گفت و گوویژه

گفت و گو با سه وکیل احضار شده از کرج، مشهد و شیراز به دادسری امنیت تهران

وکلاپرس- روزنامه اعتماد در گزارشی با سه نفر از وکلای دادگستری که طی چند روز اخیر به دادسرای امنیت احضار شده اند گفت و گو کرده است.

به گزارش وکلاپرس، در روزهای گذشته موج جدیدی از احضار وکلای دادگستری به شعبه ۷ دادسرای شهید مقدس اوین آغاز شده است که در آن بیش از ده نفر از وکلای فعال در فضای مجازی را احضار کرده اند.

وکیل علی مجتهد زاده عضو کانون وکلای دادگستری البرز، میترا ایزدی فر عضو کانون وکلای خراسان و وکیل محمد هادی جعفر پور عضو کانون وکلای فارس در این گزارش این گونه برخورد با وکلا را نقد کرده و بر گفت و گو به جای احضار تاکید دارند.

فعالیت‌های وکلا در حیطه قانون است

مجتهد‌زاده ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگو با اصناف و گروه‌های مختلف میگوید: «متاسفانه به نظر میرسد، یگانه راه و راهکار برخی مسوولان برای حل مشکلات کشور، برخوردهای سلبی باشد. مثلا معلمان مطالبه‌ای را مطرح میکنند، با تشکل‌های صنفی آنها برخورد میشود.

کارگران مطالباتی را مطرح میکنند با روش‌های سلبی پاسخ داده میشود. وقتی پزشکان قصد طرح خواسته‌های خود را دارند، باز هم همین نوع رفتارها در دستور کار قرار میگیرد و… یکی از گروه‌های مرجعی که در ماه‌های اخیر از انفعال قبلی خارج شدند و در زمینه تحقق حقوق شهروندی مطابق وظایف خود عمل کردند، وکلا و حقوقدانان کشورمان بودند. گروهی که تلاش میکنند، ملت را متوجه حقوق خود کرده بر اجرای قانون اساسی تاکید کنند. وکلا هم مانند پزشکان و… قسم‌نامه‌ای دارند که باید در راستای آن فعالیت کنند.

اساسا فعالیت‌های وکلا هم در حیطه قانون است و جز فعالیت در حوزه حرفه‌ای خود کاری نمیکنند. اما باز هم روند احضار وکلا در سراسر کشور ادامه دارد.»

به جای احضار و برخورد، بهتر است قانون اساسی کشور برای مدتی تعطیل شود

او ادامه میدهد: «برخی از دوستان وکیل، اخیرا احضار شده‌اند که هنوز پرونده قبلی آنها جریان دارد و هنوز بسیاری از آنها گوشیهای موبایل خود را تحویل نگرفته‌اند. به‌ طور کلی در دستگاه‌های مسوول کشور دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه معتقد است باید به قانون عمل شود و از طریق تعامل و گفت‌وگو ابهامات رفع شود. نگاهی دیگری هم برخلاف این رویکرد به برخوردهای سلبی و احضار و مجازات اعتقاد دارد. متاسفانه رویکرد تعامل و قانونگرایی در دستگاه‌ها دست بالا را ندارد و رویکردهای سلبی قدرت بیشتری را در اختیار دارند.»

بیشتر بخوانید:

مجتهد‌زاده با اشاره به اینکه وکلا خودشان را خیرخواه و دلسوزمیدانند و جز عمل به وظایف خود کاری انجام نداده‌اند، یادآور میشود: «به نظرم به جای احضار و برخورد، بهتر است قانون اساسی کشور برای مدتی تعطیل شود. مثلا یک سال قانون اساسی تعطیل شود و گفته شود این قانون باید بازنگری شود. اما اگر قرار است قانون فعلی حاکم باشد باید به آن عمل شود. در قانون اساسی کشور، اصول مترقی چون اصل آزادی بیان، اصل آزادی تجمعات، استقلال دستگاه‌ها و… گنجانده شده است و باید به این اصول توجه شود. اما وقتی قانون اساسی حاکم است، مگر وکیل میتواند از حقوق مظلومان و شهروندان دفاع نکند؟»

تلاش ما حل مشکلات کشور و تحقق حقوق شهروندی است

او گفت: «برعکس برخی افراد و جریانات ما به دنبال براندازی نیستیم تا در حکومت بعدی جایگاهی به دست آوریم. بلکه ممکن است خودمان فردا حضور نداشته باشیم. بنابراین تلاش میکنیم در راستای اعتقادات‌مان حرکت کنیم. این حجم احضار وکلا باعث شاد شدن دشمنان و بدخواهان کشور است. افراد و جریاناتی که اعلام میکنند، وکلا زینت‌المحاکم جمهوری اسلامی هستند، از احضارهای اخیر شادان هستند. شخصا از احضار و زندان و بازداشت، نگرانی ندارم؛ چرا که همواره در حیطه قانون و اخلاق عمل کرده‌ام. ما واقعا برای دستگاه قضایی، امنیتی و حاکمیتی دشمن نیستیم؛ ضمن اینکه به دنبال مطرح شدن هم نیستیم. تلاش ما حل مشکلات کشور و تحقق حقوق شهروندی است. اما باید دید چرا وکلا به دادسرای امنیتی احضار شده‌اند؟»

مجتهدزاده در پاسخ به این پرسش که مطالبه شما از دستگاه قضایی چیست، گفت: «به نظرم در یک فضای عقلانی به جای این احضارها میشد جلسه‌ای برای همفکری با وکلا و حقوقدانان برنامه‌ریزی شود. این نوع اقدامات را ناامید‌کننده میدانم؛ بسیاری از افراد به ما خرده میگیرند که شما خوشبین هستید و مدام از اقدامات مثبت قضایی تقدیر میکنید.»

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: «احضاریه من ۲۱ اردیبهشت به دستم رسید؛ برخی از دوستان ۲۲ اردیبهشت و برخی دیگر ۲۳ اردیبهشت این احضاریه را دریافت کرده‌اند. هرچند نمیتوان تعداد دقیق احضارها را تخمین زد اما بر اساس برخی روایت‌ها ۲۰ نفر از وکلای سراسر کشور و بر اساس برخی دیگر از روایت‌ها بیش از ۲۰ نفر احضار شده‌اند. برخی از این وکلا امکان رسانه‌ای وسیعی هم ندارند و ممکن است روند پرونده آنها چندان مورد توجه قرار نگیرد. امیدوارم رسانه‌ها در این برهه، مسائل را بررسی کرده و ارتباط دوسویه‌ای ایجاد کنند تا صدای وکلا به مسوولان برسد.»

اعلام شده که بعد از تعهدی که داده بودم، مطلبی انتقادی منتشر کرده‌ام

یکی دیگر از وکلایی که از شهر مشهد به دادسرای تهران احضار شده، میترا ایزدیفر است. ایزدی فر درباره چرایی احضار خود میگوید: «در قالب گروهی از وکلایی که در مشهد ساکن بودیم، پرونده‌هایی علیه ما تشکیل شد که پس از عفو رهبری این پرونده‌ها فیصله پیدا کرد. اما اخیرا ابلاغیه‌ای جدید برای من ارسال شد. یکی از همکارانم، امروز از دستگاه‌های مسوول پیگیر چرایی احضار شد؛ اعلام شد که بعد از تعهدی که داده بودم، مطلبی انتقادی منتشر کرده‌ام که باعث احضارم شده است. موضوع اصلی احضار من که ۲۰ اردیبهشت ماه به دستم رسیده به انتشار توییت‌ها و فعالیت‌های قبلی حقوقیام باز میگردد. اما عجیب اینجاست، به‌رغم اینکه محل کار، زندگی و فعالیت‌های من مشهد است، همراه با سایر وکلا در استان‌های گوناگون به دادسرای امنیتی شهر تهران احضار شده‌ام، و باید ۹ صبح اول خرداد ۱۴۰۲ در دادسرای شعبه ۷ حاضر شوم.»

بیشتر بخوانید:

برداشت مسوولان از هرگونه نقد وکلا عناد است

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: «برداشت مسوولان از هرگونه نقد وکلا عناد است؛ در حالی که هدف وکلا آگاه‌سازی است. اتهام قبلی ما تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی بود. واقع آن است که شخصا شاید یک الی دو مورد نقدهایی بسیار جزیی را درباره موضوعات مختلف داشتم که ظاهرا این نقدها برتابیده نمیشوند. این در حالی است که حتی زمانی که در کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مشهد حاضر بودم، تلاش میکردم مردم را نسبت به حقوق قانونی خودشان آگاه سازم.»

چرا بلافاصله پس از هر نقد کوچک، انگ براندازی به وکلا زده میشود؟

ایزدی فر در پاسخ به این پرسش که از نظر شما مناسبات ارتباطی سیستم قضایی و امنیتی کشور با وکلا چگونه باید باشد و توقع شما به عنوان حقوقدان از دستگاه قضایی چیست، میگوید: «من همواره آرزو میکنم با مسامحه بیشتری به موضوعات مرتبط با وکلا برخورد شود و گفت‌وگو به جای احضار و بازداشت و تعقیب در دستور کار قرار بگیرد. اگر هدف اصلی، رشد و پیشرفت کشور باشد، گفت‌وگو بدون تردید بیشتر از احضار اثرگذار خواهد بود. این پرسش، پرسش بسیاری از وکلاست که چرا بلافاصله پس از هر نقد کوچک، انگ براندازی به وکلا زده میشود. من با اصل نظام کاری ندارم و معتقدم که باید از اصول اصلی قانون و کشور حفاظت شود. سیستم باید به اندازه‌ای قوام پیدا کند که حتی معترض را به هوادار بدل کند. نه اینکه با رفتارهای تند معترضان را به معاند تبدیل کنند.»

این نوع برخوردهای سلبی با حقوقدانان و وکلا، یک اشتباه محاسباتی است

محمدهادی جعفرپور، وکیل دیگری است که در شیراز فعال است و احضاریه شعبه ۷ بازپرسی تهران برای او ارسال شده است.وی که در آبان ماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و بعد از صدور فرمان، شامل عفو رهبری شد. جعفرپور در خصوص ابعاد مختلف این احضار میگوید: «من به عنوان یک وکیل جدا از پیگیری پرونده‌های مختلف حقوقی با رسانه‌ها در ارتباط هستم و یادداشت مینویسم. ضمن اینکه پست‌ها و توییت‌هایی را هم با محتوای موضوعات حقوقی منتشر میکنم. قبل از احضار اخیر، یک نوبت در  ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۱ بازداشت شدم؛ در آن زمان اتهامی که به من وارد شد «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» بود. در زمان بازجویی بیشتر استنادات بازپرس‌ها به یادداشت‌های رسانه‌ای، پست‌ها و توییت‌ها بود. پس از این روند شامل عفو رهبری شدم؛ تعهدنامه‌ای از من دریافت شد تا مشمول عفو شوم.»

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: «۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ اما احضاریه دیگری برای من از شعبه ۷ بازپرسی تهران برای من ارسال شده است. این در حالی است که من مقیم شیراز هستم و از حیث آیین دادرسی کیفری، حتی اگر دوستان اعتقاد داشته باشند، جرمی در حوزه رسانه‌ای اتفاق افتاده است از منظر حقوقی پرونده من باید در شیراز بررسی شود. اغلب همکاران وکیل من که احضار شده‌اند، همه در زمره وکلایی هستند که با رسانه‌ها در ارتباط هستند و تلاش میکنند حقوق ملت را یادآور شوند. معتقدم این نوع برخوردهای سلبی با حقوقدانان و وکلا، یک اشتباه محاسباتی است. قبلا به بازپرس پرونده‌ام تاکید کردم موضوعاتی که ما مینویسیم در روزنامه‌ها و رسانه‌هایی منتشر میشوند که از وزارت ارشاد همین کشور مجوز دارند. اگر مسوولان باور دارند که ما در حوزه رسانه‌ای مرتکب خطایی شده‌ایم، قانون جرایم سیاسی و مطبوعاتی در کشور وجود دارد و از این طریق میتوان موضوعات و تخلفات را دنبال کرد. من تا روز گذشته از سایر دوستان همکارم مثل علی مجتهد‌زاده و… حمایت میکردم، اما صبح امروز متوجه شدم، این احضاریه برای من هم ارسال شده است.»

این نوع برخوردهای سلبی با حقوقدانان و وکلا، یک اشتباه محاسباتی است

جعفرپور با اشاره به اینکه این احضاریه‌ها بر مبنای هیچ قاعده حقوقی و آیین دادرسی صادر نشده‌اند، میگوید: «هیچ اشاره‌ای به اتهامات وجود ندارد و تنها عنوان شده که ساعت ۹ صبح ۱ خردادماه باید در شعبه ۷ بازپرسی حضور داشته باشیم و نتیجه عدم حضور جلب است. حقوقدانانی که در رسانه حضور دارند و قلمی میزنند، تلاش میکنند تا حقوق ملت را یادآور شوند. چهره‌هایی مانند محسن برهانی، علی مجتهدزاده و… نه معاند نظام هستند و نه مشکلی با اصل نظام دارند. هر کدام از وکلا زمانی که ردای وکالت را میپوشند، سوگندنامه‌ای را امضا کرده‌اند که بخش مهمی از آن پایبندی به قانون اساسی، حقوق شهروندی و ارزش‌های سیستم است.»

او خاطرنشان میکند: «اگر نقدی توسط وکلا مطرح میشود، متولیان دستگاه قضایی باید بدانند از سر دلسوزی و برای بهبود وضعیت حقوق شهروندی کشور است. مثلا من تیتر میزنم: «ماموران خدوم نیروی انتظامی بدانند برای بازداشت افراد بیحجاب، پلمب مغازه‌ها یا توقیف خودروی افراد بیحجاب، دستور قضایی نیاز است نه دستور فلان فرمانده ناجا.» برای آن است که طرف‌های مختلف از ابعاد حقوقی موضوع باخبر شوند. درواقع از طریق یادآوری تبصره‌ها، مواد و… به دنبال یادآوری این نکته هستیم که همه باید به دنبال اجرای قانون باشند. اما برخی مسوولان امنیتی و قضایی تصور میکنند وکلا به دنبال دشمنی و عداوت و حاشیه‌سازی برای سیستم هستند. همین رفتارهای غیرقانونی است که آب به آسیاب دشمن میریزد و بهانه در اختیار بدخواهان قرار میدهد.» بر اساس اسناد موجود، وکلای احضار شده میبایست صبح روز ۱ خردادماه خود را به دادسرای شعبه ۷ تهران معرفی کنند. در برگه احضاریه آنان عنوان شده در صورتی که در زمان یاد شده حاضر نباشند، حکم جلب آنها صادر شده و دستگیر خواهند شد.

منبع: اعتماد

‫۴ دیدگاه ها

  1. خوب به چه جرمی
    اگر جرمی انجام نشده چرا نگران اند راحت از خودشان دفاع کنند وکیل هستند دیگر
    اگر اقداماتشان قانونی بوده و جرم سیاسی انجام نشده جای نگرانی ندارد قاضی هم مطابق قانون باید رای بدهد ولی اینطور رسانه ای کردن یعنی شایدم…

  2. ما بهترین قانون اساسی دنیا را داریم ، قانونی که نفر اول دنیا در مبارزه با آپارتاید و حقوق بشر ان را بهترین قانون دانسته ، از ان گذشته قانون ما اسلامی هست و بر گرفته از قران کریم و احادیث و روایات هست و توسط فقها و مجتهدین و حقوقدانان برجسته وضع میشود ، دوستان عزیز بد حجابی عملی نکوهیده در اسلام هست ، اگر راننداه ایی را در حالت مستی متوقف کنند ، باید پلیس اول از قاضی دستور بگیرد ، فراجا به وظیفه خود عمل میکند ، و کاملا هم درست هست .
    وکالت شغل شریفی هست و وکلا هم افراد تحصیل کرده و انسانهای شایسته ، همه مردم در این دسیسه ضرر کردن و اسیب دیدن ، بهتر هست با گفتگو حل شود تا اینکه شبکه های معاند سو استفاده کنند ، قوه قضاییه ما بر اساس اسلام هست، قضات ما از دل همین مردم هست و با شرافت هم کار میکنند . حتما عدالت اجرا خواهد شد نباید نگران بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا