تاریخچه

استدلال رئیس دادگاه انتظامی قضات در سال ۱۳۳۵ برای عدم اعطای پروانه وکالت به قاضی‌ که سابقه مثبتی در شغل قضاوت نداشته است

وکلاپرس- محمدتقی عبده بروجردی قاضی و رئیس دادگاه انتظامی قضات در سال ۱۳۳۵ با تقاضای اعطای پروانه وکالت به قاضی‌ای که سابقه مثبتی در شغل قضاوت نداشته مخالفت کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از اختبار، شیخ محمد عبده (١٢۵٨-١٣۴۶ ه.شمسی) که به عنوان عضو دادگاه تجدیدنظر تهران، آغاز به کار کرده بود، سال‌ها ریاست دادگاه انتظامی قضات را بر عهده داشت.

من رای صادر شده از طرف وی به شرح زیر است:

رای دادگاه عالی انتظامی قضات در مورد اعتراض به نظریه رد کانون شماره رای ۶۰۰۸- ۱۳۳۳/۵/۵

اگر چه ورود آقای م.ب. به شغل قضائی مبنی بر  داشتن گواهینامه تحصیلات قضائی بوده ولیکن بر حسب حکایت پرونده کارگزینی در شغل قضائی امتحان خوبی نداده و معلوم نیست در کار وکالت که شناوری در محیط آزادتری بوده و دست و بال بازتر است از آب چه در خواهد آمد. به هر حال با رد تقاضای آقای م. ب. بصورتی که واقع شده موافقت می شود.

محمد عبده بروجردی

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. مرحوم میرزا محمد عبده بروجردی یکی از اعضای تیم تدوین کننده قانون مدنی و اولین قاضی القضات ایران بوده است. البته نفر اول و عضو اصلی تدوین کننده قانون مدنی مرحوم فاطمی بوده است.

      1. رأی بسیار دقیق و جالبی است به لحاظ این‌که پرونده تخلفات انتظامی قاضی مذکور در زمان اشتغال به قضاوت سیاه سیاه بوده! لازم به توضیح است که مرحوم میرزا محمد عبده بروجردی شخصاً انسانی بسیار دقیق بوده است و به نقل قول از خاطرات ایشان در زمان تصدی ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات بیان نموده‌اند که هر قاضی پرونده‌ای در بایگانی دارد و پرونده‌ای در ذهن من!

      2. چون جلوی فعالیت آدم معلوم الحالی رو که معلوم نیست در دوران قضاوت چه گندی بالا آورده رو گرفته رای خوبی نداده؟؟؟؟؟؟؟

      3. ضمناً، هم رشته‌ای محترم برای توجیه نظرت استدلال کن نه این که بخوای برای توجیه نظر اشتباهت از مقام معظم رهبری مایه بزاری.
        موفق و پیروز باشید.

  2. ضمناً، به نظر بنده جایگاه شغل وکالت بسیار رفیعتر از شغل قضاوت است چرا که به قول مرحوم میرزا محمد عبده بروجردی میدان عمل وجدان در وکالت بسیار فراخ تر از قضاوت است!

      1. چی عجیبه؟! در حال حاضر قاضی مزد میگیره که قضاوت کنه اما نمیتونه مشاوره بده و نود و نه درصد از قضات هم مشاوره نمیدن. اگر رأی به عدالت بده که وظیفه کاریشو انجام داده و منتی بر اصحاب دعوی نیست چرا که در قبالش از بیت المال اجرت میگیره. اما چه بسیار وکلایی هستند که بدون حق‌الوکاله از مظلوم دفاع می‌کنند و اجر چنین اشخاصی با خداست!

  3. شیخ محمد عبده ” همواره می‌گفت‌:«هر قاضی دارای دو پرونده است یکی پرونده‌ای که در وزارتخانه دارد و یکی هم در سینه من است‌.»هرگاه به پرونده قاضی خوشنامی رسیدگی می‌کرد، اگر به نظری مخالف بر می‌خورد می‌گفت‌: «هر چندقضیه این است نه آن که ایشان مرقوم داشته‌اند، ولی چون نظر قاضی نیز طرفدارانی دارد، نظر ایشان‌تخلف نبوده و محمول به نظر قضایی است‌.

    دهخدا ” در این باره می‌گوید: “شیخ‌محمد عبده بروجردی” علاوه بر صلاحیت علمی‌، دارای فضائل معنوی فراوانی است و برای او احترام‌زیادی قائل هستم‌.” شیخ عبده” در عمل به واجبات و اجتناب از منهیات بسیار دقیق بود و نمازش را حتماً سر وقت ادامی‌کرد. در سال ۱۳۳۱ (هـ ق) از مدرسه آلمانی کناره گرفت و به دستور میرزا “احمدخان اشتری” که معاونت‌وزارت عدلیه را برعهده داشت‌، به عنوان عضو محکمه استیناف تهران‌، آغاز به کار کرد. پس از چند سال‌مدعی العموم استیناف شد و در این سمت تا زمان انحلال عدلیه و تشکیل دادگستری نوین‌، باقی ماند.پس از تشکیل دادگستری نوین به مستشاری دیوان تمیز وکمی بعد به عضویت محکمه انتظامی قضات‌منصوب شود.” علی‌اکبر خان داور” (بانی دادگستری نوین‌) که به شخصیتی با خصوصیات “شیخ عبده ” جهت تصدی‌ریاست دادگاه انتظامی قضات نیاز داشت‌، او را مناسبترین فرد برای این امر خطیر تشخیص داد و” شیخ‌عبده” عهده‌دار ریاست دادگاه انتظامی قضات دادگستری شد و تا زمان بازنشستگی‌، حدود سی‌سال دراین پست به انجام وظیفه پرداخت‌. در مدت ریاست او در دادگاه انتظامی قضات‌، هیچ کس ندید و نشنید که به سفارش این و آن و یاملاحظه فلان مقام و بهمان موقعیت‌، بیگناهی رامحکوم و گناهکاری را تبرئه کند. اصولاً چون همه باروحیات و خصوصیات او آشنا بودند، چنین توقعاتی از او نداشتند.

  4. البته اشخاصی که مایل به مطالعه بیشتر در خصوص زندگی علمی و آراء و نظرات حقوقی مرحوم میرزا محمد عبده بروجردی هستند به کتاب‌های اصول محاکمات حقوقی از انتشارات دانشگاه شرکت سهامی انتشار، کلیات حقوق اسلامی از انتشارات دانشگاه تهران و حقوق مدنی از انتشارات گنج دانش مراجعه کنند.
    موفق و پیروز باشید.

  5. با سلام خدمت خواهشمندیم اجازه فعالیت کارشناس رسمی دادگستری را به کارکنان دولت وبازنشستگان ندهید و پروانه افرادی که کارمند ودولت یا بازنشسته دولت هستند باطل ولغو نمایید . با تشکر

  6. چقدر جالب و صریح و رک نوشته است، رای جالبی داده و دقت نظر بالایی داشته است، اما اکنون قضاتی که چه حق ها پایمال کرده اند در قضاوت، می آیند بعد هم پروانه وکالت می گیرند تا همان کارها را ادامه دهند، باشد که این رای سرلوحه کار کانونهای وکلا نیز باشد

    1. باسلام و احترام به نقطه نظرات دوستان ، نظرات آقای امیر حسام متین و مستدل بوده ، تبعا مقبولیت عمومی وکلی نیز دارد ، افرادی که در گذشته کاری خود و در کسوت مشاغل مهم و حساسی مثل قضاوت ، عملکرد مناسب و مطابق قانون ، شرع و اخلاق از خود نشان نداده اند نبایستی مجددا در مشاغل بسیار مهمی مثل وکالت بکارگیری شوند و … چرا که همان راه گذشته و نادرست خود را پیگیری میکنند. شما داستان آقای طبری بعد از آزادی از زندان را دنبال کنید تا به همین نتیجه و حقایق تلخ برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا