اخبار

انتشار گزارش‌هایی از اختلال در پذیرش وکلای دادگستری در دادگاه‌های تهران و همدان

وکلاپرس- بر اساس برخی اطلاعات واصله، پذیرش وکلای خارج از لیست مورد تأیید رئیس قوه قضائیه (تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری) به دادگاه با اختلال‌هایی روبرو شده است.

به گزارش وکلاپرس، طبق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری صرفاً در مرحله تحقیقات مقدماتی و تنها در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و برخی جرائم سازمان یافته طرفین دعوی، می بایست وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب کنند.

علاوه بر خبر وجود مشکلاتی در پذیرش وکلای دادگستری در همدان، پیشتر نیز اخباری مبنی بر ممنوعیت ورود برخی از وکلای دادگستری به دادگاه انقلاب تهران مخابره شده بود.

 وکلاپرس رأسا نمی‌تواند این خبرها را تأیید کند و در حال بررسی صحت و سقم این مدعیات است.

بیشتر بخوانید:

اگر چه تلاش هایی از سوی اسکودا در مکاتبه با مراجع مختلف برای برداشتن محدودیت وکلای تبصره ماده ۴۸ از جمله نامه به سران قوا و نامه به رئیس قوه فضاییه  صورت گرفته است اما با توجه به افزایش تعداد بازداشت شدگان در حوادث و اعتراضات اخیر، کماکان شهروندان برای انتخاب وکلای منتخب خود با مشکل مواجه هستند.

همچنین هفته گذشته حجت الاسلام قدرتی معاون حقوقی قوه قضائیه در این خصوص گفته بود:  گاهی مصالح کشور به اندازه‌ای مهم است که [تبصره]ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری برای آن تصویب شده است.

از قانون آیین دادرسی کیفری:

تبصره ماده ۴۸- در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا