ویژهیادنامه

روث گینزبرگ؛ قاضی که رؤیای وکالت در سر داشت

وکلاپرس- روث جوان بیدر گینزبرگ یکی از ۹ قاضی دیوان عالی کشور آمریکا درگذشت. وی دومین زن قاضی دیوان عالی این کشور بعد از سندرا دی اوکانر بود که به عنوان قاضی لیبرال در دادگاه عالی شناخته می شد.

نگاهی به زندگی گینزبرگ

روث جوان بیدر گینزبرگ (Ruth Joan Bader Ginsburg) ۱۵ مارس ۱۹۳۳ در بروکلین، نیویورک زاده شد. در کودکی خواهر بزرگ ترش را از دست داد و مادرش در فاصله کوتاهی بعد از اتمام دبیرستان چشم از جهان فروبست. گینزبرگ سال ۱۹۵۴ از دانشگاه کورنل فارغ‌ التحصیل شد.

خانواده گینزبرگ

مارتین دیوید گینزبرگ وکیل آمریکایی و متخصص حقوق مالیات همسر این قاضی برجسته بود. او در مرکز حقوقی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی به تدریس حقوق پرداخت و از مشاوران چند شرکت حقوقی معروف آمریکایی بود.

روث گینزبرگ همواره از مارتین تعریف می کرد و او را همراه خود می دانست و می گفت: مارتین در لحظه‌ به دنیا آمدن پسرمان همراهی ‌ام کرد. او اولین خواننده‌ همه‌ سخنرانی ‌ها یا گزارش ‌هایی بود که پیش نویس می‌ کردم و اولین خواننده‌ همه مقالاتم بود. در دو دوره مبارزه با سرطان، پا به پای من در بیمارستان می ‌رفت و می ‌آمد. هیچ ابایی ندارم که بگویم بدون مارتین هرگز به صندلی دیوان عالی نمی‌ رسیدم.

دخترش، جین کارول گینزبرگ یک وکیل آمریکایی است. وی استاد حقوق مالکیت ادبی و هنری در دانشکده حقوق کلمبیا است. وی همچنین مرکز حقوق، رسانه و هنر دانشکده حقوق کرنوچان را مدیریت می کند.

پسرش جیمز استیون گینزبرگ نیز تهیه کننده موسیقی آمریکایی است.

بیشتر بخوانید: جایزه « وکیل ممتاز جوان » کانون وکلای بین المللی

دوران تحصیل

روث گینزبرگ سال ۱۹۵۶ به مدرسه حقوق هاروارد و کمی بعد به مدرسه حقوق کلمبیا در نیویورک رفت. او نخستین زنی بود که برای نشریه حقوق هر دو دانشگاه کار کرد.

بیشتر بخوانید:

دشواری یافتن کار و استخدام

تجربه جنسیت محوری در جامعه آن روز این حقوق دان از شروع کار حقوقی ‌اش در دانشگاه هاروارد شروع شد و بعد از فارغ ‌التحصیلی از کلمبیا هم ادامه پیدا کرد، جایی که او پس از دو سال به آنجا منتقل شده بود.

تلاش ‌های او برای این پیدا کردن کار بی ‌نتیجه ماند و چون هیچ شرکت یا دفتر حقوقی او را با این‌که شاگرد اول بود استخدام نمی‌کرد، مجبور شد که در دانشگاه روتگرز شغل معلمی را انتخاب کند.

روث گینزبرگ می گفت: «هیچ دفتر حقوقی در نیویورک استخدامم نمی‌ کرد…».

سال ۱۹۶۳ گینزبرگ استاد مدرسه حقوق راتگرز شد. در اوایل دهه ۶۰ که به عنوان دستیار تحقیق به سوئد می رود از تغییراتی که در وضعیت زنان آن جا می بیند الهام می گیرد و مجموع این عوامل سبب می شود تا او تمرکز خود را بر بحث زنان و حقوق گذاشته و در سال ۱۹۷۰ یکی از مولفین اولین کتاب درسی دانشگاه حقوق با موضوع تبعیض جنسیتی بود.

کلاس حقوق زنان او از نخستین درس ‌های دانشگاهی این حوزه بود. وی پروژه حقوق زنان را در اتحادیه آزادی ‌های مدنی آمریکا (ACLU) راه انداخت. سال ۱۹۷۳ نیز مشاور حقوقی اصلی این اتحادیه شد و با پرونده ‌های تبعیض جنسیتی در دادگاه‌ ها فعالیت می ‌کرد.

کنار گذاشتن رؤیای وکالت

اگر چه او در پرونده مهمی مربوط به برابری جنسیتی دستمزد‌ها که وکالت آن را بر عهده گرفت به پیروزی در دادگاه عالی امریکا منتهی شد اما زمان استخدام در دانشگاه متوجه می شود که بر اساس مقررات، او حقوق کمتری نسبت به همکاران مرد خود دریافت خواهد کرد، چرا که شوهری دارد که شغل و درآمد بالایی دارد. در نهایت او می پذیرد تا در دانشگاه تدریس داشته باشد و رویای وکالت را برای همیشه کنار بگذارد.

روث گینزبرگ در سال ۱۹۸۰ قاضی دادگاه تجدیدنظر واشینگتن دی سی شد. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۳ قاضی گینزبرگ را برای کرسی دادگاه عالی آمریکا معرفی کرد و مجلس سنا، در سال ۱۹۹۳ با ۹۶ رای مثبت در برابر فقط سه رای منفی به او رای اعتماد داد. وی دومین قاضی زن در تاریخ دادگاه عالی آمریکا و یکی از سه زن حاضر در دیوان عالی نه ‌نفره ایالات ‌متحده آمریکا بود.

وی در تمام این سال ها علی رغم گذراندن دوران بیماری سخت سرطان، هرگز یک جلسه از جلسات بحث دیوان را از دست نداد و حتی در مصاحبه ‌ای گفته بود: «خیلی‌ها از من می ‌پرسند کی کنار می‌ روی؟ جواب من این است که تا وقتی می‌ توانم پرتوان کار کنم، جایی نمی ‌روم».

بازتاب زندگی گینزبرگ در رسانه ها

مستند «آر بی جی» در سال ۲۰۱۸ و هم چنین فیلم سینمایی «بر اساس جنسیت» که روایت گر تلاش های وی در رابطه با تصویب قانون برابری مردان و زنان در ایالات متحده آمریکا می باشد، درباره او ساخته شده است.

فیلم بر اساس جنسیت که توسط میمی لدر کارگردانی شده است، بر اساس فیلم‌نامه‌ دانیل استیپلمن، برادرزاده قاضی گینزبرگ، ساخته شده است. هر دو بعد برجسته شخصیت او، که یکی علاقه شخصی ‌اش به فعالیت ‌های قانونی فمینیستی است و دیگری انضباط فکری و نظم ذهنی که به آن دست پیدا کرده بود، در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

دو فیلم درباره روث گینزبرگ
دو فیلم درباره روث گینزبرگ

فیلم برای حقوقی ها جذابیت های زیادی دارد. بخشی از تبعیض هایی که روث به واسطه زن بودن متحمل می شود در فیلم نمایش داده شده است. برای مثال وقتی روث باردار شد، درجه شغلی پایین ‌تری برایش در نظر گرفتند و به خاطر همین تجربه، بارداری دومش را از کارفرما پنهان کرد.

سرنوشت قاضی جایگزین در دیوان عالی آمریکا بعد از گینزبرگ

در حال حاضر پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا گرایشات محافظه‌کارانه دارند و در صورت انتصاب یک قاضی محافظه‌کار به جای گینزبرگ، ترکیب این نهاد به طور بی ‌سابقه ای به نفع جمهوری ‌خواهان رقم خواهد خورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اکنون با درگذشت روث گینزبرگ این فرصت را دارد که با معرفی جایگزین او ترکیب دیدان عالی آمریکا را ۶ به سه نفر به سود حزب جمهوری‌خواه و محافظه‌کاران دگرگون سازد.

در حال حاضر ۵ تن از ۹ عضو دیوان عالی آمریکا گرایش‌های محافظه‌کارانه دارند. سنای آمریکا که باید نامزد معرفی‌شده برای جانشینی گنیزبرگ را تأیید کند، در دست جمهوری‌خواهان است و بعید به نظر می‌رسد که به چهره مورد نظر ترامپ رأی منفی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا