اخبار بین المللی

توضیحات وکیل بنجامین برییر درباره احضاریه دادگاه تجدیدنظر پس از قطعیت حکم برائت

وکلاپرس- محمود بهزادی‌راد، حقوقدان و وکیل بنجامین برییر، توریست فرانسوی محبوس در زندان مرکزی مشهد در گفتگو با امتداد، به تشریح وضعیت پرونده موکل خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس بنجامین برییر (Benjamin Brière) توریست و بلاگر ۳۶ ساله فرانسوی در سال ۲۰۱۸ یک سفر توریستی با ون را آغاز کرد که از فنلاند، ترکیه و مونته نگرو  عبور کرده بود و در سال ۱۳۹۹ در ایران به اتهام عکاسی در منطقه ممنوعه و استفاده از پهپاد تفریحی در پارک طبیعی در مرز ترکمنستان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب به دلیل نبود مدارک و مستندات حاضر به صدور رای در این پرونده نشد

محمود بهزادی‌راد وکیل مدافع این توریست فرانسوی در تشریح وضعیت پرونده موکلش اظهار داشت: موکل من، یک توریست فرانسوی بود که در دوران کرونا-حدود سه سال قبل- وارد ایران شد و با اتمام مهلت سه ماهه ویزای خود، وقتی قصد داشت تا با خروج از کشور از طریق پاکستان به ترکمنستان و از آنجا به هند سفر کند به دلیل شیوع کرونا در طول سفرش، موفق به دریافت مجوز ورود به پاکستان نشد.

پس از این بود که باز مجبور شد در ایران بماند و پس از سه ماه، در تاریخ هفتم خرداد ۹۹ در حالی که ویزای ترکمنستان را داشته و شب را در نزدیکی روستای شمخال مستقر شده تا فردای آن روز از مرز باجگیران خارج شود، دستگیر و با ون به قوچان منتقل می‌شود. در آن زمان وقتی به مقام قضائی مراجعه کردیم در ابتدا مدعی شدند که به زودی آزاد خواهد شد و مشکل خاصی وجود ندارد، اما دو پرونده برای موکلم تشکیل شد.

حتی در ابتدا به دلیل نبود مدارک و مستندات رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب حاضر به صدور رای در این پرونده نشد

بنجامین برییر (Benjamin Brière) توریست و بلاگر ۳۶ ساله فرانسوی
بنجامین برییر (Benjamin Brière) توریست و بلاگر ۳۶ ساله فرانسوی

صدور رای ۸ سال و ۸ ماه حبس

 بعدا اما آقای مهدی امانی، دادرس شعبه سوم دادگاه انقلاب مبادرت به صدور رای ۸ سال و ۸ ماه حبس کرد. برییر در زندان بود که حکم او در شعبه هفت دادگاه تجدید نظر برای ۸ سال به دلیل همکاری با دولت متخاصم فرانسه و ۸ ماه نیز به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام تایید و پس از درخواست اعاده دادرسی از حکم صادره فوق النهایه، اعاده دادرسی در دیوانعالی کشور مورد پذیرش واقع شد.

 قضات دیوان عالی کشور صراحتا اعلام کردند که رای صادره بر خلاف قانون بوده و اتهامات بنجامین برییر فرانسوی به عنوان یک توریست او بی مورد است. قضات حتی عملکرد موکلم را شامل تبلیغ علیه نظام نیز ندانستند. وقتی پرونده در دیوان نقض شد، آن را جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ۳۵ تجدید نظر استان خراسان رضوی ارجاع کردند که با تعیین وقت و رسیدگی دوباره در این دادگاه، حکم قطعی برائت برای موکلم صادر و در دفتر دادگاه حضورا به وکلا ابلاغ و رونوشت آن تهیه شد.

رئیس دادگاه از موکلم به دلیل اشتباه صورت گرفته در دستگیری او عذرخواهی کرد

حتی رئیس دادگاه از موکلم به دلیل اشتباه صورت گرفته در دستگیری او عذرخواهی کرد. این حکم به ما ابلاغ شد و حتی نامه آزادی موکل را نیز به صورت سیستمی به زندان ارسال و اعلام کردند. همچنین، یک نسخه از نامه قضایی مبنی بر آزادی در راستای صدور حکم برائت در اختیار ما هم قرار گرفته است. در جلسه دادگاه هم، رئیس دادگاه از موکلم به دلیل اشتباه صورت گرفته در دستگیری او عذرخواهی کرد و زنجیر بسته شده به پای او را نیز باز کردند تا برای جمع کردن وسایل شخصی به زندان مراجعه کند. بعد هم نامه‌ای نوشتند که خودروی ون موکل نیز باید در حضور وکلا به او تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید:

در مراجعه ما به زندان، منتظر خروج موکلم از زندان بودیم که متاسفانه مکررا دفع الوقت می‌کردند و او را با ادعای اینکه هنوز باید یک سری امور اداری مربوط به آزادی انجام شود به زندان بازگرداندند. در نهایت هم در ساعت ۹ شب به ما گفتند که فردا باید برای آزادی بنجامین مراجعه کنید. همان فردایی که هنوز نیامده و موکلم همچنان در زندان مرکزی مشهد محبوس است.

احضاریه دادگاه تجدیدنظر پس از قطعیت حکم!

به رغم صدور حکم برائت ‌در راستای پذیرش اعاده دادرسی در دیوانعالی کشور، ارجاع به شعبه هم‌عرض، رسیدگی مجدد و ابلاغ رای قطعی مبنی بر برائت مذکور در دفتر شعبه صادر کننده به وکلا و دستور قضایی مبنی بر آزادی موکلم به زندان، صرفنظر از آن که متاسفانه بنجامین برییر تا کنون از زندان مرکزی مشهد آزاد نشده، بلکه احضاریه‌ای نیز برای حضور در دادگاه تجدیدنظر جهت رسیدگی مجدد به پرونده ابلاغ کرده‌اند، آن هم پس از قطعیت حکم!

برای اولین بار است که به شخصه در دادگستری شاهدم که وقتی حکمی از سوی شعبه تجدید نظر ابلاغ و دستور اجرا و آزادی را صادر کرده، اکنون احضاریه‌ای برای من به عنوان وکیل آمده که باید به تاریخ ۲۲ خرداد ماه سال آینده، مجددا در دادگاه تجدیدنظرخواهی موکل شرکت کنم!

قضات حق عدول از حکم صادره و صدور حکم جدید را ندارند

اصلا ما تجدیدنظرخواهی نکرده بودیم! پرونده از دیوانعالی کشور به شعبه هم‌عرض آمده و حکم آزادی موکل را هم صادر کردند. اگر این بدعت بنا نهاده شده و چنین رویه‌ای باب شود، دیگر سنگ روی سنگ در نظام قضایی کشور بند نخواهد شد. قضات شعبه ۳۵ دیگر فارغ از رسیدگی بوده و حق عدول از حکم صادره و صدور حکم جدید را ندارند.

به هر حال؛ تعیین وقت رسیدگی مجدد پس از رسیدگی و صدور حکم قطعی برائت از سوی شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر در راستای اعاده دادرسی وجاهت قانونی ندارد و شعبه مذکور، فارغ از رسیدگی است. وقتی حکمی صادر و ابلاغ شد، حق ندارند که مجددا-حتی در صورت اشتباه بودن حکم-به مسئله ورود کنند. اگر این وضعیت به روالی در قوه قضائیه بدل شود، وحشتناک خواهد بود. اگر قاضی به هر دلیلی بخواهد از حکم خود عدول کرده و بنای صدور حکم دیگری کند، دیگر سنگ روی سنگ در این مملکت بند نخواهد شد.

منبع: امتداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا