ویژهیادداشت

واکنش رییس کانون وکلای مرکز به تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

دکتر جلیل مالکی: در کشوری که ۴۰ درصد وکلای جوانش بیکار هستند، افزایش تعداد وکیل موجب کاهش بیکاری است یا تشدید آن؟

وکلاپرس- رییس کانون وکلای مرکز پس از انتشار خبر تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در یادداشتی این طرح را مخالف اصول ۷۵ و ۱۱۰ قانون اساسی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای مرکز، دکتر جلیل مالکی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده است، نسبت به تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار واکنش نشان داد و این طرح را موجب افزایش تعداد وکلای بیکار دانست.

بیشتر بخوانید: سونامی بیکاری وکلا در راه است

 

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار؛ ایجاد اشتغال یا سراب اشتغال

طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار» در حوزۀ نهادهای حرفه‌ای حقوقی و به‌ویژه وکالت دادگستری نه‌تنها موجب اشتغال نخواهد شد، بلکه موجب ایجاد سراب اشتغال می‌گردد.

افزودن بر تعداد وکلای بیکار موجب اشتغال جوانان است یا تشدید بیکاری آن ها؟

در کشوری که زیرساخت‌های توسعۀ خدمات حقوقی فراهم نشده و وکالت دادگستری الزامی نگردیده است و به‌جای فرهنگ‌سازی وکالت هر روز در صداوسیما و سایر رسانه‌ها بر طبل وکیل‌ستیزی و مشوه جلوه‌دادن چهرۀ وکیل کوبیده می‌شود و در کشوری که بیش از ۲۵٪ وکلای شاغل آن توان پرداخت هزینۀ تمدید پروانۀ‌وکالت خود را ندارند و بیش از ٪۴۰ وکلای جوان ما بیکار هستند و حتی به‌صورت گروهی هم توانایی اجارۀ یک دفتر وکالت را ندارند. چگونه می‌خواهند به یک‌باره تعداد وکلا را چندین برابر افزایش دهند؟ آیا افزودن بر تعداد وکلای بیکار و تبدیل فارغ‌التحصیل بیکار آن‌هم با حداقل نمرۀ قبولی به وکیل بیکار موجب اشتغال جوانان خواهد شد یا موجب تشدید بیکاری آن‌ها؟

متأسفانه طراحان اقتصاددان طرح نه‌تنها چشم خود را بر روی این واقعیت‌ها بستند بلکه حتی به معیارهای علمی مورد تأیید سازمان سنجش و دیدگاه علمی صدها استاد و حقوق‌دان برتر کشور هم توجهی نکردند و با تصویب معیار یک درصد بالاترین نمرات موجبات ورود هر فردی حتی با معدل زیر ۱۰ به حرفه‌های حقوقی را که با جان‌ومال و ناموس مردم سروکار دارند فراهم نمودند.

نکتۀ حایز اهمیت در تصویب این طرح سکوت قوۀ محترم قضاییه بود. قوۀ قضاییه که در همین وضعیت فعلی هم دادگستری‌های آن توانایی آموزش کارآموز را ندارند و دادگاه‌ها به دلیل عدم آموزش کافی کارآموزان با خیل وکلای فاقد توانایی حرفه‌ای مواجه می‌شوند.

واسطه‌گری و کارچاق‌کنی و وکالت‌های تضمینی در انتظار شهرهای کوچک

چگونه می‌توانند به یک باره با افزایش چندین برابری کارآموزان وکالت نسبت به آموزش آن‌ها اقدام نماید.

آیا دستگاه محترم قضایی که با سکوت در مقابل حذف کمیسیون تبصرۀ ذیل مادۀ ۱ «قانون کیفیت اخذ پروانۀ وکالت دادگستری» و سکوت در مقابل قاعدۀ نیازسنجی مطروحه در سند تحول قضایی، زمینۀ تصویب این طرح را فراهم نمود، توجه داشته است که به یک باره در حوزه‌های قضایی که فقط یک یا دو شعبۀ دادگاه وجود دارد و فقط نیاز به حداکثر پنج یا شش وکیل دادگستری دارند به یک باره با تعداد کثیری از وکلای پذیرفته‌شده برای آن حوزه مواجه خواهند شد که به دلیل عدم وجود اشتغال برای آن‌ها به سمت ارتکاب جرائمی همچون واسطه‌گری و کارچاق‌کنی و وکالت‌های تضمینی حرکت خواهند کرد؟

طرح تسهیل با اصل ۷۵ و ۱۱۰ قانون اساسی مخالف است

متأسفانه این طرح نه‌تنها با نیازسنجی دستگاه قضایی مذکور در سند تحول قضایی مخالف است بلکه با اصول متعدد قانون اساسی نیز مغایر دارد.

به‌موجب اصل ۷۵ قانون اساسی طرح‌های نمایندگان نباید منجر به افزایش هزینه‌های عمومی شود. با تصویب این طرح به‌یک‌باره و با افزایش چند برابری کارآموز وکالت هزینۀ سنگین آموزش آن‌ها به قوۀ قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری تحمیل می‌شود درحالی‌که هیچ‌گونه پیش‌بینی‌ای برای تأمین این هزینه‌ها نشده است.

از جهتی دیگر نیز، این طرح مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی است. به‌موجب این اصل تصویب سیاست‌های کلی نظام به مقام معظم رهبری محول شده است.

به‌موجب بند ۱۳ سیاست‌های کلی، امنیت قضایی وکالت دادگستری دارای ماهیت قضایی شناخته شده و آنچه دارای ماهیت قضایی است به‌موجب این بند و نظرات شورای محترم نگهبان در موارد مشابه، باید در قالب لایحۀ قضایی به مجلس تقدیم شود.

متأسفانه این طرح که توسط تعدادی از علمای اقتصادی مجلس بدون کوچک‌ترین توجه و اطلاعی از موازین حقوقی و قضایی تهیه و تصویب شد و اتفاقاً در صحن علنی نیز مورد مخالفت جدی رئیس محترم کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفت، مغایر با منطوق اصل ۱۱۰ قانون اساسی است که انتظار می‌رود مورد مخالفت جدی شورای محترم نگهبان قرار گیرد.

‫۲۵ دیدگاه ها

    1. خوب بود… ولی انصافا بگم اصلاح به نمره هفتاد درصد یک درصد اول مثل اصلاح قانون شهادت شهوده… که به طرف اجازه میده… حتی زن و بچه اش رو بعنوان شاهد بیاره دادگاه ملت رو به جرم نکرده متهم کنه…بهتره بجای هفتاد درصد یک درصد اول تراز نمره رو نود درصد یک درصد اول بگذارید…

    2. لابی گران افرادی چون شماها هستید.
      کانون وکلا نماینده ای از جامعه وکلا، اصلا حق حضور در مجلس را دارند.
      اینکه نماینده دولت بدون درنظر گرفتن نظرات کانون و حصور نماینده قوه قضائیه طرحی تصویب کنند را شما لابی گری نمیدانید؟
      شورای محترم نگهبان می بایست طرح را دقیقا بررسی نماید. حذف ظرفیت مشکل کار نیست. حذف حدنصاب علمی مشکل کار است. انشاالله کانون محترم در آزمون نیز ۲ دفترچه تستی و تشریحی ارایه نماید.

      1. بهترین اقدام انجام شده مجلس همین بود که این حرفه از انحصار یک عده خاص خارج شود درود بر شرف کسانی که این اقدام را انجام دادند

  1. طبق مشاهدات عینی عزیزان نمایندگان مجلس فعلی شورای اسلامی در سال ۹۷جهت امر ازمون در وکالت و سردفتری اقدام نموده اندمتاسفانه شرکت کنندگان در ازمون موفقعیت کسب نکرده انداکثر انان معترض نتیجه ازمون شدندکه در این راستا در حال حاضر عنوان نماینده مردم در مجلس مبادرت به انجام وظیفه می نمایندو تصمیم فوق العاده در جهت به همراه کردن نمایندگان دیگر مجلس جهت سردفتری و وکالت براساس طرح تسهیل مشاغل مبارت ورزیده اند که این نظرمورد ابهام و اجمال و تردید قبول شدگان واقع شده است با توجه به مراتب معنونه تشخیص این امر با شورای محترم نگهبان است

  2. با سلام دغدغه شما دکتر مالکی عزیز موجب خرسندی است … یک سوال آیا وکلای در حال اشتغال اگر آزمونی که اخذ می‌شود که پایه و اساس آن حفظ محور هست چند درصد نمره شش ۶ خواهند گرفت؟؟؟ باور بفرمایید با این کار زیر ساخت وکالت اجباری مهیا شده و معضل جهل به قانون رافع مسئولیت نیست کمی و به شکلی حل خواهد شد

    1. دوست عزیز به نکته خوبی اشاره کردید . به والله قسم اگر یک آزمون از همین وکلا بگیرند ۹۰ درصدشان نمره بالای ۵۰ درصد نمی آورند . به همین دلیل باید یک سازو کاری تعریف شود برای به روز بودن دانش و علم وکلا که هر ۳ سال یک بار هنگام تمدید پروانه وکالت آزمون کتبی و تشریحی و عملی دهند با دخالت نهاد ناظر و وزارت علوم .

    2. فقط تسلیت به جامعه حقوقی با این نمایندگان
      این نمایندگان چرا در انحصارزدایی دفاتر خدمات قضایی خودرو از خود حرکتی نشان نمیدهند الان میزان درامد دفاتر خدمات حد واندازه ندارد

  3. اقای دکتر شما لطفا جلو ورود بی ریه ی این قضات بازنشسته و افراد دارای سهمیه ایثار گری و بگیرید دغدغه ی تصویب این قانون رو نداشته باشید..بیش از نصف وکلای بی سواد تشکیل شده از همین افراد..

    1. امیدوارم در اختبار جلوی ورود افراد فاقد صلاحیت گرفته شود.لطفا اگر این طرح تایید شد اختبار را خیلی سخت و با چندین مرحله مصاحبه علمی نفسگیر برگزار کنید.

    2. به اونا زورشون نمی رسد ! یکی بدون آزمون وکیل می شه اون یکی هم با نمره پایین ! بعد میان میگن ما دغدغه وکیل بی سواد داریم ! شما اول دغدغه قاضی بی سواد داشته باش که سیستم قضایی پره از این قاضی ها .

    3. بنده قاضی دادگاه هستم، عضو سابق کانون مرکز، همزمان کارآموز کانون هم بودم، فارغ التحصیل دانشکده حقوق شهید بهشتی، آشنا به زبان فرانسه، مسلط به زبان انگلیسی، مترجم کتابخانه دانشکده حقوق شهید بهشتی، خطاطی میکنم، نوازنده یکی از سازهای موسیقی ایرانی. همه وکلا باسواد نیستند. در ضمن مگر چند قاضی سالانه وارد حرفه وکالت میشود!

  4. جناب شما به اصل روزی رسانی خداوند شک دارید؟؟؟چرا برای جیب یه عده تلاشمیکنید میترسید درآمد کم بشه نه عزیزم روزی هرکسی تعیین شده. شما ازانحصار جز انتفاع مالی چیزی نظرمبارکتان را درگیرنکرده . والا همین الان وکیلی بی کفیت وکارچاق کن الی ماشاالله دارید . ورود قضات و…..به‌وکالت بااونهمه رانت دارید . دورماندن دست هزاران نفر ازمردم خصوصا قشر مستضعف از بهرمندی وکلا دارید ودهها معضل دیگر بهانه های شما غیرقابل قبوله شما اگر به کیفیت فکرمیکنید راست میگید تمام تلاش خودتون بکنید هرکسی با هرفکرو سلیقه ای وارد تحصیل رشته حقوق نشه اونجا سخت بگیرید اونجا تعداد رامحدود کنید والا وقتی هر ننه قمری بانمره میشه لیسانس حقوق پس قانونی طلبکار میشه چرابیکارم شما آب راازسرچشمه شفاف کنید اینجاهم درست میشه چوصدآید نود هم پیشه ماست بقول معروف آب ازسرچشمه گل آلوده برادر .

  5. واقعا من وضوح این رو میبینم با توجه به شغلم که ۹۰درصد وکلا بیسواد هستن و آزمون تستی ملاک قویی برای نشون دادن وکیل خوب نیست

  6. بهتره الان این وکیل هایی که با حفظ متن قانون و سوالات راحت قبول شدن هم بیان هرده سال امتحان بدن ببینیم میتونن جواب حتی پنجاه درصد سوالات رو بدن.یکم وجدان داشته باشید. مطمینم اکثروکلا توانایی پاسخ را نخواهند داشت.مااستادوکیل داریم بیسواد …….درودبرمجلس
    اگه شماها سنگ نندازید جلوی راهشون

  7. خدا رو شکر که از انحصار خارج شد. اکثر وکلا رقم های نجومی میگرفتند و بسیار بیسواد هم هستند.

  8. اقایان وکلا
    دنبال چی میگردید؟!
    تا حالا یه جین وکیل نتوانستن خورشید اثبات کنند.

    همتون به چالش و طنز تلخ قوانین و زندگی مردم جلب میکنم .
    زمینی در سال ۹۲ بدون پرداخت یک ریال و محرز شدن پرداخت نشدن اجرت المثل سند خورده و هنوز برنگشته !

    شما دنبال پیداکردن پرتغال فروش باشید !

  9. فقط کشور ما هست که معیار نخبگی نتیجه تست زدن وکنکوره .راه این مسأله سختی آزمون نیست حتی وکلا هم با رقابت بهتر به مردم خدمات میدن نه اینکه اکثرا جواب تلفن مردم رو هم ندهند .نکته دیگه شما چرا مثل نظام دستیاری طرحی نمی‌دید که بجای اضافه شدن وکیل بیشتر افراد رشته حقوق به عنوان دستیار با اختیارات خاصی در خدمت وکلای قدیمی تر قرار نگیرند و به مرور پخته شوند

  10. پس چرا درشو باز کردید سالانه این همه پذیرش میکنید؟میخوای یه حرف بزنی به سیاستتون هم نگاه بکن،اگه ۴۰٪ وکیل بیکار دارید پس چرا هر سال دارین ظرفیت ها رو افزایش میدید و جذب میکنید ….

  11. قبول شدگان در آزمون بایددردادگاه وحتی دردیوان عالی کشور کارآموزی کنند همین قاضی که امتحانات علمی واختبار سخت را پشت سرگذاشته آموزش دهنده کارآموزه برای گرفتن پروانه بایددر آزمون شرکت بکنه دیگه آبرویی برای قاضی گذاشتیداین است تکریم قاضی واین است رفع تبعیض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا