گفت و گوویژه

نگاهی به دستاورد و ضعف در برگزاری المپیاد‌ ورزشی وکلا در گفت و گو با عبدالصمد خرمشاهی

وکلاپرس- عضو کمیسیون ورزش اسکودا ضمن معرفی اهداف و دستاوردهای برگزاری المپیاد ورزشی وکلا، راهکاری برای بهتر برگزار شدن این المپیاد ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران از تاریخ دهم تا شانزدهم تیر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای دادگستری هرمزگان در سه رشته تنیس روی میز، والیبال و فوتسال و در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل عبدالصمد خرمشاهی، عضو کمیسیون ورزش اسکودا، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به بررسی آثار برگزاری اینگونه المپیادها و دیدگاه موافقان و مخالفان آن پرداخت.

شرح گفتگو در ادامه آمده است.

هدف از برگزاری المپیاد‌های ورزشی وکلا چیست و چه دستاوردهایی دارد؟

به طور کلی اهدافی که برای برگزاری المپیادهای ورزشی در سراسر جهان وجود دارد، در این نهاد نیز مطرح است. برگزاری مسابقات ورزشی از سال ۱۳۸۵در کانون وکلای مرکز با رشته فوتسال کلید خورد.

دستاوردهای برگزاری المپیاد ورزشی که هم برای کانون ها و هم برای وکلاست، شامل موارد زیر است:

  • ایجاد وحدت، صمیمیت و دوستی میان وکلای ورزشکار سراسر کشور؛ وکلا در زمین مسابقات -و نه در محاکم- با هم آشنا می‌شوند و این آشنایی ریشه‎ دار و ارزشمند است.
  • اعتلای نام کانون‌ها در میان آحاد مردم؛ چرا که وجهه اجتماعی وکلا و کانون‌های وکلا بیشتر نمایان می‌شود.
  • آمادگی جسمانی وکلای ورزشکار؛ وکلا برای شرکت در این مسابقات از ماه‌ها قبل تمرینات سختی دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه موافقان و مخالفان برگزاری این المپیاد چیست؟

دیدگاه موافقان دقیقا متناسب با اهداف و دستاوردهایی که عرض کردم، قابل توجیه است. علاوه بر این حرفه وکالت نیاز به تجدید روحیه دارد و هرچه در این مسیر هزینه شود، به وکلا فایده خواهد رساند.

مخالفان معتقدند ورزش امری نمایشی، ثانوی و فانتزی است. سال ها در این راستا تلاش کردم تا به مدیران نشان دهم که ورزش امروزه در بسیاری حوزه‌ها از جمله اجتماع، اقتصاد، سیاست و فرهنگ نقش اساسی دارد.

مخالفان برگزاری المپیاد وزرشی از ورزش همگانی دفاع می کنند حال آن که ورزش همگانی بیشتر در قالب راه پیمایی انجام می شود که هزینه ندارد. اما در دوره های مختلف از طریق اطلاعیه برگزار می کردیم و جمعیت بسیار اندکی حضور می یافتند.

چالش‌های اساسی کانون‌ها در این حوزه چیست؟

متاسفانه مقوله ورزش هنوز چنان که باید در بسیاری از کانون های وکلای کشور جدی گرفته نمی شود. با کم شدن سن مدیران و ورود جوانان به این جایگاه، شاهد تلطیف شدن فضا و نوع نگرش مدیران به ورزش هستیم.

در همین چندسال اخیر شاهد بودیم که برخی مدیران برای جذب رای در دوره انتخالات هیات مدیره، وعده حمایت از وکلای ورزشکار را می دادند. البته در عمل جز چند نفر از مدیران، حمایت جدی از این مقوله نشد.

اگر در گذشته مدیران به مقوله ورزش اهمیت می دادند و در زمان مناسب نسبت به خریداری زمین و مکان برای ورزش و تمرین اقدام می‌کردند، امروزه با مشکل خرید امکانات مواجه نمی‌شدیم.

چه راهکاری برای بهتر برگزار شدن این المپیاد دارید؟

در ابتدا باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که بسیاری از وکلایی که در این مسابقات شرکت می کنند، از جیب خود هزینه کرده اند. لذا مخالفینی که موضوع پرهزینه بودن این المپیاد را مطرح می‌کنند، از جزئیات این فرآیند مطلع نیستند. وکلا در رشته های والیبال، فوتسال، فوتبال و تنیس روی میز سالانه از منابع مالی خود هزینه می کنند تا تمرین کنند.

برای بهتر برگزار شدن این مسابقات نیاز به اسپانسر یا حامی مالی داریم؛ چرا که معمولا کانون های وکلا از نظر مالی در مضیقه هستند و شرایط مالی آنان کفاف برگزاری هزینه های مسابقات را نمی دهد.

علاوه بر این پیشکسوتان حوزه ورزش نیز می توانند با انتقال تجربیات خود سطح کیفی مسابقات را افزایش دهند.

جای خالی چه رشته‌هایی احساس میشود؟

یقین دارم هرچه تعداد رشته ها افزایش یابد، جذابیت این المپیاد بیشتر خواهد شد. در حال حاضر رشته های فوتسال و تنیس روی میز آقایان و والیبال بانوان و آقایان را داریم. سعی کردیم فوتبال را به طور جداگانه وارد نکنیم. مسابقات فوتسال وکلا همواره مورد استقبال بسیاری از وکلا بوده است. در سال ۱۳۸۵ تعداد تیم های شرکت کننده این رشته ۱۸ تیم بود.

نقطه برگزاری المپیادهای دوره قبلی را در چه موردی می‌دانید؟

منکر این قضیه نیستیم که دوره های قبلی با ضعف هایی مثل مناسب نبودن خوابگاه، کیفیت نامناسب غذا و… مواجه بوده است اما هر سال با آنالیز نقاط ضعف قبلی، تلاش کردیم سطح مسابقات را بهبود ببخشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا