اخبار بین المللی

دادگاه عالی سوئد با استرداد روزنامه‌نگار مخالف اردوغان مخالفت کرد

وکلاپرس- دادگاه عالی سوئد با استرداد بولنت کنس (Bulent Kenes)، روزنامه‌نگار پناهنده ترکیه ای مخالفت کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رسانه های بین المللی رئیس جمهور ترکیه اردوغان از نخست وزیر سوئد خواسته بود تا با استرداد بولنت کنس (روزنامه نگار مخالف اردوغان) نگرانی های امنیتی ترکیه را برآورده کند تا این کشور با درخواست عضویت سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت کند.

خطر آزار و شکنجه بر اساس اعتقادات سیاسی این شخص وجود دارد

اما با این وجود صبح امروز دادگاه عالی سوئد با این درخواست مخالفت و اعلام کرد: “چند مانع” برای بازگرداندن سردبیر سابق روزنامه وجود دارد و برخی از اتهامات وارده به کنس در کنار ماهیت سیاسی پرونده و وضعیت پناهندگی وی، استرداد را غیرممکن کرده است.

قاضی پیتر آسپ در بیانیه ای گفت: “همچنین خطر آزار و شکنجه بر اساس اعتقادات سیاسی این شخص وجود دارد. بنابراین استرداد نمی تواند انجام شود.”

بولنت کنس: اردوغان زندگیم در سوئد را نا امن خواهد کرد

کنس که اکنون برای مرکز آزادی استکهلم – انجمنی که توسط دیگر ناراضیان ترک پناهنده تأسیس شده است – کار می کند، در واکنش به این تصمیم دادگاه گفت که از این تصمیم “خوشحال” است و اعلام کرد که اتهامات علیه او  توسط رژیم اردوغان ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: “من مطمئن هستم که رژیم اردوغان روش های دیگری را علیه من در سوئد ایجاد خواهد کرد و زندگی من را تا آنجا که ممکن است دشوار خواهد کرد.”

مخالفت ترکیه با تصویب درخواست‌های ناتو

درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به تأیید ۲۸ کشور عضو این سازمان نظامی رسیده است اما به دلیل عدم موافقت ترکیه تاکنون عملی نشده است.

دولت جدید سوئد در تلاش است تا ترکیه را متقاعد کند که این کشور از شبه‌نظامیان کرد حمایت نمی‌کند. سوئد در ماه دسامبر یک پناهجوی کرد را به ترکیه تحویل داد و این کشور هم او را به زندان انداخت.

منبع: فرانس ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا