گفت و گو

بررسی ایرادات پرونده آرمان عبدالعالی از زبان وکیلش

گفتگوی اختصاصی وکلاپرس با وکیل سید ولی الله حسینی

وکلاپرس- در حالی که گفته می شود آرمان عبدالعالی فردا صبح (چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰) برای چندمین بار جهت اجرای حکم قصاص با امید به گذشت اولیای دم به پای چوبه دار خواهد رفت سید ولی الله حسینی، وکیل او در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به ابعاد و ایرادات موجود در پرونده آرمان عبدالعالی در مرحله دادسرا و دادگاه پرداخت.

وکیل سید ولی الله حسینی در خصوص جزئیات پرونده آرمان به وکلاپرس گفت: آرمان و غزاله در گذشته با یکدیگر آشنا بودند. از تاریخ مفقودی غزاله و وارد شدن اتهام به آرمان تحت بازداشت قرار گرفت. از همان زمان ایرادهایی از جانب ما مطرح شد. آرمان در مرحله تحقیقات مقدماتی ۷۶ روز در بازداشتگاه انفرادی تحت فشار قرار گرفت. حتی با توجه به آلرژی و بیماری که داشت یک یا دو مرتبه نیز به بیمارستان منتقل شد.

وی ادامه داد: آرمان در بازجویی‌ ها گفته بود که غزاله هنگام خروج سر خورده بود اما به خاطر ترس او را در چمدان قرار داد و در سطل آشغال انداخت. او بعدا در آگاهی که تحت فشار قرار گرفت، هیچ یک از آن مواردی که قبلا اعلام شده بود در دادگاه تکرار نکرد و اقرار به قتل نداشت.

حسینی با اشاره به ایرادات موجود در پرونده گفت: ایرادات زیادی را در خصوص پرونده در دادسرا مطرح کردیم از جمله اینکه به اتهام آرمان بایستی در دادسرای اطفال رسیدگی می شد حال آن که در دادسرای جنایی رسیدگی شد. علاوه بر این پرونده شخصیت در مورد وی تشکیل نشد و مسائل روانشناسی در خصوص آرمان بررسی نشد. نظریه پزشکی قانونی در مورد بلوغ فکری وی اخذ نشد و صرفا کسب نظر شده بود که ایا مسئولیت کیفری دارد یا خیر که پاسخ مثبت بود. در مرحله دادسرا پرونده دارای نواقص بسیاری بود در همان مرحله افراد دیگری نیز مورد اتهام بودند ولی هیچکدام تحت تعقیب و بازجویی قرار نگرفتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: شش ماه پس از بازداشت آرمان، شاهد بسته شدن فیسبوک غزاله و مرخصی غزاله از دانشگاه بودیم. پدر و مادرش در این مورد بسیار متناقض سخن گفتند و معلوم نشد وضعیت چه بود. در مورد فیسبوک هیچ استعلامی از پلیس فتا یا مراجع قانونی اخذ نشد. در مورد دفترچه بیمه نیز گفته شده اشتباه کارمند بوده که دفترچه را تمدید می‌کرده است.

حسینی با اشاره به ایرادات در مرحله دادگاه افزود: در دادگاه نیز به این پرونده به درستی رسیدگی نشد. در شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان یک مرتبه آرمان با قید وثیقه آزاد شد اما مجددا به طرز نامشخصی بازداشت موقت صادر شد و حکم قصاص صادر شد. بعدا دو قاضی از رأی خود عدول کردند. علی رغم اینکه رای در دیوان عالی کشور به صورت شتاب زده بود اما به دلیل عدول قضات، به شعبه ۵ کیفری اعاده شد و این شعبه برخلاف تشریفات دادرسی رای جدیدی صادر کرد با این محتوا که که از فاصله انداختن چمدان تارفتن ۱۵ دقیقه طول کشیده که اقدام کشنده بوده است.

وی افزود: اشتباه دادگاه را به صورت مبسوط به دیوان عالی دادیم اما درنهایت شعبه ۳۹ دیوان به طرز عجیبی بعد از ارجاع پرونده طرف مدت کوتاهی، پرونده هزار صفحه ای رای را تایبد کرد.

حسینی با اشاره به اینکه در این پرونده شبهه شرعی مطرح است گفت: نظریه پزشکی قانونی نیز در این پرونده نداریم. مدارک پرونده به جای ارجاع به اداره تشخیص هویت آگاهی به یک آزمایشگاه خصوصی ارجاع شده است.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری در پاسخ به برخی شبهات درخصوص وضعیت حیات و ممات غزاله گفت: گویا افرادی به پدر آرمان مراجعه کردند و گفتند دختری با مشخصات غزاله در سیستان و بلوچستان دیده اند که قصد رفتن به پاکستان داشته است. شهود شهادت دادند و مجددا به دیوان ارجاع شد. دیروز مجددا درخواست توقف اجرای حکم را دادیم.

او با تاکید بر این موضوع که اقدام آرمان به هیچ وجه در زمره قتل عمد قرار نمی گیرد گفت: قتل عمد مستلزم وجود سوءنیت است در حالی که آرمان هیچ مشکلی با غزاله نداشته است. غزاله خودش تماس گرفته بود که نزد آرمان برود. آرمان دچار هیچ گونه جنونی هم نبود. قتل در اثر حادثه قتل عمد نیست. لذا متاسفانه هیچ یک از گزارشات کارآگاه بازپرس به این موضوع توجه نکردند.

وی ادامه داد: لذا اگر قتلی بود، قتل غیرعمد است‌. در قصاص باید احتیاط کرد. به فرموده امام علی، اگر هزار گناهکار آزاد شوند بهتر از این است که بی گناهی بمیرد. اگر این رأی اجرا شود نقطه سیاه و تاریکی در سابقه دستگاه قضا خواهد بود.

‫۵ دیدگاه ها

  1. اقا.برادر گرامی حق هر مسلمان یا کفر یا قاتل داشتن وکیل است .من برای وصول مطالبات خود ۲ وکیل گرفتم هزینه کردم .نتیجه اش این شده که قاضی حکمی نمی‌دهد چون تمام مدارک پیش وکلاست واردات مدارک امتناع می‌کنند.کامون وکلای اهوازرفتم قراراست جواب بدهند ولی در مورد وکیل اول که پروانه وکالت استان فارس است هیج اثری نیست .حتی کانون وکلای فارس می‌گوید در مورد این آقا هیچ اطلا علتی ندارم.من بیمار تنفسی هستم و۲ سال ادراهوار زندگی من کنم لطفاً.خواهشند همیاری فرماید.

  2. درست در زمانی که پدر و مادر غزاله کمی نرم شده بودند و احتمال بخشش وجود داشت همین آقای وکیل با انتشار یک فایل صوتی مدعی زنده بودن غزاله شد ! خب از اینجا به بعد یعنی اینکه بچه طرف رو کشتن یک چیزی هم طلبکارن !! خانواده مقتوله به جای اینکه دنبال احقاق حق خودشون باشن باید دنبال اثبات عدم بیگناهی خودشون افتادن . از اونطرف هم که ارمان با خیال راحت در زندان تا مقطع فوق لیسانس هم درس خونده بود.

  3. وقتی چیزی پیدا نشده آرمان چه جور قاتل شده دوم اگه پیدا میشد باز میشد درگیری و قتل غیر عمد سوم اینکه آرمان هنگام درگیری زیر هجده سال بوده و باید جایگزین می گرفته و مثل آرمان بسیار

  4. لطفا قاتل قاتل نکنین قاتل مال قتل عمده نه درگیری اونم دوتا بچه آرمان اعدام نشد کشته شد وقتی چیزی پیدا نشده اگه هم میشد باز میشد قتل غیر عمد و مرگ ناخواسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا