیل در مقام رئیس و نایب رئیس و بازرس و… شده است، افرادی که به حقوق شهروندی اعضای خود هیچ تعصبی ندارند.
    دوما- متاسفانه ٩٠درصد وکلا ضمن فراموش کردن رسالت خود در برابر جامعه و دفاع از آزادی و حقوق شهروندی ملت، فقط وکیل مالی و ملکی هستند و تلاش می کنند تا یک شبه ره صد ساله را طی کند.

  5. وکیلی که در پرونده‌های حقوق‌بشری و حقوق شهروندی ورود می‌کند به خاطر شجاعتش قابل ستایش و سپاس است….. احسنت آقای دکتر کوشا، ارادتمند همیشگی شما…. حالا تازه بنده که دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا (و قبل از آن دبیر کمیته حقوق کودک)بودم ، ساعتها وقت خود را رایگان می گذاشتم و حتی از درآمدم برای همایش های کمیسیون و رفتن به محل فرودگاه و آوردن میهمانان، وقت گذاشتن برای تهیه بروشو و… اجرای همایشها وقت می گذاشتم، و فعالیت مان رنگ و بوی سیاسی هم نداشت تا فقط در چهارچوب قانون و آگاهی دهی راجع حقوق بشر کار کنیم تا کانون وکلا دچار مشکل نشود، نه تنها مورد تقدیر و ستایش توسط هیات مدیره وقت قرار نگرفتم، بلکه به دلیل مبارزه با فساد یک مداخله گر در وکالت و شکایت از او، و باند فسادش، مواجه با حمایت رییس هیات مدیره وقت از مداخله گر در وکالت شدم برایم پرونده انتظامی ساخته شد و شانتاژ گسترده علیهم صورت گرفت که هرگز حلال نمی کنم… درود بر شرف دکتر کوشا

  6. با نظر آقای شایان موافقم

    بهتر نیست کانونهای وکلا طرف ایران باشند تا اینکه خوراک رسانه ای برای غربی‌ها تهیه کنند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا