اخبار بین المللیویژه

اسامی برندگان جوایز اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) اعلام شد

وکلاپرس– اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) برندگان جایزه سالانه بخش منافع عمومی و حرفه ای (SPPI) سال ۲۰۲۱ را اعلام و از این وکلای دادگستری تقدیر کرد.

به گزارش وکلاپرس، اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(IBA) با اسپانسری مالی LexisNexis هر ساله در حوزه حقوق بشر و منافع عمومی جوایزی به وکلای حرفه ای و فعال اهدا می کند. جوایز اهدا شده و سوابق وکلای سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

جوایز انجمن بین المللی وکلای دادگستری سال ۲۰۲۱

جایزه وکیل جوان برجسته IBA، به یادبود از ویلیام ریس اسمیت جونیور (رییس سابق اتحادیه وکلای آمریکا)، به مایکل پولاک (Michael Polak)، از بریتانیا اعطا شد.

جایزه وکیل حرفه ای این اتحادیه بین المللی توسط جف بودلندر(Geoff Budlender) از آفریقای جنوبی دریافت شد.

جایزه وکیل بین المللی زن اثرگذار به قدردانی از آن ماری هاچینسون (وکیل مشهور حقوق کودکان در انگلیس)  به بت میکوما (Beth Michoma)  از کنیا اعطا شد.

و جایزه IBA برای مشارکت فعال حقوقی در زمینه حقوق بشر به طور مشترک به لودمیلا کازاک (Ludmila Kazak) و ماکسیم زناک (Maxim Znak)  از بلاروس اعطا  شده است.

بیشتر بخوانید: اهدای جایزه حقوق بشر کانون وکلای آمریکا به نسرین ستوده

هر چهار جایزه، تحت حمایت LexisNexis، توسط کمیته های مربوطه IBA طی مراسمی مجازی در روز پنجشنبه ۲۸ اکتبر  به عنوان بخشی از نمایشگاه جهانی IBA اعطا شد.

در ادامه سوابق مختصری از فعالیت های این وکلا اعلام شده است:

جایزه وکیل جوان برجسته IBA

مایکل پولاک از بریتانیا (Michael Polak)

مایکل پولاک وکیل دادگستری در لندن و مدیر یک نهاد حقوقی مربوط به پرونده های شهروندان خارج از کشور است؛ سازمانی حقوقی که به شهروندان بریتانیایی که در خارج از کشور با سیستم عدالت کیفری روبرو هستند کمک می کند.

وکیل پولاک در طول زندگی حرفه ای خود تا به امروز روی تعداد معتنابهی از پرونده های کیفری و حقوق بشری کار کرده است.

اخیراً، او وکالت یک زن جوان بریتانیایی را در درخواست تجدیدنظر خود علیه محکومیت به شرارت عمومی پس از گزارش یک تجاوز گروهی در قبرس به عهده داشت.

بعلاوه، از سپتامبر ۲۰۱۶، پولاک، به صورت مداوم پیگیر پرونده احمد بن قاسم (وکیل مدافع بنگلادشی) که در معرض ناپدید شدن اجباری قرار گرفته بود، فعالیت می کرد.

مایکل پولاک علاوه بر فعالیت به عنوان وکیل دادگستری، در ابتکارات ملی و بین المللی برای کمک به نیازمندان نیز مشارکت داشته است.

او نهاد وکلای پیگیر حقوق اویغور(LFUR) را تأسیس کرد؛ سازمانی که هدف آن مبارزه با سرکوب جامعه اویغور توسط دولت چین است.

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، پولاک یک فعالیت خیریه به نام Fuel Our Frontline را آغاز کرد تا در زمان کمبود، مواد غذایی را به پرستاران، پزشکان، نظافتچی‌های بیمارستان، باربرها و رانندگان آمبولانس تحویل دهد. وی همچنین از زمان ارائه و تزریق واکسین کووید-۱۹، آقای پولاک نیز داوطلبانه وقت خود را برای واکسینه کردن اعضای عمومی اختصاص داده است.

جایزه وکیل حرفه ای IBA

جف بودلندر از آفریقای جنوبی (Geoff Budlender)

در طول ۴۵ سال کار در حرفه وکالت، وکیل جف بودلندر به میلیون ها نفر در آفریقای جنوبی کمک کرده است. او یکی از بنیانگذاران مرکز منابع حقوقی (LRC)، اولین مرکز حقوقی منافع عمومی در آفریقای جنوبی بود.

او به‌عنوان مدیر واحد دعاوی قانون اساسی LRC، موضع انکارگرایانه دولت آفریقای جنوبی در مورد اچ‌آی‌وی/ایدز را به چالش کشید و در نهایت با ارائه داروهای ضد ویروسی برای جلوگیری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادر به کودک در هنگام تولد، به شهرت رسید.

به عنوان یک فعال حقوقی، آقای بودلندر کارهای گسترده ای را انجام داده است؛ از جمله ارائه سه پرونده به دادگاه قانون اساسی که به تبعیض در خرید و فروش دارایی های زنان متاهل سیاه پوست آفریقایی می پردازد. آخرین مورد از این موارد، که در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، طبق گزارش ها حدود ۴۰۰۰۰۰ زن را تحت تاثیر قرار داده است.

آقای بودلندر از طریق نقش خود به عنوان وکیل ارشد سازمان غیرانتفاعی آموزش برابر (Equal Education (EE))، در بهبود وضعیت مدارس دولتی آفریقای جنوبی مؤثر بوده است.

 به گزارش سازمان آموزش برابر با فعالت جف بودلندر  هزاران مدرسه آب، برق و توالت دریافت کرده اند و صدها مدرسه ساخته شده از مواد نامناسب جایگزین و اصلاح شده اند.

جایزه وکیل زن بین المللی IBA

بث میکوما از کنیا (Beth Michoma)

وکیل بث میکوما به دلیل فعالیتش در حمایت از حقوق زنان و دختران و افراد دارای معلولیت شناخته شده است. او  قوانین دولتی و اصلاحات سیاست برابری جنسیتی و توانمندسازی اقتصادی اقلیت ها را ترویج می کند.

او در دوران تصدی خود به عنوان عضو شورای انجمن حقوقی کنیا (LSK) و رئیس کمیته جنسیت LSK، موفق شد با کمک رئیس دادگستری کنیا با توصیه به رئیس جمهور این کشور، شرط یکسان بودن جنسیت بیش از دو سوم نمایندگان در مجلس را منحل کند. عدم رعایت قانون دو سوم جنسیت به این معنی بود که زنان از تصمیم گیری های سیاسی کنار گذاشته می شدند.

علاوه بر این، خانم میچوما با تشویق قربانیان و شاهدان به حضور و بهبود مکانیسم های گزارش دهی و پاسخگویی در موسسات حقوقی، مقابله با سیاست‌های آزار و اذیت جنسی را بر اساس افزایش آگاهی‌ها توسعه داده است.

این وکیل دادگستری تدوین پیش‌نویس قوانین و مشاوره حقوقی برای دولت کنیا به منظور قرار دادن برابری جنسیتی در سرلوحه و مرکز قانون‌گذاری بر عهده داشته و ادامه می‌دهد

او همچنین به دنبال آموزش جوامع محلی در مورد توانمندسازی اقتصادی زنان و دختران، افراد دارای معلولیت و افراد حاشیه‌نشین است.

جایزه مشارکت فعال حقوقی در زمینه حقوق بشر IBA

لودمیلا کازاک (Ludmila Kazak) و ماکسیم زناک (Maxim Znak)  از بلاروس
لودمیلا کازاک

Ludmila Kazak) برنده جوایز انجمن بین المللی وکلای دادگستری سال 2021

لودمیلا کازاک در طول ۲۲ سال فعالیت خود نماینده مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، فعالان عمومی و زندانیان سیاسی بوده است.

اخیراً او به عنوان وکیل ماریا کولسنیکووا، عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی که برای مخالفت با حکومت رئیس جمهور لوکاشنکو تشکیل شده بود، عمل کرد.

در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ – یک روز قبل از حضور او در دادگاه با موکلش(خانم کولسنیکووا) خانم کازاک توسط سه فرد ناشناس بازداشت شد، به زور سوار یک ماشین بدون علامت شد و به اداره امور داخلی ناحیه مرکزی منتقل شد.

مقامات بلاروس ادعا کردند که او به دلیل شرکت در تظاهرات غیرمجاز در مینسک در ۳۰ اوت ۲۰۲۰ و عدم اطاعت از فرمان یک افسر پلیس بازداشت شده است. وکیل کازک علیرغم انکار حضورش در تجمع، مجرم شناخته و مجازات شد.

در ۱۹ فوریه ۲۰۲۱، وی توسط کمیسیون صلاحیت در مسائل وکالت وزارت دادگستری از وکالت محروم شد. وکیل او اجازه حضور در جلسه او را نداشت.

در خصوص حوادث بلاروس بیشتر بخوانید:
ماکسیم زناک

ماکسیم زناک وکیل حقوق بشر و عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی در بلاروس است. او نماینده رهبر برکنار شده اپوزیسیون، سواتلانا سیخانوسکایا، و مشاور حقوقی ویکتور باباریکو نامزد ریاست جمهوری بود که در ژوئن ۲۰۲۰ قبل از انتخاب مجدد رئیس جمهور لوکاشنکو به زندان افتاد.

در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰، آقای رناک نظر خود را از طریق جریان ویدئویی در مورد ربوده شدن خانم کولسنیکووا و سوء استفاده از قدرت توسط مقامات مجری قانون در بلاروس بیان کرد و در ۹ سپتامبر، آپارتمان و دفتر وی مورد بازرسی قرار گرفت و متعاقباً توسط مردان نقابدار ربوده شد.

گزارش ها حاکی از آن است که او قبل از مصادره تلفنش موفق به ارسال کلمه “ماسک” شده است. آقای زناک طبق قسمت ۳ ماده ۳۶۱ قانون جزایی جمهوری بلاروس به “تصدی آسیب به امنیت ملی” متهم شد و در حال حاضر در بازداشتگاه تحقیقاتی شماره ۱ در مینسک نگهداری می شود.

او از آن زمان به همراه خانم کولسنیکووا به “توطئه برای به دست گرفتن قدرت” متهم شده است(این اتهام می تواند به ۱۲ سال زندان منجر شود) به گفته وکیلش دیمیتری لایوسکی، در ۱۸ سپتامبر، آقای زناک برای افشای «بیهودگی محاکمه مردم به دلیل ابراز آزادانه عقایدشان» دست به اعتصاب غذا زد.

منبع: اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا