گفت و گو

بابک پاک‌نیا: اگر برای بخشش آرمان عبدالعالی تلاش نمی کنیم، مانع ایجاد نکنیم

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری با تاکید بر عدم امکان قضاوت پرونده آرمان عبدالعالی و غزاله شکور توسط مردم، به موضوع حقوق خانواده مقتول و خانواده قاتل پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل بابک پاک نیا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص پرونده آرمان عبدالعالی و غزاله شکور گفت: با احترام به آرای قضایی و احتمال اشتباه بودن رای، از خانواده غزاله می خواهیم رضایت دهند. آرمان تا به حال ۳ بار تا پای چوبه دار رفته و مرگ را احساس کرده است. حتی یک بار طناب دار به گردنش آویخته شده است. او ۷ سال در زندان عذاب کشیده و با فوت او غزاله برنخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: چند نکته درباره پرونده قتل بابک خرمدین

قصد ما تحت فشار قرار دادن خانواده نیست

پاک نیا با تاکید بر عدم امکان قضاوت خانواده آرمان و غزاله گفت: چه در مقام وکیل و چه در مقام شهروند جامعه، نمی توانیم خانواده مقتول و قاتل را قضاوت کنیم‌. خانواده غزاله داغدار هستند و ما نمی توانیم آنان را مجبور به قصاص کنیم. لذا بایدی در کار نیست و قصاص حق شرعی و قانونی آنهاست.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اینکه من یا هر وکیل و فعال اجتماعی دیگری برای جلب رضایت اولیای دم تلاش می کنیم، در تعارض با حق قصاص این خانواده نیست. قصد ما تحت فشار قرار دادن خانواده نیست.

اظهار نظرات مردم تخصصی و کارشناسانه نیست

این فعال حقوق بشری با اشاره به رفتار نادرست برخی شهروندان و ملتهب کردن فضای رسانه افزود: از سوی دیگر، برخی با قطعیت می گویند آرمان قاتل است و باید قصاص شود. این قضاوت ها صحیح نیست زیرا اساسا این اظهار نظرات مردم، تخصصی و کارشناسانه نیست. حتی من به عنوان وکیل دادگستری زمانی می توانم درمورد پرونده اظهار نظر کنم که برگ به برگ پرونده را خوانده باشم.

نظر برخی مراجع درخصوص اجرای قاعده درء در پرونده آرمان عبدالعالی

بابک پاک نیا ادامه داد: چطور مردم براساس آنچه در رسانه ها خوانده اند، با قطعیت اعلام می کنند که آرمان قاتل است و قتل عمد است؟ تشخیص نوع قتل موضوع علی حده ای است به خصوص درمورد این پرونده که از چند مجتهد ازجمله آیت الله مکارم استفتاء کرده ایم. ایشان معتقد بود که قاعده درء در این پرونده جاری است. اگرچه مشهور فقها این قاعده را در حدود جاری می دانند اما برخی این قاعده را در حق الناس مثل قصاص قابل اجرا دانسته اند.

در هر نظام حقوقی احتمال بروز اشتباه در صدور حکم وجود دارد

این وکیل دادگستری گفت: لذا صحیح نیست عده ای راحت قضاوت کنند و قتل را از نوع عمد بدانند. قضاوت هردو خانواده اشتباه است. معتقدیم صرف نظر از ماهیت پرونده، درخواست ما از خانواده غزاله این است که در هر نظام حقوقی احتمال بروز اشتباه در صدور حکم وجود دارد و از سوی دیگر مجازات قصاص نیز قابل برگشت نیست، باتوجه به ابهامات موجود در پرونده و هر اقدامی پس از رفتارهای آرمان نمی تواند قتل غیرعمد را به عمد تبدیل کند. از کجا معلوم وقتی جنازه ای وجود ندارد و ابهامات زیادی مطرح است، با قطعیت از قتل عمد صحبت می کنیم؟ تشخیص این موضوع فنی است.

آرمان تا به حال ۳ بار تا پای چوبه دار رفته و مرگ را احساس کرده است

پاک نیا ادامه داد: با احترام به آرای قضایی و احتمال اشتباه بودن رای، از خانواده غزاله می خواهیم رضایت دهند. آرمان عبدالعالی تا به حال ۳ بار تا پای چوبه دار رفته و مرگ را احساس کرده است. حتی یک بار طناب دار به گردنش آویخته شده است. او ۷ سال در زندان عذاب کشیده و با فوت او غزاله برنخواهد گشت.

اگر برای بخشش تلاش نمی کنیم، مانع ایجاد نکنیم

دکتر پاک نیا گفت: لذا نباید کاری کنیم که خانواده ها بیش از پیش اذیت شوند یا خانواده غزاله را مسر به قصاص نکنیم. بهتر است اگر برای بخشش تلاش نمی کنیم، مانع ایجاد نکنیم.

ضرورت تلاش برای فرهنگ سازی جامعه و اصلاح قوانین

وی درخصوص بازپذیری آرمان عبدالعالی در صورت بخشش گفت: جامعه ما خشن است. اگر آرمان قصاص شود بسیاری به خانواده غزاله اعتراض می کنند و اگر قصاص نشود، بسیاری سبب می شوند آرمان و خانواده او نتوانند در جامعه زندگی کنند. امیدوارم مردم در موضوعی که اطلاع و علم ندارند، واکنش نشان ندهند. اگر قصاص انجام شود باید درنهایت موضوع را فراموش کنیم و برای فرهنگ سازی جامعه در آینده تلاش کنیم و قوانین را اصلاح کنیم. اگر قصاص اجرا نشد مسائل را واکاوی کنیم و به دنبال راهکار باشیم.

طرح موضوع روشن نبودن وضعیت زنده بودن غزاله باید در دادگاه طرح شود و نه رسانه

این وکیل دادگستری در پایان گفت: اظهار نظرهایی با موضوع روشن نبودن وضعیت زنده بودن غزاله باید در دادگاه و نه در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شود. در موقعیت کنونی صلاح این است فقط برای گرفتن رضایت تلاش کنیم.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا