ویژهیادداشت

اولین گام رییس اسکودا باید ترمیم گسست رخ داده باشد

وکلاپرس ـ پس از حدوث اختلاف در برگزاری نشست فوق العاده اسکودا برای انتخاب رییس این نهاد، وکلای دادگستری به نقد و بررسی این اتفاق پرداختند.

به گزارش وکلاپرس، وکیل هما داودی، نایب رییس اسبق اسکودا، در یادداشتی که با عنوان «بوی دریای طوفان زده» در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، به نقد و تحلیل انتخابات ۸ آبان پرداخت.

در ادامه مشروح این یادداشت را خواهید خواند:

این روزها به مرّه و تکرار این واژه ها را شنیده ام . دریا ، طوفان ، کشتی و سکان و سکاندار . اما بوی این دریای طوفان زده آزارم می دهد و مجال تنفس را گرفته است .

بی توجهی به برگزاری انتخابات الکترونیک

حکایت کشتی مانده در شب و طوفان و غرقاب و اینکه دغدغه نجات آن را داریم از هر دو سو شنیده می شود امّا آنچه نباید فراموش شود ، « رسالت » اتحادیه است . انتخاباتی جنجال برانگیز و نه درحد شأن برگزار می شود و همه از اجرای مقررات اساسنامه و آیین کار می گویند که کار مطابق مقررات صورت گرفته است. امّا ؛

 کاری به این ندارم که اگر در همایش گیلان در سال ۹۵ ، استفاده از فن آوری را در انتخابات می پذیرفتیم و طرحی را که روی آن زحمت بسیار کشیده بودم ، مورد قبول قرار می گرفت امروز نه کرونا و نه هیچ بلای دیگری مانع از حضور حداکثری وکلا در انتخابات ها نبود،

بیشتر بخوانید: جاماندن از فن آوری

 کاری به این ندارم که از دستور خارج شدن انتخابات آنلاین ( نه الکترونیک ) ، زیبنده و در شأن قشر و گروهی که باید در تحولات اجتماعی پیشرو باشد، نبود و هنوز هم باید از شب تا صبح بنشینیم و کاغذ های رأی را بشماریم،

 کاری به این ندارم که دو سال برای اصلاح اساسنامه زحمت کشیدم و اگر به آن وجه اندوهبار از دستور جلسه همایش سال ۹۶ تهران خارج نشده بود، شاید امروز وضع بهتری داشتیم و رئیس اتحادیه اگر بیمار هم می شد با داشتن «معاون» به جای « نایب » و تقسیم کارِ اصولی ، نیازی به استعفا نداشت.

 کاری به این ندارم که این انتخابات ۸ آبان ، یک واقعه معمول بود یا یک حادثه بود،
یادم هست در همایش اهواز که برای برگزاری انتخابات « الکترونیک » بسیار جنگیدیم تا به ثمر برسانیم، آن زمان، مدیران واقعه ۸ آبان دیروز، مرتبا” تماس می گرفتند و اظهار نگرانی می کردند که نکند ما را « هک » کنند که به تفصیل توضیح می دادم این شکل رای گیری وب بیس و آنلاین نیست و در یک مدار بسته مکانیکی صورت می گیرد باز اگر نگران هستید ناظر فنی معرفی بفرمایید. امروز در تعجبم که چگونه با اجرای پنهانی جلسه، نیمی از مدیران از حضور در این جلسه « هک » می شوند .

پرسش هایی که مدیران باید پاسخ دهند

کاری به این ندارم که انتخابات ۸ آبان مطابق مقررات اساسنامه صورت گرفته است یا خیر و چه پاسخی به پرسش های زیر داده خواهد شد که:

– آیا دعوت به نحو صحیحی انجام شده است ، آیا نباید در آگهی « محل انتخابات » اعلام شده باشد ، آیا تمام وکلایی که حق حضور و اعلام کاندیداتوری تا آخرین لحظه را مطابق همان اساسنامه ای که امروز دستاویز اثبات مشروعیت شده است ، داشته اند نباید از تغییر محل برگزاری باخبر می شدند ؟ اصلا” چرا برخی از اعضاء هیات مدیره کانونی که خودش میزبان بوده دعوت و باخبر نشده بودند.

 چرا صحت انتخابات را بازرسین محترم اتحادیه و نایب رئیس محترم دوم که برای همه آنان احترام قائل هستم تأیید کرده اند در حالیکه مطابق همان اساسنامه لازم الاصلاح ، بازرس جزء هیات رئیسه نیست و نایب رئیس دوم هم مادام که نایب رئیس اول باشد ، اختیاری ندارد.

بیشتر بخوانید: اسکودا بر برگزاری مجمع اصرار کرد

 و دهها پرسش دیگر که لزوما” باید و باید و باید مدیر اجرایی این انتخابات، مدیران هر کانون و مدیران اتحادیه به آن پاسخ دهند و افکار عمومی را اقناع نمایند ،

اما سوال اصلی من این است که آیا انتخابات ۸ آبان ، « رسالت » اتحادیه را تأمین کرده یا زایل کرده است ؟ فراسوی مقررات اساسنامه ای می پرسم و حق من است که بدانم آنچه در اتحادیه اصل است و هدف تشکیل آن بوده است، تکیه به مُرّ قانون و متن خشک آن است یا ایجاد اتحاد و سدّی محکم در برابر هجمه های بیرونی به درخت سبز تناورِ کانون های مستقل بوده تا شهروندان در سایه سار آن بیاسایند؟

اگر گزینه اول صحیح است که باز هم دم فرو خواهم بست تا وقت آن برسد و اگر گزینه دوم صحیح است که آن وقت زنجیره پرسش های دیگر گلوی مرا خواهد فشرد . پرسش هایی مانند اینکه :

چرا سکانداران قبلی در شب و طوفان و غرقاب رهایمان کردند؟

چرا داوطلبان سکانداری جدید ، نیمی از سرنشینان را درساحل فراموش کردند و بی اعلام و بی خبر و عاری از هر « شفافیت » و به شکل کاملا” پنهانی جلسه را برگزار کردند به نحوی که حتی رقیبِ این منصب هم ، خبر نشد . اگر رقیب جامانده، جزء هیأت عمومی نبود و ضرورتی به دعوت ایشان نبوده است ، هیچ یک از سه کاندیدای دیگر هم ، عضو هیأت عمومی نبوده اند . آیا فرصت تعرفه و دیده شدن برای کاندیداها برابر بوده است ؟

رسالت اتحادیه مگر ایجاد اتحاد نبود ؟ در روزهای خوش و بی دردی که نیاز به اتحاد نداریم بلکه تلاش برای ایجاد اتحاد برای همین روزهای پرتلاطم است و هنر سکانداران ما این است که آن روز الفت ساز باشند وگرنه نیازی به « اتحادیه » نبوده است .

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی اسکودا با حضور اکثریت اعضا برگزار شد

تکسچوآلیست های گرانقدر پاسخ بفرمایند اگر تنها مرّ قانون مستند توجیه اقدامات ماست و فراتر از آن چیزی نیست ، اساسا” تشکیل اتحادیه ریشه در کدام یک از قوانین وکالتی دارد ؟ همان اتحادیه ای که گاهی تحریم شد و گاهی تهدید به خروج از آن.

و سوال مهم تر اینکه چگونه است که در «عصر گردش آزاد اطلاعات» ، تا ساعت سه بعد ازظهر هیچ خبری از درون جلسه ای که معلوم نیست کجا برگزار می شود به بیرون منتشر نمی شود ؟ آیا «رویکرد مخفی کاری » آن هم در چنین واقعه مهمی در جمع وکلا که باید در جامعه مدل سازی کنند و پیشاهنگ تحول باشند ، در عصر رسانه ها و در عصر گردش آزاد اطلاعات پذیرفتنی است ؟

-اگر ما این چنین « حق بر آگاهی » را که یکی از مهم ترین حقوق شهروندی است ، زایل می کنیم ، از دیگران چه توقعی داریم ؟ واقعا” اگر قرار باشد کارنامه « رویکرد و کار رسانه ای » در اتحادیه در چند سال اخیر را ارزیابی کنیم ، نمره چند خواهیم داد؟

اولین گام رییس اسکودا باید ترمیم گسست رخ داده باشد

 در عجبم از برخی دوستانی که در حین برگزاری جلسات معمول شورای اجرایی ، مرتبا” عکس های جلسه را به بیرون مخابره می کردند اما دیروز چگونه هیچ کس حتی یک عکس به بیرون ارسال نمی کند ؟ امیدوارم این اتفاق بدون هماهنگی بوده باشد.

بیشتر بخوانید: دکتر جعفر کوشا رییس جدید اسکودا شد

فریاد بلند سکوت بزرگان و استخوان خردکردگان این صنف را بشنویم همان هایی که هنوز زنده اند و در میان ما هستند.

برای جناب آقای دکتر کوشا آرزوی توفیق و کارنامه ای روشن در پایان این دوره دارم اما قطب نمای این کشتی طوفان زده «اتحاد » است، ای کاش در اولین گام، این گسست نابخشودنی جبران و ترمیم شود و فراسوی مقررات لازم الاصلاح اساسنامه و آیین کار، روح وحدت، گردش آزاد اطلاعات و دموکراسی در اتحادیه دمیده شود. آیا این آرزو دست یافتنی است؟

منبع: رشحات قلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا