اخبار بین المللیویژه

آلس بیالیاتسکی وکیل برنده جایزه صلح نوبل به ۱۰ سال زندان در بلاروس محکوم شد

وکلاپرس– دادگاهی در شهر مینسک، پایتخت بلاروس آلس بیالیاتسکی، فعال دموکراسی خواه بلاروس و برنده جایزه صلح نوبل به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

وکیل آلس بیالیاتسکی موسس یک بنیاد حقوق بشری موسوم به ویاسنا Viasna در بلاروس، فعال حقوق بشر و یکی از برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲ است که در جریان اعتراضات تابستان ۲۰۲۰ که علیه انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو جریان داشت،‌ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز ویاسنا، گروه حقوق بشری اعلام کرد که آلس بیالیاتسکی، فعال دموکراسی خواه بلاروس و برنده جایزه صلح نوبل به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. دادگاهی در شهر مینسک، پایتخت بلاروس این حکم فعال مشهور حقوق بشری را صادر کرد.

همچنین والیانتسین استفانوویچ دیگر فعال حقوق بشر به ۹ سال و اولادزیمیر لابکویچ به هفت سال حبس محکوم شدند.

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس در بیانیه ای حکم ۱۰ سال زندان آلس بیالیاتسکی را «بی عدالتی شرم آور» خواند. سوتلانا تیخانوفسکایا نوشت: « آلس زندگی خود را وقف مبارزه با استبداد کرده است. او یک قهرمان واقعی بلاروس است و مدتها پس از حذف دیکتاتور(الکساندر لوکاشنکو) مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.»

واکنش کمیسیون اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن محکومیت ناعادلانه فعالان حقوق بشر، روز جمعه ۳مارس بیانیه ای در اعتراض به حکم دادگاه بلاروس صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

 در این بیانیه آمده است: « کمیسیون اروپا سرکوب های گسترده و دامنه دار مخالفان الکساندر لوکاشنکو را لحظه به لحظه دنبال و آنرا محکوم می کند.» کمیسیون اروپا در پایان این بیانیه تاکید می کند که «اروپا در کنار جامعه مدنی بلاروس و مردم این کشور می ماند.»

آلس بیالیاتسکی کیست؟

آلس بیالیاتسکی یکی از رهبران جنبش دموکراسی خواه بلاروس از زمانی که این کشور بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود در میانه‌های دهه هشتاد میلادی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

او بنیاد حقوق بشری ویاسنا را در سال ۲۰۲۰ بنیان نهاد.

یالیاتسکی اولین بار در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به اتهام فرار مالیاتی دستگیر و زندانی شد اما در جریان اعتراضات تابستان ۲۰۲۰ که علیه انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو جریان داشت،‌ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.  معترضان بر این باور بودند که لوکاشنکو با تقلب موفق به ماندن در مسند ریاست جمهوری برای ششمین دوره متوالی شده است.

بلیاتسکی از ژوئیه ۲۰۲۱ در زندان است و پرونده‌ای تحت اتهام «قاچاق» پول نقد به نفع مخالفان دولت لوکاشنکو علیه او در جریان است که می‌تواند برایش مجازاتی تا دوازده سال زندان در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

آلس بیالیاتسکی در سال ۲۰۲۲ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و  به دلیل زندانی بودن در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل در نروژ حضور نداشت و همسرش به نمایندگی از وی این جایزه را دریافت کرد.. کمیته نوبل در متن تقدیر از آلس بیالیاتسکی نوشت: «علیرغم سختی‌های شخصی فوق‌العاده، آقای بیالیاتسکی در مبارزه خود برای حقوق بشر و دموکراسی در بلاروس یک اینچ تسلیم نشده است.»

کمیته نوبل در زمان اهدای جایزه اعلام کرد که با این جایزه امکان دارد آلس بیالیاتسکی بیش از همیشه مورد سرکوب های دولت الکساندر لوکاشنکو قرارگیرد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا