اخبار بین المللیویژه

گفتگوی محمد عمر غوربندی عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان درباره تلاش طالبان برای سلب استقلال وکلای افغانستان

وکلاپرس- حمد عمر غوربندی وکیل مدافع افغانستانی از تلاش طالبان برای سلب استقلال انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان و دولتی کردن این انجمن خبر داد.

عمر غوربندی وکیل دادگستری و عضو کمیته تعلیمات انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان در مصاحبه ای که با تلویزیون بی بی سی فارسی انجام داده است اقدامات طالبان برای سلب استقلال این انجمن و ادغام آن با وزارت عدلیه را بیان کرد.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: در جلساتی که با مسئولان، نماینده های طالبان و سخنگوی وزارت عدلیه داشته اند و طبق بحث هایی که در رسانه های داخلی افغانستان مطرح شد متاسفانه دلیل حقوقی و منطقی برای این که چرا می خواهند انجمن وکلای مستقل را به عنوان یک ارگان دولتی اداره کنند، ارائه نکردند.

مشکلات ادغام انجمن وکلای افغانستان و وزارت عدلیه

عمر غوربندی در ادامه مشکلات ادغام انجمن وکلای افغانستان و وزارت عدلیه را برشمرد و عنوان کرد: این اقدام مشکلات خیلی زیادی دارد. ما در شریعت اسلامی یک اصل داریم که “رد جمع خصمین فی موضع واحده”، بر حسب این اصل ما نمی توانیم در فضای باز وکالت کنیم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: بحث دیگر این است که ما به عنوان یک وکیل مستقل اعتماد و اعتباری در بین موکلین و در جامعه داریم که با این ادغام آن را از دست می دهیم.

ناکارآمدی حکومت طالبان در اداره امور

این وکیل دادگستری در خصوص ناکارآمدی حکومت طالبان گفت: دولت هم اکنون نیز توانایی اداره امور در خیلی از ادارات و ارگان ها را ندارد، چطور می تواند امورات و مسائل ۶ هزار وکیل را به طور کامل و صحیح رسیدگی کند؟

لغو عضویت در انجمن وکلای بین الملل (IBA)

وی یکی دیگر از مشکلات سلب استقلال انجمن وکلا را در عرصه بین الملل بیان کرد و گفت: ما عضو انجمن وکلای بین الملل (IBA) هستیم که با ادغام شدن انجمن وکلا و وزارت عدلیه، این عضویت و اعتبار خود را در سطح بین الملل از دست خواهیم داد.

غوربندی با اشاره به تضییع حقوق مردم افزود: یکی دیگر از ایرادات این موضوع این است که وکلا در خیلی از موارد زیر بار فشار های حکومتی قرار خواهند گرفت و نخواهند توانست به صورت قانونی و شرعی از حقوق موکلین شان در دعاوی حقوقی که یک طرف دولت و یک طرف عامه مردم است و حتی در دعاوی جزایی دفاع کنند و این باعث زیر پا گذاشتن حقوق اتباع جامعه خواهد شد و عدالت آنچنان که باید اجرا نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه “در عرصه بین الملل و سایر کشور های دنیا انجمن وکلا به عنوان یک نهاد مستقل و غیر دولتی فعالیت می کنند” اعلام کرد: ما حتی به طالبان اعلام کردیم که انجمن ملک و سرمایه شخصی ماست.

وی در پایان گفت: ما بارها و مکررا در مصاحبه ها و جلسات به طالبان اعلام کردیم اگر بحث شما نظارت و کنترل انجمن هست با شما همکاری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا