گفت و گوویژه

جزئیات پژوهش روانشناختی درباره سلامت روان وکلا و آسیب‌های حرفه وکالت + پرسشنامه

وکلاپرس- وکیل بهجت محمدنژادی درباره پژوهش روانشناختی خود پیرامون سلامت روان وکلای دادگستری و آسیب‌های حرفه وکالت، از بررسی سطح استرس، اضطراب، فرسودگی شغلی و چند شاخص دیگر در این حرفه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل بهجت محمدنژادی (دانش آموخته دکتری روانشناسی بالینی) درحال انجام پژوهشی روانشناختی درباره آثار روانی و اجتماعی حرفه وکالت بوده و در همین راستا سه پرسشنامه منتشر کرده است.

از آنجا که افزایش تکمیل کنندگان پرسشنامه نتایج پژوهش را معتبرتر خواهد کرد، از وکلای دادگستری درخواست شده تا در تکمیل پرسشنامه ها مشارکت کنند.

برای تکمیل پرسشنامه‌ها بر روی ایــنجـــــــا کلیک کنید.

این روانشناس و وکیل دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح چرایی انجام این پژوهش و آثار آن پرداخت.

مختصری درمورد پژوهش توضیح بفرمایید.

پژوهش حاضر یک پژوهش علمی است که با سه مقیاس روانسنجی (سه پرسشنامه معتبر و استاندارد) به ارزیابی و بررسی پیامدهای روانشناختی و اجتماعی حرفه وکالت بر وکلای گرامی می پردازد.

در صورت مشارکت گسترده همکاران عزیز و پاسخگویی به هر سه پرسشنامه آنلاین، این پژوهش اولین پژوهش صنفی در کشور ما خواهد بود که به صورت علمی به آسیب شناسی حرفه وکالت در ایران پرداخته و میزان استرس، اضطراب، فرسودگی شغلی و چند سازه دیگر را بصورت آماری برآورد و تحلیل خواهد کرد.

انگیزه و هدف شما از انجام این پژوهش چیست؟

انگیزه طراحی و انجام این پژوهش زمانی شکل گرفت که من نیز مانند بسیاری دیگر از همکاران گرامی از قیاسِ حرفه وکالت با کسب و کار و همچنین تنزل جایگاه وکالت و سایر حرفه های تخصصی با سهل گیری تاریخی در آزمون های ورودی، در تعجب و تاسف فرو رفتم.

پس از آن بود که تصمیم گرفتم به سهمِ خودم و با شیوه متفاوتی ادای ِ دینی به شغل شریفمان، وکالت داشته باشم و از زاویه علمی به دفاع از جایگاه وکالت، شناختن و شناساندن آثارِ روانشناختی شغل وکالت به جامعه بپردازم.

قرار است چه فرایندی در این پژوهش طی شود؟

پیش از شروع پژوهش و ارسال فراخوان مشارکت در آن، چندین ماه به مطالعه تحقیقات و مقالات  علمی مشابه و متعدد موجود پرداختم. پرسشنامه های روانشناسی متعددی برای ارزیابی پیآمدهای مشاغل در مطالعات وجود دارد که تلاش کردم مقیاس هایی با بالاترین روایی، اعتبار علمی و همپوشانی را انتخاب کنم.

پرسشنامه ها را ترجمه و سوالات را متناسب با شغل وکالت و به صورت آنلاین تنظیم کردم. از این پس در صورتی که مشارکت وکلا به حد نصاب علمی در پژوهش برسد پاسخ های همکاران گرامی جمع آوری شده و داده های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

نتایج آماری در قالب مقاله علمی جهت داوری و چاپ به مجلات علمی داخلی یا خارجی ارسال خواهد شد. پس از چاپ مقاله در مجلات علمی، مقاله برای آگاهی و مطالعه در اختیار جامعه وکالت نیز قرار می گیرد.

چه کسانی در فرایند این پژوهش دخیل هستند؟

پژوهش حاضر از زمان طراحی تا کنون و همچنین از جنبه مالی یک پژوهش مستقل است و تا این مرحله توسط شخص پژوهشگر انجام شده است. هر چند امکان دارد در ادامه پژوهشگران دیگری در صورت علاقمندی همکاری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

در حقیقت تک تک همکاران عزیزی که وقت گذاشته و به پرسشنامه ها پاسخ می دهند و پژوهش را به اشتراک می گذارند در امکان انجام این پژوهش مشارکت دارند و شخصا قدردانشان هستم.

آیا حمایتی از سوی کانون‌های وکلا و اسکودا صورت گرفته است؟

پس از طراحی نهایی پژوهش، موضوع را با ریاست محترم کانون وکلای آذربایجان غربی، آقای علی علیزاده مطرح کردم و ایشان از انجام پژوهش استقبال کرده و هماهنگی های لازم را جهت طرح موضوع پژوهش در هیات مدیره کانون انجام دادند. در همین راستا جلسه ای با اعضای محترم هیات مدیره کانون نیز تشکیل و پس از تبادل نظر تصمیم بر این شد که فراخوان انجام این پژوهش از طریق رسانه های رسمی کانون وکلای آذربایجان غربی شروع و منتشر شود.

 تاکنون حمایتی از سوی سایر کانون ها و یا اسکودا انجام نشده است و امیدوارم در آینده با انعکاس رسانه ای، سایر کانون ها نیز از پژوهش حمایت کرده و مشارکت گسترده همکاران را از استان های مختلف در پاسخگویی به پرسشنامه ها را داشته باشیم. در این صورت بار علمی پژوهش در حد ملی و حتی فراملی ارتقاء خواهد یافت.

همچنین در صورتی که کانونهای معزز وکلای دادگستری، علاوه بر حمایت معنوی و جلب مشارکت وکلا در انجام پژوهش، قصد حمایت بیشتری از طرح و گسترش پژوهش را داشته باشند می توانیم با روش های علمی به روز و با داده های آماری از منظر جدید و پر اهمیتی به مقایسه آثار روانشناختی حرفه وکالت با تجارت (کسب و کارها) بپردازیم و تفاوت های چشمگیر حرفه تخصصی وکالت را از غیر آن، به صورت علمی تایید کنیم.

به نظر شما نتایج این پژوهش چه آثاری خواهد داشت؟

کمترین نتیجه پژوهش حاضر آسیب شناسی شغل وکالت در ایران خواهد بود. با این پژوهش می توان آثار روانی و اجتماعی شغل وکالت را بر وکلا و زندگی آنان بررسی و ارزیابی کرد و ادعاهای پر تکرار را در مورد اهمیت جایگاه وکالت از جمله استرس و اضطراب آور بودن آن را با روشها و مقایسه های علمی به بوته آزمون گذاشت. در صورت تأیید علمی این فرضیه ها، ادعاها به دلیل تبدیل می شوند و می توانیم به جای حدس و گمان، با داده های علمی از جایگاه ارزشمند وکالت در مجامع مختلف دفاع کنیم.

علاوه بر آن با انجام چنین پژوهش های میان رشته ای در صنف، می توانیم همگام با کشورهای پیشرفته به صورت عمیق تر و علمی تر به نیازهای روانشناختی و اجتماعی جامعه وکلا نگاه کرده و به تناسب نتایج، رویکردهای بهتر و موثرتری را در تعریف هویت شغلی مان به جامعه و دفاع از جایگاه وکالت، انتخاب شغل وکالت یا عدم انتخاب آن را پیش رو داشته باشیم.

برای نمونه در پژوهشی مشابه در کشور استرالیا به ارزیابی پیامدهای روانشناختی شغل قضاوت در حیطه های مختلف پرداخته شده است تا وزارت دادگستری بتواند با توجه به نیازهای روانشناختی قضات و آسیب های احتمالی و چالش های منصب قضاوت، حمایت های متناسب شغلی و مداخلات روانشناسی متناسب را برای قضات و حتی خانواده های آنان تدوین کند.

بیشتر بخوانید:

اخیرا کانون های وکلای ایالتی در امریکا به همراه انجمن روانشناسی آمریکا البته با تایید وزارت دادگستری، تصمیم به حذف تست های شخصیتی و سوالات مربوط به اختلال های روانی و تاریخچه درمان متقاضیان وکالت در آزمون ورودی وکالت گرفتند. این تصمیم در پی مطالعاتی گرفته شده است که نشان می دادند ارتباط خاصی بین ابتلاء به اختلال های روانشناختی و عدم شایستگی در وکالت وجود ندارد.

وزارت دادگستری در توضیح این تصمیم تاکید کرده است که تلاش در کلیشه زدایی از برچسب های روانی در بین جامعه وکلا و عموم را دارند. بدین ترتیب وکلا و سایر افراد جامعه به آگاهی های بیشتری در زمینه ارزیابی روانشناختی، پیشگیری و درمان و بطور کلی مراقبت از سلامت روان روی آورده و سلامت فردی و صنفی در جامعه ارتقاء می یابد. چنین تصمیم هایی در نتیجه پژوهش های علمی پژوهشگران در طی سالهای متمادی و توجه متخصصان و مسئولان به یافته های علمی این پژوهش ها گرفته می شود.

استقبال زنان وکیل از پژوهش شما چگونه بوده است؟

از بانوان محترم همکار درخواست مشارکت بیشتری را دارم؛ تاکنون میزان مشارکت آقایان همکار حدود چهار برابر مشارکت همکاران خانم بوده است که ترجیح پژوهشی برای این است که تا حد امکان، میزان مشارکت هر دو جنس مساوی و یا نزدیک به آن باشد.

سه پرسشنامه ای که برای پژوهش انتخاب شده اند، همپوشانی و همبستگی بالایی دارند و تقاضا بر این است که همکاران به هر سه پرسشنامه پاسخ دهند تا امکان بررسی سازه های مختلف روانشناختی ممکن شده و بار علمی پژوهش افزایش یابد.

از وکلای پایه یک دادگستری که عضو کانون های وکلای دادگستری در سراسر کشور هستند، درخواست میشود با مشارکت ارزشمند خویش و پاسخ دهی به سه پرسشنامه ی استاندارد در مسیر این پژوهش علمی همراهی کنند. پاسخ دهی به سوالات در مجموع به پانزده تا بیست دقیقه زمان نیاز دارد.

سخن آخر؟

از رسانه وزین وکلاپرس بخاطر توجه به این پژوهش، دعوت به این مصاحبه و همچنین به اشتراک گذاری فراخوان پژوهش سپاسگزارم. همچنین از تک تک همکاران عزیزی که در این مدت کوتاه به پژوهش صنفی مان اهمیت داده و از شهرهای مختلف و در ساعت های گوناگون از جمله ۴صبح به تکمیل پرسشنامه ها پرداخته اند، بسیار ممنونم.

جهت اطمینان خاطر همکاران عزیز تکرار میکنم در مقام پژوهشگر پایبند به اصول اخلاقی پژوهش و متعهد به حفظ پاسخ های شما هستم. هیچ یک از پاسخنامه ها بصورت انفرادی بررسی نخواهد شد و داده های پژوهش بصورت میانگین و آماری تجزیه، تحلیل و ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بخاطر کاهش خطای پژوهشی و افزایش بار علمی پژوهش سه پرسشنامه با هم پوشانی بالا انتخاب شده اند. سه پرسشنامه پژوهش به صورت مجزا از هم می باشد و همکاران می توانند با فاصله اندک پاسخگوی سوالات پرسشنامه ها باشند؛ اما با شروع به پاسخ دهی در هر پرسشنامه باید سوالات آن پرسشنامه تکمیل و ارسال شود.

لازم به ذکر است پرسشنامه به نحوی تنظیم شده است که امکان برگشت به سوالات قبل و یا مشاهده سوالات بعد قبل از پاسخ دهی و رعایت ترتیب وجود ندارد؛ بنابراین از همکاران درخواست میشود در فراغت زمانی و آسودگی روانی شروع به مشارکت و پاسخ دهی نمایند پاسخنامه های ناقص از پژوهش خارج خواهند شد.

پرســـــــــشنـــــــامه اول
پرســــشنــــامه دوم
پرســــــــــشنـــــــامه سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا