اخبار بین المللیویژه

بازداشت وکیل عبدالحمید الجلاصی ؛ یکی فعالان سابق جنبش النهضه تونس

وکلاپرس- دستگاه امنیتی تونس در ادامه بازداشت فعالان و کنشگران منتقد دولت قیس سعید، شنبه شب عبدالحمید الجلاصی (عضو سابق جنبش النهضه) را بازداشت کرد.

به گزارش وکلاپرس، طبق گزارش تلویزیون الجزیره نیرو‌های امنیتی تونس پس از یورش به خانه عبدالحمید الجلاصی ( فعال سیاسی در حزب اسلام گرای النهضه)، او را به محل نامعلومی منتقل کردند.

بیشتر بخوانید:

وکیل مدافع الجلاصی گفت: نیرو‌های امنیتی گوشی تلفن همراه، رایانه همراه او و رایانه همراه همسرش را در زمان بازرسی خانه‌اش توقیف کردند.

منابع تونسی گفتند:، بازداشت الجلاصی به دستور دادستانی این کشور و به اتهام توطئه علیه امنیت ملی صورت گرفته است.

نیرو‌های امنیتی تونس همچنین یک بازنشسته ارتش، یک دیپلمات بازنشسته و یک بازرگان را هم در این کشور بازداشت کردند. وکیل کمال اللطیف بازرگان تونسی اعلام کرد نتوانسته است با موکلش تماس بگیرد.

عبد الحمید الجلاصی (Abdelhamid Jlassi)
عبد الحمید الجلاصی (Abdelhamid Jlassi)

محدودیت های دولت تونس و بن بست سیاسی در این کشور

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرده که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شده است.

بازداشت اعضای حزب النهضه از جمله محدودیت های دولت تونس است.

جایگاه حزب النهضه در تونس

حزب النهضه از حزب‌های اسلام‌گرای میانه‌رو در تونس است.

پس از سرنگونی زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور پیشین تونس، دولت انتقالی تونس به گروه النهضه اجازه تشکیل حزب را داد و این حزب به سرعت تبدیل به بزرگ‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین حزب در تونس شد.

حزب النهضه در انتخابات مجلس مؤسسان تونس که در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۱ برگزار شد ادعا کرد که ۴۰ درصد از آرا را به دست آورده‌است.

الجلاصی(۵۳ ساله) فعال سیاسی در جنبش النهضه و یک رهبر برجسته بوده که پیش از استعفا از این حزب در مارس ۲۰۲۰ (اسفندماه ۹۸) پست هایی چون معاون اول رئیس حزب النهضه را برعهده داشته است.

منبع: ایرنا و ویکی پدیا و صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا