اخبار بین المللیویژه

دفاع وکیل سوئدی حمید نوری در ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر

ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری امروز دوشنبه برگزار شد

وکلاپرس- وکیل سوئدی حمید نوری در جلسه امروز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ دادگاه تجدیدنظر که ششمین جلسه از ابتدای رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر بود دفاعیاتش را آغاز کرد.

حمید نوری قبلا در دادگاه بدوی سوئد با اتهاماتی که از سوی دولت ایران و خود وی دارای انگیزه های سیاسی عنوان شده است تحت عنوان جنایت جنگی و قتل عمد در ارتباط با اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ خورشیدی به حبس ابد محکوم شده است.

دفاع وکیل حمید نوری در ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر

در ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر توماس بودستروم وکیل سوئدی نوری با ابراز نگرانی از صدور حکم حبس ابد در دادگاه بدوی گفت: «حکم حمید نوری وضعیت سوئدی‌های داخل ایران و همچنین موقعیت زندانیان سوئدی در این کشور را تحت تاثیر قرار داده و همچنین به این دلیل خطر اجرای مجازات اعدام را بیشتر شده. او گفت حتی رفت و آمد بین دو کشور دچار مشکل شده است».

وکیل مدافع حمید نوری همچنین گفت: «در پرونده‌های مشابه همچون کشتار‌های روآندا، امکان بررسی در داخل کشور محل جرم وجود داشت و نهادهای حاکمیتی آنجا همکاری وسیعی داشتند اما در این این پرونده امکان بررسی ادله اثبات جرم وجود نداشت.»

راهبرد دفاع حقوقی وکیل حمید نوری

بودستروم راهبرد دفاع حقوقی خود در دادگاه تجدیدنظر را بر اثبات عدم ارتباط مستقیم اقدامات و فعالیت نظامی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با جنگ بین ایران و عراق قرار داده است تا از این طریق بتواند ثابت کند رفتار با اعضای این سازمان اساسا ذیل عنوان «جنایت جنگی» نمی گنجد.

داد‌ستان‌های سوئدی اعدام های مورد ادعای شکات را ذیل عنوان اتهام «نقض مجرمانه و فاحش قوانین بین‌‎المللی» معادل جنایت جنگی مطرح کرده‌اند.

حالا وکیل حمید نوری تلاش دارد نشان بدهد که مجاهدین بخشی از جنگ  ایران و عراق نبوده اند و حکومت وقت عراق «کنترل موثری» در برنامه‌ریزی‌های نظامی سازمان مجاهدین خلق نداشته است.

بیشتر بخوانید:

وکیل حمید نوری در جلسه دادگاه به انجام عملیات سازمان مجاهدین تحت عنوان فروغ جاویدان (این عملیات با انجام عملیات مرصاد منتهی به شکست سخت منافقین شد) پس از پذیرش قطعنامه آتش بس میان ایران و عراق استناد کرد.

او به نقل از منابع سازمان مجاهدین و ادعای کنت لوئیس وکیل آن ها در دادگاه گفت: «از روزی که مجاهدین به عراق رفت تا روزی که صدام حسین مُرد، مجاهدین هیچ پولی از عراق دریافت نکرده و حتی پول برق خودمان را هم ما داده‎‌ایم. ما نیز در ادله اثبات خود به این موضع مجاهدین اشاره کرده‌ایم.»

توماس بودستروم وکیل سوئدی حمید نوری کیست ؟

توماس بودستروم وکیل سوئدی
توماس بودستروم وکیل سوئدی

توماس بودستروم (Thomas Bodström) که به همراه یک وکیل دیگر به نام هانا لارسون از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان وکلای جدید حمید نوری وارد پرونده شده‌اند علاوه بر داشتن ۳۲ سال سابقه وکالت، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ وزیر دادگستری سوئد بوده و قبلا نیز در دو پرونده‎ اصل صلاحیت قضایی جهانی شرکت داشته است.

دادستان‌های سوئدی با توسل به اصل حقوقی «صلاحیت قضایی جهانی» (Universal jurisdiction) خواستار دستگیری و محاکمه نوری شده بودند.

اصل «صلاحیت قضایی جهانی» اجازه می‌‎دهد که جرایم بزرگ مانند جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت، بدون در نظر گرفتن محل ارتکاب جرم و تابعیت متهمان یا قربانیان در دادگاه‎‌های کشورهای دیگر بررسی شوند.

توماس بودستروم  قبلا نیز در دو پرونده‎ اصل صلاحیت قضایی جهانی شرکت داشته است. در پرونده محکوم رواندایی کلاور برینکیندی (۲۰۱۶-۲۰۱۷)، بودستروم وکیل مشاور چهار تن از شاکیان بوده است. در پرونده محکوم رواندایی تئودور تابارو (۲۰۱۸-۲۰۱۹)، بودستروم وکیل مدافع محکوم علیه تابارو در هر سه مرحله دادگاه بدوی و تجدیدنظر و دیوان عالی کشور بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا