اخبار اسکودا

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ترکیه : ۱۲۲ وکیل در زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ کشته شدند

وکلاپرس _ علی رغم آخرین اخباری که تعداد وکلای جان باخته در زلزله ترکیه ۱۰۸ را اعلام کرده بود، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه در کنفرانس همدان تعداد کشته شدگان زلزله را ۱۲۲ نفر اعلام کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، نشست خبری کانون وکلای دادگستری استان همدان صبح روز سه‌شنبه هشتم اسفند ۱۴۰۲ با حضور روسای اتحادیه‌های سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران و ترکیه و رئیس کانون وکلای همدان در محل این کانون با حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

تاکید بر استقلال وکلا برای این است که شهروندان به حق و حقوق خود برسند

ارینچ ساکان (رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه) نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه تاکید بر استقلال وکلا برای این است که شهروندان به حق و حقوق خود برسند، گفت: تلاش زنان برای احقاق حقوق خود قابل تحسین است و زنان برای احقاق حقوق خود اقدام می‌کنند و باعث خوشحالی من است که اکثر خبرنگاران در این نشست خانم هستند.

ارینچ ساکان تصریح کرد: متاسفانه در ۶ فوریه مصیبت زلزله در کشور ما رخ داد و ۱۲۲ وکیل فوت کردند. شهروندان زیادی خانه خود را از دست دادند و یک سال گذشته بر ما سخت گذشت.

آنچه که می‌تواند استقلال وکیل را حفظ کند ایجاد حق دفاع برای وکیل است

ارینچ ساکان با بیان اینکه در کنفرانس روز گذشته پیرامون اهمیت استقلال وکیل صحبت کردیم، خاطرنشان کرد: وکلا باید از نظام قضایی مستقل باشند و آنچه که می‌تواند استقلال وکیل را حفظ کند ایجاد حق دفاع برای وکیل است.

هر انسان عاقل و دوراندیشی نیاز دارد وکیلی اختیار کند که وابسته به هیچ ارگانی نیست

دکتر مهدی غلامی‌جلال (رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان) نیز در این نشست خبری اظهار کرد: استقلال نهاد وکالت، بحث مهم و پر چالشی است. استقلال نهاد وکالت و مستقل بودن وکیل، مبنای عقلایی دارد. هر انسان عاقل و دوراندیشی نیاز دارد وکیلی اختیار کند که وابسته به هیچ ارگانی نیست تا آزادانه بتواند از موکل خود دفاع کند.

مهم‌ترین نهاد مدنی کشور کانون‌های وکلای دادگستری هستند

مهدی غلامی‌جلال با بیان اینکه ما در این برهه خاص کنونی باید مطالبات خود را افزایش دهیم، مطرح کرد: اعتبار جهانی و مشروعیت هر حاکمیتی وابسته به NGO هاست و مهم‌ترین نهاد مدنی کشور ما کانون‌های وکلای دادگستری هستند که اثرات بسیاری دارند.

وی با اشاره به اینکه این امر تنها راه برون رفت از انزوای کشور ما نیست بلکه یکی از مولفه‌های مهم است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران برای حضور در یک کشور به دنبال این هستند تا ببینند آیا می‌توانند بدون دغدغه و مشکلات حقوقی در ایران سرمایه‌گذاری کنند؟

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس انقلابی درک و فهمی از کانون وکلای دادگستری داشتند؟ آیا مصوبات و طرح‌هایی که به تصویب رساندند حافظ منافع مردم بود؟ استقلال نهاد وکالت را حفظ کرد؟

از عموم مردم تقاضا دارم در انتخابات از حقوقدانان مشورت بگیرند

غلامی‌جلال با دعوت از وکلای دادگستری برای شرکت در انتخابات، گفت: از عموم مردم تقاضا دارم در انتخاب افراد از حقوقدانان مشورت بگیرند. کمتر کشوری در جامعه جهانی داریم که از حقوقدانان در سطح مدیریتی خالی بوده و یک کشور مترقی باشد.

وی ادامه داد: کانون‌های وکلا در حد بضاعت همواره تلاش کردند به برون رفت مشکلات کمک کنند. کانون وکلای دادگستری استان همدان در مشکلات اجتماعی، زلزله، کرونا و بحران آب، سعی بر انجام رسالت اجتماعی خود داشته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با اشاره به کنفرانس بین‌المللی استانداردهای حاکم بر حرفه وکالت، توضیح داد: ما در این کنفرانس به دنبال انتقال یک پیام بین‌المللی بودیم و به نظر خودمان توانستیم این کار را با موفقیت انجام دهیم. ما با این کنفرانس نشان دادیم ایران یک کشور امن و ایرانی‌ها مهمان‌نواز هستند.

کارگاه حقوق رسانه برای اصحاب رسانه در همدان برگزار می شود

غلامی‌جلال با اشاره به برگزاری کارگاه حقوق رسانه در استان، اظهار کرد: اصحاب رسانه اطلاعات کمی نسبت به حقوق خود دارند و ما برنامه‌ریزی کردیم تا در سال آینده، این همایش را برگزار کنیم.

مفهوم استقلال در قانون و اجرا متفاوت است

دکتر جعفر کوشا (رئیس اسکودا) در این نشست خبری با اشاره به اینکه مفهوم استقلال در قانون و اجرا متفاوت است، گفت: استقلال وکیل به معنای این است که بنده هر موکلی که بخواهم انتخاب کنم، به پرونده دسترسی داشته باشم و آنچه می‌خواهم در لوایح ذکر کنم. اگرچه قانون می‌گوید وکیل دادگستری مستقل است اما گاهی اوقات اجازه کار به وی داده نمی‌شود.

رئیس اسکودا با طرح این سوال که مگر ما به عنوان وکیل دادگستری چه می‌خواهیم که می‌گویند زیاده‌خواه هستید؟ گفت: ما فقط به دنبال عدالت و رعایت قانون هستیم.

کوشا در بخش دیگری از سخنان خود رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در گردش آزاد اطلاعات و افزایش آگاهی‌های عمومی دارند. رسانه با تولید محتوا برای تنویر افکار عمومی و یک نقد منصفانه و عالمانه، می‌تواند جریان‌سازی کند.

اگر آزادی بیان و قلم وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی به وجود می‌آید

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تنویر افکار عمومی که از وظایف رسانه‌ها به‌شمار می‌آید به معنای زدودن ابهامات و ایهامات و مطالبی است که برای مردم ناگفته مانده است، تصریح کرد: امروز خطرات بسیاری برای خبرنگاران در سرتاسر جهان وجود دارد. ما معتقدیم اگر آزادی بیان و قلم وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی برای همه جوامع به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید:

ما در کانون وکلا با شما رسانه‌ها همسو هستیم

این حقوقدان و وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید در تولید محتوا وسواس زیادی داشته باشند، عنوان کرد: ما در کانون وکلا با شما رسانه‌ها همسو هستیم تا در کنار مردم به آنها خدمت کنیم.

منبع: : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا