اخبار بین المللیویژه

بازداشت ۲۰ وکیل دادگستری و ۹۰ فعال مدنی و شهروند در ترکیه چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری

وکلاپرس- در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، پلیس این کشور اعلام کرد تعدادی از شهروندان را به علت ارتباط با سازمان‌های غیرقانونی و تررویست بازداشت کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از اسپوتندر، کمتر از سه هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رسانه‌های این کشور به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند نیروهای پلیس ترکیه با اجرای عملیات ضدتروریسم در ۲۱ استان این کشور، ۱۱۰ نفر را به علت ارتباط با سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بازداشت کردند.

بیشتر این بازداشتی‌ها در استان دیاربکر رخ داده است. کانون وکلای دیاربکر مدعی شده است تعداد افراد بازداشت‌شده احتمالاً ۱۵۰ نفر باشد؛ از جمله ۲۰ وکیل، پنج روزنامه نگار، سه بازیگر و یک سیاستمدار.

بیشتر بخوانید:

عبدالرحمن گوک سردبیر آژانس بین النهرین، احمد کانبال گزارشگر، عثمان آکین سردبیر روزنامه ینی یاشام، کادری اسن مالک امتیاز خودبین، مهمت یالچین و میکائیل باروت روزنامه نگار، انجمن وکلای آزادی (ÖHD) شعبه Amed، هالیسه داکالی، رُسُل تامور، اوزوم ورگون، بُنیامین شکر، بردان آکون، پیروژان کارالی، سزن مرجان مشاور مطبوعاتی رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP) صالحه آیدنیز، ، یاووز آکوزو، اوزجان آتس، الوان کوسر ییلدیریم، ماریا اوزتوپوز، فعال جنبش زنان آزاد و برخی از سیاستمداران جزو بازداشتی‌ها هستند.

بیانیه کانون وکلای دیاربکر

در بیانیه کانون وکلای دیاربکر آمده است که دستور محرمانه بودن پرونده صادر و اعلام شده است. در بخش‌هایی از بیانیه آمده است:

«در چارچوب تحقیقات انجام شده توسط دادستانی کل دیاربکر، به منازل اعضای کانون وکلای ما و روزنامه‌نگاران یورش بردند و تفتیش منازل و بازداشت صورت پذیرفت.

حقوق و آزادی‌های اساسی به شکلی کاملاً خودسرانه مورد مداخله قرار می‌گیرد و روندی در جریان است که مدافعان حقوق به‌ویژه حقوقدانان، سازمان‌های حرفه‌ای و سازمان‌های غیردولتی هدف قوه قضائیه و در معرض تهدیدات کیفری قرار می‌گیرند.

مشاهده می‌شود که از اقدامات تأمینی مانند بازداشت به شکلی ناروا، غیرضروری و نامتناسب برای وکلای دادگستری استفاده می‌شود.

لازمه یک محاکمه عادلانه این است که محاکمه شوندگان در اسرع وقت از ماهیت و علل اتهامات وارده به آنها مطلع شوند. در خصوص پرونده تحقیق و تفحص در مورد احدی از همکارانمان محدودیت و ممنوعیت ملاقات وکلا وجود دارد و از دسترسی و اطلاع وکلای وی به پرونده جلوگیری می شود.

اقدامات غیرقانونی علیه روزنامه نگاران و  وکلای دادگستری که ناقض حق آزادی و امنیت است، باید متوقف شود و آنها باید فورا آزاد شوند.»

لازم به ذکر است ترکیه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک و گروهک‌های مرتبط با آن از جمله یگان‌های مدافع خلق(ی. پ. گ) در سوریه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا