اخبار بین المللیویژه

۱۰سال حبس برای وکیل مدافع یکی‌ از رهبران معترض به نتایج انتخابات بلاروس

وکلاپرس- ماکسیم زناک وکیل مدافع یکی از شخصیت‌های اصلی جنبش اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس همراه با موکل خود، ماریا کولسنیکووا مجموعاً به ۲۱ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچوله، ماریا کولسنیکووا یکی از رهبران برجسته اپوزیسیون بلاروس و ماکسیم زناک(یا ماکسیم اسناک) وکیل وی به اتهام توطئه برای به دست گرفتن قدرت و اقدام علیه امنیت ملی (در جریان انتخابات ریاست جمهوری بلاروس) به ترتیب به ۱۱ و ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

محاکمه وکیل و موکل به صورت غیرعلنی

محاکمه وکیل ماکسیم زناک و موکلش کولسنیکووا از اوایل مرداد ماه سال جاری و به صورت غیر علنی برگزار شده بود.

در ویدئویی که از اتاق دادگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، کولسنیکووا با دستان بسته در حالی که اسناک در کنار او ایستاده است با دست‌هایش نمادی به شکل قلب نشان ‌می‌دهد. همچنین صدای وکیل او شنیده میشود که قبل از اعلام حکم می‌گوید: «بینندگان عزیز، ما از دیدن شما خوشحالیم.»

تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

الکساندر لوکاشنکو از ۲۷ سال پیش تاکنون قدرت اصلی را در بلاروس در دست دارد. پس از اعلام نتایج انتخابات در مردادماه سال گذشته، اعتراضات گسترده علیه تقلب در انتخابات از سوی لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس، در شهرهای مختلف این کشور به راه افتاد.

دستگیری و تبعید منتقدان حکومت

 ماریا کولسنیکووا مدیر ستاد انتخاباتی ویکتور باباریکو (مهم‌ترین رقیب لوکاشنکو) بود که اندکی قبل از انتخابات دستگیر شد.

مهم‌ترین رقیب لوکاشنکو هم به اتهام فساد مالی به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

بیشتر بخوانید: وضعیت وکلای چینی در جمهوری خلق چین

سرکوب وکلای دادگستری و نقض استقلال وکیل در بلاروس

سرکوب وکلای مستقل در بلاروس که از مخالفان دولت لوکاشنکو دفاع حقوقی می‌کردند،‌ از سال گذشته شروع شد. بر این اساس منع از اشتغال و تعلیق از حرفه وکالت به عنوان اقدامی تنبیهی برای حداقل ۲۴ وکیل دادگستری در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: سرکوب وکلای دادگستری و نقض استقلال وکیل و کانون وکلا در بلاروس

کمیته حقوق بشر اتحادیه بین المللی وکلا ( IBAHRI )، در گزارشی به تجزیه و تحلیل اقدامات تلافی جویانه علیه وکلایی که در حمایت از افراد برجسته و یا در اعتراض به نقض حقوق بشر نقش داشته اند، پرداخته است و تغییرات جدید در قانون وکالت این کشور خبر داده است.

طبق اصلاحات انجام شده در قانون جدید وکالت در بلاروس،  وکلا و مؤسسات حقوقی را از وکالت افراد متهم به جرایم جنایی و یا اداری علیه حکومت منع می کند و فقط وکلایی که بخشی از سیستم «دفاتر مشاوره» (ایجاد شده توسط دولت) هستند مجاز به وکالت در این پرونده‌ها خواهند بود.

همچنین از ماه نوامبر امسال وزارت دادگستری این کشور حق تدوین کدهای رفتار حرفه‌ای برای وکلا را بر عهده خواهد گرفت.

تحریم های بلاروس در پی سرکوب ها

در واکنش به سرکوب معترضین در بلاروس، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده‌اند. آمریکا یک سری اقدامات تنبیهی علیه اشخاص و شرکت‌های این کشور در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: فاتو بنسودا خواستار تحقیق کامل در مورد جرایم دولت فیلیپین در مبارزه با مواد مخدر شد

بریتانیا نیز صنعت نفت و پتاسیم بلاروس را هدف تحریم‌های خود قرار داد. در ژوئن سال جاری نیز اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه “هواپیماربایی حکومتی” توسط بلاروس برای بازداشت یک خبرنگار منتقد به اجرا در‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا