اخبار قوه قضاییه

القاصی مهر : عمده آرای صادره قضات مجموعه قضائی استان تهران متقن و دقیق است

وکلاپرس– علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران امروز ۲۷ اسفند ماه با حضور در جمع قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران (مجتمع قضائی غدیر) بر نقش مهم و اثرگذار قضات دادگاه‌های تجدید نظر در امر دادرسی تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم علی القاصی‌مهر در این مراسم خدمات مجموعه دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران در سطح جامعه را مورد تأکید قرار داد و در عین حال به بازدید اخیر هیئت بازرسی موضوع ماده ۲۸ آیین‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات از این مجموعه اشاره کرد و گفت: بازرسی‌ها حاکی از وضعیت خوب و قابل قبول رسیدگی‌ها و عملکردها در این مجموعه بود؛ اما نباید از نقاط ضعف و کاستی‌های احتمالی غافل شد و مستمرا باید در جهت بهبود عملکرد حرکت کرد.

هر ماه به‌طور میانگین ۲۳۸ پرونده به هر یک از شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران ارجاع شده است

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها در سال جاری و در مجموعه قضائی استان تهران اظهار کرد: افزایش ورودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران بیش از پیش نمود پیدا کرد؛ چرا که این امر، حاکی از تلاش و اهتمام ویژه همکاران در دادسراها و محاکم بدوی است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۴۶ هزار پرونده به دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران وارد شده است، عنوان کرد: بر اساس این میزان وارده، هر ماه به‌طور میانگین ۲۳۸ پرونده به هر یک از شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران ارجاع شده است که این امر حاکی از تلاش جهادگونه همکاران در دادسراها و دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر در سراسر استان تهران است.

نیازمند ۱۴۹ شعبه فعال هستیم

القاصی‌مهر در ادامه از تلاش برای افزایش شعب فعال در دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران خبر داد و گفت: در محاکم تجدید نظر استان تهران از نظر ساختار و تشکیلات نیازمند ۱۴۹ شعبه فعال هستیم که تلاش بر این بود تا شعب فعال دادگاه‌های تجدید نظر از وضع موجود متناسب با حجم کار افزایش پیدا کند و باید تلاش کنیم تا با فعال‌سازی همه شعب،  حجم کار هر یک از شعب را متناسب نموده و به توازن در این زمینه دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

القاصی مهر : هنر وکیل اثرگذاری در صدور رأی به نفع موکل نیست؛ هنر در ایجاد سازش است

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه با تأکید بر اینکه دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران، سرآمد دادگستری کل استان تهران است، اظهار کرد: قضات فعال در این مجموعه، از قضات فاضل، باتجربه، عزتمند و آبرومدار هستند و اعتبار و آبروی عدلیه محسوب می‌شوند؛ چرا که قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران با طی فرایندها، مراحل و رده‌های مختلف قضائی و گذر از چالش‌ها و موانع گوناگون، امروز در این جایگاه رفیع و عالی مشغول به خدمت به مردم هستند.

نقش مهم و اثرگذار قضات دادگاه‌های تجدید نظر در امر دادرسی

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران در امر دادرسی گفت: قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران به‌عنوان کارشناس صاحب‌نظر، پرونده‌های ارجاعی را از حیث نحوه رسیدگی در دادگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند و رای محاکم بدوی را از جهت اینکه چه میزان دارای اعتبار و اتقان هستند را مورد تحلیل قرار می‌دهند؛ لذا اگر در مرحله تجدید نظر، دقت لازم اعمال نشود و وضعیت رسیدگی به‌نحو مطلوب مدیریت و کنترل نشود، به‌طور قطع حقوق اشخاص تضییع خواهد شد و همین امر، حاکی از حساسیت و اهمیت مرحله تجدید نظر است.

رئیس کل دادگستری استان تهران خطاب به قضات مجتمع قضائی غدیر گفت: چشم امید مردم در دادگاه‌های تجدید نظر به آرایی است که توسط شما انشا می‌شود؛ لذا در مرحله تجدید نظر، بروز هرگونه اشتباه منجر به تضییع حقوق مراجعان خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد تا در بررسی مسائل و ادعاها در این مرحله تدقیق لازم صورت گیرد تا حقی ضایع نشود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تأکید بر این گزاره که مرکزیت اعتباربخشی به تصمیمات و آرای قضائی در همه مراحل دادرسی، دادگاه تجدید نظر است، گفت: دادگاه تجدید نظر به‌لحاظ قضائی و جلوگیری از اشتباهاتی که ممکن است سبب تضییع حقوق اصحاب پرونده شود،نسبت به محاکم بدوی دارای دو شأن نظارتی و صیانتی است که تأکید می‌شود مورد توجه قرار گیرد.

علی القاصی مهر
علی القاصی مهر

تصمیمات و آرا قضات تجدید نظر می‌تواند برای محاکم بدوی رویه‌ساز باشد

وی با تأکید بر اینکه سنجش میزان صحت عمل در محاکم بدوی و صیانت از تصمیمات و آراء دادگاه‌ها از سوی محاکم تجدید نظر با احاطه قضات این دادگاه‌ها نسبت به موضوع پرونده و دقت در مسائل ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: تصمیمات و آرای قضات تجدید نظر، می‌تواند برای محاکم بدوی رویه‌ساز باشد و در عین حال جهت رسیدگی‌ها در دادگاه‌های بدوی را هدایت و اصلاح کند.

بیشتر بخوانید:

القاصی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که آرای صادره از سوی قضات مجموعه قضائی استان تهران عمدتاً متقن و دقیق است و گزارشات واصله نشان می‌دهد که در خصوص غالب درخواست‌های موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، پس از انجام بررسی‌های لازم از سوی چندین قاضی باتجربه و صاحب‌نظر، آرای صادره بدون اشکال تشخیص داده شده‌اند.

علت عمده اطاله دادرسی‌ها به تأخیر در ارائه نظریه کارشناسی بازمی‌گردد

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ابلاغ بخشنامه‌ای به حوزه‌های قضائی سراسر استان تهران به‌منظور احصاء پرونده‌های قضائی که کارشناسی آنها بیش از سه ماه زمان برده و همچنان نظریه کارشناسی واصل نشده است، گفت: بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌های انجام شده حاکی از این است که علت عمده اطاله دادرسی‌ها در مجموعه قضائی استان تهران به تأخیر در ارائه نظریه کارشناسی بازمی‌گردد؛ لذا در این خصوص تأکید می‌شود که سرپرست محاکم تجدید نظر استان تهران با مساعدت به شعب قضائی در این حوزه، علل تاخیر در ارائه نظریه کارشناسی در پرونده‌های مربوطه را احصا و نسبت به ارائه هر چه سریع‌تر نظریه کارشناشی از سوی کارشناسان در این نوع از پرونده‌ها تأکید کند.

وی در ادامه و در همین راستا، از به‌روز شدن پرونده‌های معطل‌مانده به‌دلیل عدم ارائه نظریه کارشناسی در مهلت مقرر و در مجتمع قضائی کارکنان دولت با ورود و پیگیری سرپرست این مجتمع قضائی خبر داد و گفت: پیگیری‌های صورت‌گرفته در این حوزه سبب شد تا بسیاری از پرونده‌هایی که در این مجتمع قضائی به‌دلیل عدم ارائه نظریه کارشناسی بلاتکلیف مانده بودند، تعیین تکلیف شوند.

القاصی‌مهر اهتمام و تلاش بیش از پیش قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران در جهت رسیدگی به پرونده‌های مسن و باماندگاری بالا در این مجموعه قضائی را خواستار شد و در عین حال به آسیب‌شناسی نسبت به عملکرد بخش‌های مختلف محاکم تجدید نظر استان تهران پرداخت.

بالا بودن آمار پرونده‌ها در برخی از شعب به‌معنای کم‌کاری آن شعبه نیست

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به این موضوع که کثرت در ارجاع می‌تواند به اتقان در آرا آسیب بزند، اذعان کرد: افزایش کیفیت رسیدگی‌های قضائی، اتقان آرا و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی جز با به‌روز کردن رسیدگی‌های قضائی ممکن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بروز اطاله در اوقات رسیدگی‌ها علاوه بر آسیب‌های مختلف، نارضایتی مراجعان را به‌دنبال خواهد داشت، گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته در دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران در حال حاضر خیلی از شعب از حیث میزان موجودی در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند؛ اما باید توجه داشت که بالا بودن آمار پرونده‌ها در برخی از شعب به‌معنای کم‌کاری آن شعبه نیست بلکه حاکی از بالا بودن حجم وارده است و بر همین اساس ضرورت دارد تا با همت جمعی، در مسیر به‌روز کردن رسیدگی‌های قضائی حرکت نماییم؛ چرا که این امر، هم رضایت پروردگار متعال و هم رضایت مراجعان را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

القاصی‌مهر با تأکید بر این گزاره که نباید اجازه داد موجودی نامتعارف در یک شعبه بر عملکرد تمامی شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران سایه افکند، اظهار کرد: انتظار به‌حق جامعه و دستگاه قضائی از همکاران محاکم تجدید نظر استان تهران این است که با تلاش مضاعف و همت جعمی، دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران تبدیل به الگویی شایسته برای سایر واحدهای قضائی شود و إن‌شاءلله این مهم با تلاش همکاران دست‌یافتنی خواهد بود.

دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران از حیث کار قضائی “رتبه اول کشور” را دارد

عباس ذاقلی، معاون قضائی رئیس کل و سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه گفت: دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران از حیث کار قضائی و امور ارجاعی در بین تمامی استان‌های کشور و از حیث میانگین اقدامات قضائی رتبه اول را دارد.

سرپرست دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران خاطرنشان کرد: تقریباً یک سوم بیشتر از میانگین استانی امور ارجاعی را در دادگاه‌های تجدیدنظر داریم و یک سوم بیشتر از سایر استان‌ها در این مجموعه خدمات قضائی ارائه می‌دهیم.

وی عنوان کرد: به‌رغم همه کمبودها و نیازمندی‌ها، همکاران عزیز با تلاش مضاعف و کار شبانه‌روزی از امور خانوادگی خود گذشت کردند تا به امور ارجاعی سامان دهند و همین تلاش‌ها و کوشش‌های جهادگونه سبب شد امروزه در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران در بهترین حالت خود به سر ببریم.

ذاقلی بیان کرد: از حیث وارده قضائی و از حیث خروجی رتبه اول را در استان تهران داشته‌ایم و نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته، وضعیت رسیدگی و عملکرد تجدید نظر بهبود قابل توجهی داشته است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا