ویژهیادداشت

ایمی کنی برت ؛ گزینه ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا

قاضی برت محافظه کار برای جانشینی قاضی تازه درگذشته روث گینزبرگ لیبرال به سنا معرفی شده است

وکلاپرس- دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اخیرا ایمی کنی برت را به عنوان نامزد تصدی پست قاضی دیوان عالی این کشور و جانشین روث گینزبرگ به مجلس سنا معرفی کرد.

ایمی کنی برت کیست؟

ایمی کنی برت  Amy Coney Barrett متولد ۱۹۷۲ حقوق ‌دان و وکیل سابق آمریکایی است که به عنوان قاضی دادگاه استیناف حوزه هفتم ایالات متحده آمریکا مشغول به کار است.

او همزمان با قضاوت، استاد مدرسه حقوق دانشگاه نوتردام نیز بوده و در آن‌جا به تدریس دادگاه های فدرال، حقوق اساسی و تفسیر قانون پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

او پیش از این دستیار آنتونین اسکالیا، قاضی پیشین دیوان عالی آمریکا بود که در سال ۲۰۱۶ درگذشت. فلسفه حقوقی او هم ‌راستا با دیدگاه‌ های مربی و رییس سابقش است. ایمی برت مانند آنتونین اسکالیا یکی از هواداران سرسخت نظریه حقوقی «متن گرایی» (Textualism)  است. طرفداران این نظریه حقوقی بر این باور هستند که در قضاوت باید به معنای رایج متن قانون توجه کرد. آنها با در نظر گرفتن قصد قانونگذاران از تصویب قانون یا برداشت ‌های محتمل از متن قانون مخالف هستند.

ایمی کنی برت نامزد جانشینی روث گینزبرگ
ایمی کنی برت جانشین روث گینزبرگ

همسر ایمی برت دادستان فدرال در ایالت ایندیانا است. آنها در مجموع ۷ فرزند دارند که دو نفر از آنها را از هائیتی به فرزندی قبول کرده ‌اند.

این قاضی ۴۸ ساله در سال ۲۰۱۷ از سوی دونالد ترامپ نامزد ریاست دادگاه استیناف حوزه هفتم آمریکا شد و با کسب ۵۵ رأی موافق در برابر ۴۳ رأی مخالف در مجلس سنای ایالات متحده بر کرسی ریاست این دادگاه تکیه زد. در آن زمان تنها ۳ سناتور دموکرات به انتصاب قاضی برت رأی مثبت دادند.

اگر ایمی برت موفق به کسب رأی اکثریت سناتورها شود، جوان‌ ترین عضو دیوان عالی ایالات متحده خواهد بود.

در حالی که ترامپ تلاش می کند تا سریعا ایمی برت برای دیوان عالی از جانب مجلس سنای تحت امر جمهوری ‌خواهان تایید شود بایدن، رقیب انتخاباتی دموکرات او، از سنا خواسته تا رأی ‌گیری در این زمینه را به بعد از انتخابات نوامبر موکول کنند و بگذارند مردم تصمیم بگیرند. دموکرات‌ها می‌ گویند معرفی قاضی جدید دیوان عالی باید پس از انتخابات سوم نوامبر و توسط رئیس جمهوری منتخب انجام شود. ترامپ و حامیان جمهوری خواه او این نظریه را رد می ‌کنند.

آثار انتخاب ایمی برت

او اکنون در صورت رأی موافق مجلس سنا جانشین روث بیدر گینزبرگ قاضی تازه درگذشته دیوان عالی آمریکا می شود. از آن جا که در حال حاضر جمهوری‌ خواهان ۵۳ کرسی مجلس سنا و دموکرات‌ها ۴۷ کرسی در این مجلس را دارند، احتمال انتخاب وی بعید به نظر نمی رسد.

جناح محافظه کار دیوان عالی آمریکا پیش از مرگ روث بیدر گینزبرگ ۵ عضو در میان ۹ عضو داشت اما در صورت تائید ایمی برت تعداد اعضای این جناح به ۶ نفر خواهد رسید.

ایمی برت پیرو مذهب کاتولیک است و محافظه کاران امیدوارند او در دیوان عالی به همراه دیگر قضات محافظه کار در حکم پیشین این نهاد درباره قانونی شدن سقط جنین تجدیدنظر کند.

اگرچه ایمی برت در صورت کسب رأی موافق اکثریت سناتورها به همراه سونیا سوتومایور و النا کیگن یکی از ۳ زن عضو دیوان عالی ایالات متحده خواهد شد، اما دیدگاه های او با سونیا سوتومایور و النا کیگن که از سوی باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی معرفی شده بودند، تفاوت زیادی دارد.

حقوقدانان معتقدند عضویت احتمالی کنی برت در دیوان عالی تنها مسئله یک رأی دیگر برای محافظه‌کاران نیست و ترکیب جدید این دیوان منافع مذهبی مسیحی ‌های متعصب را به منافع محافظه‌کاران اولویت خواهد داد و از سوی دیگر علاوه بر تامین منافع شرکت‌ ها، منافع مردم در نظام سلامت و مواردی چون حق برخورداری از بیمه و حقوق مرتبط با پیشگیری از بارداری و سقط جنین را به خطر می ‌اندازد.

ایمی برت در دوران قضاوت خود از حامیان حمل اسلحه در آمریکا بوده است. یکی از نگرانی های دموکرات‌ ها احتمال همراهی ایمی برت با دیگر قضات محافظه کار دیوان عالی برای لغو قانون بیمه خدمات درمانی تصویب شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما موسوم به اوباما کر است؛ چرا که دیوان عالی ایالات متحده قرار است ماه نوامبر (آبان) به پرونده ‌ای درباره قانون بیمه خدمات درمانی رسیدگی کند.

به‌زعم بسیاری اکثریت قاطع ۶ به ۳ راه را برای حصول توافق سخت خواهد کرد و علاوه بر ایجاد چالشی برای ریاست جان رابرتز بر دیوان عالی آمریکا، نظام قضایی ایالات متحده را وارد دوران تازه‌ ای خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا