بخشنامهویژه

امکان ثبت ازدواج و طلاق با وکالت نامه وکلای دادگستری وجود ندارد / سازمان ثبت بخشنامه مربوطه را لغو کرد

وکلاپرس- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با صدور دستوری خطاب به دفاتر ازدواج و طلاق، از لغو بخشنامه خرداد ۱۴۰۱ این سازمان درباره امکان انجام امور ازدواج و طلاق با وکالت نامه وکلای دادگستری خبر داد.

به گزارش وکلاپرس صفدر کشاورز معاون امور اسناد این بخشنامه را ۴ روز پس از ابلاغ اولیه، مغایر با ماده ۳۲ نظام نامه ازدواج و طلاق مصوب ۱۴۰۱ دانسته و آن را لغو کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن بخشنامه ای که لغو آن اخیراً اعلام شده، به شرح زیر است:

  • شماره: ۱۴۰۱/۴۴۹۸۱
  • تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۱۶پ

کانون محترم سردفتران ازدواج و طلاق

سلام علیکم

احتراما عطف به نامه شماره ۴۰۱/۷۹۲ – ۱۴۰۱/۲/۲۸ با توجه به اینکه هیچ گونه ممنوعیتی جهت اقدامات ثبت ازدواج و طلاق با وکالت نامه وکلای دادگستری در نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق مصوب سال ١۴٠١ لحاظ نشده است و این در حالیست که در صلاحیت ذاتی وکلای دادگستری می باشد و همچنین موضوع تنظیم وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی در خارج از کشور که فقط ناظر بر وکلای غیر رسمی می باشد ، همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱٢۴۶۶ – ١۴٠٠/٩/٩ نیز اعتبار وکالت دادگستری را تصریح نموده است. لذا وکالت نامه وکلای دادگستری در حیطه اختیارات مصرح در وکالت مجاز و بلا اشکال است .

مهدی اقبال

معاون امور استاد

بخشنامه جدید که از سوی صفدر کشاورز، معاون فعلی امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در خصوص ابطال بخشنامه مذکور صادر شده، به شرح زیر است:

  • شماره: ۱۴۰۲/۴۷۸۶۶
  • تاریخ: ۱۴۰۲/۰۳/۲۰

ادارات کل ثبت اسناد و املاک استان …

با توجه به مغایرت بخشنامه شماره ١۴٠١/۴۴٩٨١ – ۱۰۱/۰۳/۱۶ با مفاد ماده ۳۲ نظام نامه دفاتر ازدواج وطلاق مصوب ۱۴۰۱/۲/۱۰ بدینوسیله بخشنامه فوق الذکر لغو میگردد . مقتضی است مراتب به دفاتر ازدواج و طلاق و واحدهای ثبتی تابعه ابلاغ گردد .

صفدر کشاورز

معاون امور اسناد

از نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق:

ماده۳۲ـ درصورتیکه ثبت ازدواج و طلاق توسط وکیل انجام شود، وکالتنامه وکیل باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی، سفارت ایران، کنسولگری یا نمایندگی تنظیم و دارای اختیارات لازم باشد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سوال این است آیا وکالت‌نامه وکلای دادگستری یک سند رسمی است و اگر چنین است پس چرا ماده ۳۲ آنرا عنوان ننموده حال اینکه به مصلحت عمومی است با توجه به رشد جمعیت و روند پیری جمعیت ازدواج زوجین تسهیل گردد

    1. وکالتنامه وکلای پادگستری سندی عادیست که آقایون میخوان هزینه تراشی کنند و وکلارو مجاب کنند برای ثبت ازدواج و طلاق به دفاتر رسمی مراجعه کنند و وکالتنامه هارو رسمی کنند.
      دردشون پول گرفتنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا