گفت و گوویژه

لیلا رئیسی: اصفهان میزبان سومین اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری در دی ماه خواهد بود

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با اشاره به تاریخچه برگزاری اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری، از برگزاری سومین اجلاس در دی ماه امسال خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، براساس مصوبه شصت و سومین جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان (۱۴۰۱/۰۵/۱۱)، سومین اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری در دی ماه به میزبانی کانون وکلای اصفهان برگزار خواهد شد.

فلسفه برگزاری اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری

دکتر لیلا رئیسی، رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزییات این کنگره گفت: نهاد وکالت از گذشته تاکنون با مسائل و مشکلات صنفی متفاوتی درگیر بوده است. بعد از انقلاب انتخابات کانون ها تعطیل شد و تا زمان تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در سال ۱۳۷۶ ریاست کانون های وکلا انتصابی گردید. به موجب این قانون، تغییراتی در قوانین نهاد وکالت صورت گرفت که زمینه استقلال و اداره کانون ها در ظاهر فراهم شد، اما به واسطه ورود دادگاه عالی انتظامی قضات در موضوع احراز صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره، چالش جدیدی پیش روی کانون ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعدها موضوع ایجاد نهاد موازی و نیز آیین نامه سال ۱۳۸۸ مطرح شد. این مشکلات باعث شد کانون وکلای اصفهان درصدد برگزاری کنگره ملی وکلا با هدف تجمع وکلای دادگستری و حقوقدانان مطرح و دغدغه مند برآید.

نگاهی به سابقه برگزاری اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری

رئیسی با اشاره به سابقه تشکیل این اجلاس گفت: در همین راستا نخستین اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۰ برگزار شد. محور موضوعات این اجلاس، مسائل و مشکلات وکالت از حیث استانداردهای جهانی، حقوق شهروندی، عدالت خواهی، قانون گرایی و… بود که با استقبال خوبی از سوی کانون های وکلای دادگستری کشور، اساتید حقوقدان کشور و… مواجه شد.

او گفت: دومین اجلاس ۲۷ مهرماه ۱۳۹۱ با موضوع استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل دادگستری برگزار شد. در این اجلاس نیز مقالات بسیار خوبی ارائه شد که در قالب یکی از شماره های مجله مدرسه حقوق منتشر گردید.

بیشتر بخوانید:

اواخر دی ماه سال جاری سومین اجلاس کنگره ملی وکلا برگزار خواهد شد

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با طرح این مسئله که در حال حاضر در سخت ترین مقطع نهاد وکالت قرار گرفته ایم، افزود: مدتی است در طرح های مجلس با موضوعاتی مواجه هستیم که نهاد وکالت و اصول حاکم بر این نهاد را نادیده می انگارد. از سوی دیگر مشکل آیین نامه ۱۴۰۰ قوه قضاییه هم همچنان باقی است.

لذا با همفکری بزرگان به این نتیجه رسیدیم که کانون وکلای اصفهان سومین اجلاس کنگره ملی را برگزار کند تا به تبیین درست بخشی از مقوله های مهم نهاد وکالت مثل مفهوم استقلال و اصول بنیادین حاکم بر حرفه وکالت بپردازد و علاوه بر آن در مورد چالش های روز نهاد وکالت هم تبادل نظر و چاره اندیشی گردد.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به زمان برگزاری سومین اجلاس کنگره ملی وکلای دادگستری گفت: براساس مصوبه هیات مدیره کانون، انشاء الله در اواخر دی ماه سال جاری این اجلاس برگزار خواهد شد تا میزبان کانون های وکلا، وکلای دادگستری و اساتید و حقوقدانان برجسته کشور باشیم. امید آنکه جامعه وکالت در این شرایط سخت، امید خود را از دست نداده و در جهت صیانت از نهاد وکالت و حل مشکلات آن، همچنان به تلاش خود ادامه دهد.

تمام تلاش کانون وکلای دادگستری اصفهان در راستای صرفه جویی و پایین بودن هزینه ها است

رییسی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر مدت این کنگره و مدعوین گفت: مدت زمان برگزاری این کنگره یک روزه است. در این کنگره علاوه بر هیات مدیره کانون ها، از اساتید مطرح حقوق و وکلای دادگستری جهت حضور در برنامه دعوت خواهد شد.

وی در پاسخ به جزئیات برنامه گفت: هنوز برای تعیین سین برنامه خیلی زود است. علت تعیین بازه زمانی دی ماه نیز از این جهت بود که تدارک این کنگره چند ماه وقت لازم دارد و زودتر امکان پذیر نبود.

او درخصوص هزینه های این کنگره گفت: هزینه ها هنوز مشخص نیست، اما قطعا تمام تلاش کانون وکلای دادگستری اصفهان در راستای صرفه جویی و پایین بودن هزینه ها است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا