اخبار کانون هاویژه

نایب‌رییس کانون وکلای قزوین: حدود ۵۰۰ وکیل استان قزوین پروانه وکالت خود را تمدید نکردند

وکلاپرس- نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین به مناسب سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در نشست خبری با اصحاب رسانه، دشواری های حرفه وکالت و مشکلات پیش روی وکلا را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از  ایلنا، امیر کاتبی در نشست خبری کانون وکلای دادگستری استان قزوین با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز (۱۴۰۰/۱۲/۲) به مناسب سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و هفته وکیل مدافع در کانون وکلا برگزار شد، با اساره به وضعیت معیشتی وکلا، دلایل استقلال نهاد وکات را بیان کرد.

۸۰ درصد وکلا مشکل معیشتی دارند

امیر کاتبی گفت: شغل وکالت از مشاغل آزاد محسوب می‌شود و شغلی قائل به شخص است و وکلایی که با سن کم وارد این حرفه می‌شوند تا به کسب درآمد مفید برسند مشکل معیشتی دارند و شاید سال‌ها طول بکشد تا به درآمد ثابت برسد.

بیشتر بخوانید:

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین ادامه داد: چون درآمد وکلا قائل به شخص است ۸۰ درصد وکلا مشکل معیشتی دارند، تصور مردم این است که هر کس که پروانه وکالت دارد سریع به پول می‌رسد و وکالت پل ارتباطی با پول است اما وکلای بیکار زیادی داریم که از عهده هزینه‌های اولیه زندگی آن بر نمی‌آیند.

 ۳۸ درصد وکلای کانون قزوین پروانه خود را تمدید نکرده اند

وی بیان کرد: از هزار و ۳۰۰ وکیل حدود ۵۰۰ وکیل به خاطر هزینه‌های تمدید پروانه، هنوز پروانه آن‌ها تمدید نشده است، البته وکلای قدیمی‌تری که موکل ثابت یا مشاوره حقوقی دارند شاید مشکل مالی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه “مردم بیشتر به وکلای آقا مراجعه می‌کنند تا خانم و از این رو معیشت وکلای خانم هم با مشکل مواجه است” عنوان کرد: اولین انتظاری که وکلا از هئیت مدیره دارند حل مشکل معیشت است و فکر نکنم هیچ کانونی در سراسر کشور توانسته باشد این مشکل را حل کرده باشد و واقعا راهکاری برای این کار وجود ندارد، چرا که وکالت شغل قائم به شخص است.

بیشتر بخوانید:

کاتبی اظهار کرد: اخیرا در اتحادیه اعطای گواهی تخصصی به وکیل مطرح شد تا مشکل معیشت آن‌ها حل شود، اگر وکیلی تخصصی کار کند شاید ارباب رجوع بیشتری داشته باشد، البته هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.

اگر طرح تسهیل تصویب شود وکالت مانند بنگاه‌های املاک می‌ شود

وی ادامه داد: کارشناسان حقوقی که سواد و ظرفیت علمی بالا دارند باید وکیل شوند، اما اگر طرح تسهیل تصویب می‌شد وکالت مانند بنگاه‌های املاک می‌شد و مردم هم بلاتکلیف بودند که پیش چه کسی بروند، ما مراجعینی داریم که از بیسوادی وکیل شکایت دارند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: وکلایی داریم که سرشان بسیار شلوغ است و دو ماه دو ماه می‌توان از آن‌ها وقت گرفت؛ اما همین وکلا جزء بیسوادترین وکلای استان هستند.

وکلای بازنشسته و وکلای قاضی بیشترین پرونده را دریافت می کنند

وی بیان کرد: وکلایی که بازنشسته هستند و وکلایی که قاضی بودند بیشترین پرونده‌ها را جذب می‌کنند و پرونده‌ای برای وکیل جوان باقی نمی‌ماند، شاهد این هستیم که وکلای جوان پشت درهای قضات می‌مانند اما یک قاضی که پروانه وکالت گرفته چون روابط و آشنایی دارد به راحتی وارد اتاق قاضی شده و و  مشکل را مطرح می‌کند که این روند ظلم به وکلای جوان است.

این مسئول ادامه داد: در صدور حکم گاهی یک کلمه رای را جابه جا کرده و باعث محکوم شدن فرد می‌شود، بنابراین اجباری بودن وکیل می‌توان در دفاع از حقوق مردم کمک کند، آقای قالیباف که در رسانه‌ها درباره طرح تسهیل حرف می‌زد و پُز می‌داد که انحصار از کانون وکلا گرفته می‌شود، می‌توانست حضور وکیل در پرونده‌ها را اجباری کند.

بیشتر بخوانید:

وی اظهار کرد: در پرونده‌های تسخیری که رایگان است دادگستری مبلغی را برای وکیل در نظر گرفته که البته پرداخت آن هم مشخص نیست، خود من در شش پرونده قتل وکیل تسخیری بودم و بارها تهدید به مرگ شده ام و  هیچ مبلغی هم به من داده نشد.

حاکمیت با استقلال وکیل سیاسی برخورد می‌کند

کاتبی اظهار کرد: حاکمیت با استقلال وکیل سیاسی برخورد می‌کند، شاهد این هستیم که وکلایی که در حقوق بشر فعالیت می‌کنند در زندان هستند، خیلی از مواقع وکلا زبان جامعه و مردم هستند اما در حوزه سیاست حاکمیت می‌خواهد حرف نزنیم و اعتراضی نکنیم. حتی  به من برای اینکه شعر اجتماعی خواندم اعتراض شد، حرف‌های ما باید موازی با حاکمیت باشد، باید خود را با آن تطبیق دهیم و به خاطر همین خیلی از وکلا فرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: اگر ما استقلال می‌خواهیم فقط برای این است که اگر وابسته باشم در دادگاه جلوی قاضی نمی‌توانم دفاع کنم، کانون وکلا باید از محیط زیست دفاع کند کاری که در تبریز به خاطر نیروگاه حرارتی اتفاق افتاد در قزوین هم نیروگاه همان تاثیر را دارد و کانون وکلا می‌تواند به این امر ورود کند، در مواردی از قتل‌های ناموسی هم ورود شده است؛ اما وقتی وکیلی صحبت می‌کند سریع رد صلاحیت می‌شود.

کاتبی درباره طرح تسهیل گفت: از نماینده‌ای که از بدنه مردم نیست  و از بدنه حاکمیت است چه انتظاری می‌رود و به خاطر همین است که چنین طرحی در مجلس مطرح شده و باید تصویب شود.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا