گفت و گو

بعد از به قدرت رسیدن طالبان خبر ترور دو وکیل رسانه‌ای شد، اما آمار بیشتر از این است

وکلاپرس- عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان ضمن بررسی وضعیت وکلا در این کشور گفت: طالبان قانون وکلای مدافع افغانستان را که یک قانون غیرسیاسی است بدون تحلیل و ارزیابی ملغی کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل نصیب الله نوری، عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار ما به مناسبت روز جهانی وکلای در معرض خطر، به بررسی وضعیت امنیت وکلا در کشور افغانستان پرداخت. شرح گفت و گو در ادامه آمده است.

به نظر شما در موضوع وکلای در معرض خطر، با چند نوع خطر مواجه هستیم؟

وکلای مدافع در افغانستان با دو نوع خطر جوی مواجه هستند؛ نخست، خطر جانی. وکلای مدافع افغانستان در سال های اخیر یکی از قشر های اسیب پذیر در سیستم عدلی و قضایی افغانستان بوده و بعد از حاکمیت طالبان این خطر به طور چشمگیری گسترده شده است. بعد از حاکمیت طالبان گزارش های وسیع در رسانه های داخلی و خارجی پیرامون این شاهد بودیم.

خطر دوم که وکلای مدافع افغانستان را تهدید می کند، خطر شغلی جایگاه وکالت و استقلالیت وکیل است. نشست وزرای طالبان به صورت ظالمانه انجمن مستقل افغانستان را ملغی کرده و این نهاد را زیر نظر وزارت عدلیه قرار داده است که این عمل جایگاه یک وکیل را زیر سوال برده و به هیچ صورتی نمی تواند ضامن برقراری یک محکمه عادلانه باشد.

بیشتر بخوانید: 

طالبان قانون وکلای مدافع افغانستان را که یک قانون غیرسیاسی است بدون تحلیل و ارزیابی ملغی کردند و در این راستا تمام وکلای مدافع را به وقت معین خودشان مکلف بر گرفتن جواز از وزارت عدلیه نمودند.

آماری از سوء قصدهای صورت گرفته علیه وکلا در افغانستان وجود دارد؟

ب بعد از حاکمیت طالبان در افغانستان تمام روابط کاری بین وکلا مدافع و بعد از بستن دروازه انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، روابط بین انجمن و وکلای مدافع قطع گردید و هیچ احوال و خبر دقیق از وضعیت وکلا در سراسر افغانستان بدست نیست.

قبل آن به طور رسمی دو تن از وکلای حرفه ای ما توسط افراد ناشناس ترور گردیدند که این دو وکیل تنها کسانی هستند که خبر ترور آنها رسانه ای شده است اما مطمئنا که موارد بیشتری در این مورد وجود دارد که بدست رسانه نرسیده و یا هم طالبان مانع رسانه ای شدن آن گردیده اند.

بیشتر بخوانید

میزان حمایت انجمن مستقل وکلای افغانستان از وکلای در معرض خطر چقدر است؟

انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان قبل از بسته شدن توسط طالبان نظر به امکانات اندک خود در تلاش نجات جان وکلای مدافع و حفظ جایگاه انجمن و وکلا در نظام امارت بودند که متاسفانه بعد از بسته شدن آن وکلای مدافع در افغانستان هیچ نهادی که حقوق وکلا را بررسی کند وجود ندارد و طالبان هم به وکلا اجازه تحصن اعتراض نمی دهند.

شرایط وکلا از حیث امنیت و… قبل از ورود طالبان به افغانستان را با بعد آن مقایسه کنید.

انجمن وکلا قبل رژیم طالبان بصورت دقیق با دادگاه عالی و دادستانی افغانستان پیرامون مشکلات وکلا هماهنگ بود و در این بخش تلاش های جدی را انجام می داد اما در آن زمان هم نظر به فشار های سیاسی و مبارزه وکلا برای حفظ استقلال دولت و دادگاه عالی علاقه زیادی به همکاری با وکلا نداشت و حتی محدودیت های خلاف قانونی هم علیه آنها وضع کرده بود.

بیشتر بخوانید:

دستگاه قضایی یا انجمن و خود وکلا در افغانستان برنامه‌ای برای حمایت از وکلا در شرایط فعلی دارند؟

متاسفانه فعلا هیچ انجمنی باقی نمانده است و طالبان تمام انجمن را تحت کنترل خود گرفته و اعضای رهبری آنرا که بصورت ازاد و انتخابات از طرف خود وکلا انتخاب شده بود، از انجمن با جبر بیرون کردند و اعتراضات بعدی وکلا را نادیده گرفته و مانع نشست خبری وکلای مدافع افغانستان به تاریخ ۶ دسمبر ۲۰۲۱ را شدند. فعلا هیچ راه و مرجع که بر دادخواهی وکلا جوابگو باشد در رژیم طالبان موجود نیست.

به نظر شما چه عواملی سبب می شود وکلا در معرض خطر قرار بگیرند؟

جان وکلا را دو عامل بزرگ تهدید جدی می کند: نخست آن که رها شدن زندانیان توسط طالبان.  زندانیانی که در موضوعات خانوادگی خشونت علیه زنان کودکان محبوس بودند بعد از رهایی با تماس گرفتن و تعقیب نمودن وکلا آنها را تهدید های شدید نموده و از جمله چندین وکیل ترور شده‌اند.

دومین عامل جدی رهایی زندانیان توسط طالبان و بر قدرت رسیدن آن ها است. زندانی های طالب وکلا را محکوم بر جاسوس بودن حکومت قبلی نموده و آنها را همکار سیستم استخباراتی حکومت قبلی می دانند و به دنبال وکلا بوده و آنان را مورد تهدید قرار می دهند.

بیشتر بخوانید:

چه راهکاری برای جلوگیری از سوءقصدها علیه وکلا یا کاهش آن وجود دارد؟

متاسفانه کسانی که وکلا را در معرض خطر قرار دادند خود صاحبان قدرت هستند و در این مورد بجز از پروردگار و کوشش های خود وکلا برای پنهان شدن و یا خارج شدن از کشور دیگر هیچ کدام انتخابی برای وکلا موجود نبوده و هیچ ارگانی بفکر زندگی آنها نمی باشد.

انتظار شما از نهادهای بین المللی چیست؟

به عنوان یک وکیل مدافع و یک شهروند افغانستان، از نهادهای بین المللی انتظار دارم که مثل سایر موارد مهم حقوق شهروندی، حقوق اجتماعی زنان را -که خط قرمزی برای به رسمیت شناختن طالبان است- بپذیرند. علاوه بر این استقلال وکلای مدافع و فعالیت مجدد انجمن مستقل وکلا را نیز مورد توجه خود قرار دهند و در این راستا، فشارهای لازم را به رژیم طالبان وارد کنند.

اگر طالبان بر همین عملکرد فعلی خود پیش بروند، خبری از رعایت عدالت در حکومت آنها نخواهد بود. به خصوص رفتار اخیر طالبان که مخالفین خود را بازداشت کرده و به شیوه رفتاری خود با آنها برخورد کرده و به آنان اتهامات تروریستی وارد می کنند. متاسفانه مظنونین و اشخاص بازداشت شده هیچ امکان دفاع و توضیحی درخصوص اتهام وارده بر خود ندارد و این مسئله محل نگرانی جدی برای وکلا است.

سخن آخر؟

 نامعلوم بودن سرنوشت وکلای مدافع می باشد؛ طالبان جواز های آنها را غیرفعال کرده برای کسانی که در امتحان خود آنها کامیاب شود، جواز وکالت و اجازه فعالیت می دهند که این عملشان جایگاه وکالت را کاملا سیاسی کرده و اعتماد مردم را نسبت به وکیل مدافع از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا