اخبار صنفیویژه

علل بیکاری وکلای جوان از نگاه نایب رییس اسکودا

وکلاپرس ـ نایب رییس اسکودا در مصاحبه ای با فارس برخی از علل بیکاری وکلای جوان را شرح داد.

به گزارش وکلاپرس، خبرگزاری فارس در گفت و گویی با دکتر ابراهیم کیانی، نایب رییس اسکودا، به بررسی برخی علل بیکاری وکلای جوان پرداخته و وجود این معضل را معلول چند عامل عدم بازنشستگی برخی وکلای پیشکسوت، افزایش تعداد فارغ التخصیلان حقوقی و وکلا، نظام آموزشی کشور و وجود موسسات حقوقی غیر مجاز دانست.

وی با تصدیق مشکلات متعدد وکلا برای فعالیت‌شان اظهار کرد: ما زمانی می‌گفتیم که تعداد پرونده‌های وکلای دادگستری کم است، اما کسی باور نمی‌کرد اما پس الکترونیکی شدن قراردادها، تعداد قراردادهای حق‌الوکاله وکلا مشخص شد که براساس اطلاعات به دست آمده در دو سه ماه اخیر تعداد پرونده‌های ثبت شده بیش از ماهانه ۱۸۰ هزار پرونده نیست و ما با عنایت به اینکه ۱۰۰ هزار وکیل داریم به هر وکیل بیش از ۲ پرونده در ماه نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: سونامی بیکاری وکلا در راه است

جذب بی رویه دانشجوی حقوق و کارآموز وکالت یکی از علل بیکاری وکلای جوان است

نایب رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران جذب بی‌رویه دانشجوی حقوق دانشگاه‌ها و جذب بی‌رویه وکیل و فشار بر کانون‌های وکلا را از عوامل بیکاری وکلا دانست و گفت: هیچ ملاکی برای پذیرش دانشجوی حقوق وجود ندارد و هرکس می‌تواند در هر جا که بخواهد حقوق بخواند و بعدا که کارشناسی گرفت بنر دست بگیرد که من فارغ التحصیل دانشکده حقوق هستم و کشور ما اندازه اتحادیه اروپا فارغ التحصیل حقوق دارد.

وی افزود: از طرفی هم مشکل ماده ۱۸۷ است که براساس آن امسال مرکز وکلای قوه قضاییه ۷ هزار وکیل گرفته است ولی برای ایجاد بستر کار آن‌ها کاری نکرده است.

اقتصاد راکد علت دیگر است

کیانی مشکلات اقتصادی کلی کشور و وضعیت رکود اقتصادی را یکی دیگر از عوامل بیکاری وکلا دانست و تشریح کرد: وقتی که اقتصاد شکوفا نباشد و شرکت‌ها و کارخانه ‌ها فعال نباشند فرصت‌های شغلی وکلا برای مشاوره حقوقی در این مجموعه‌ها از بین می‌رود و کار سخت می‌شود.

رشد قارچ ‌گونه موسسات حقوقی مانع بر سر راه فعالیت وکلاست

وی رشد قارچ‌گونه موسسات حقوقی را مانع دیگری بر سر راه فعالیت وکلا دانست و گفت: در سال ۱۳۹۱ اداره کل ثبت شرکت‌ها اشتباهی تاریخی را انجام داد و گفت برای ثبت مؤسسه حقوقی نیاز به پروانه وکالت نیست؛ البته با پیگیری‌هایی که شد این مصوبه توسط دیوان عدالت اداری باطل شد و رئیس قوه قضاییه نیز بر مبارزه با فعالیت این موسسات غیرقانونی بسیاری تأکید داشته است لکن در حال حاضر بسیاری از این موسسات هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سه راهکار برای افزایش فعالیت وکلای دادگستری

نایب رییس اسکودا در خصوص ممنوعیت تبلیغ برای وکلا تشریح کرد: تبلیغ برای وکلا ممنوع است و این به این خاطر است که کانون‌های وکلا معتقد هستند که نباید وکالت تبدیل به یک کالا و فعالیت اقتصادی شود و نباید قواعد بازار از جمله عرضه و تقاضا را بر نهاد وکالت حاکم کرد؛ چرا که حرفه وکالت با احقاق حقوق مردم در ارتباط است و شما نمی‌توانی تبلیغ کنی و اصولا تبلیغات خلاف شأن وکیل دادگستری است،‌ آن که تبلیغ می‌کند بازاری است که به دنبال سود است اما در وکالت وکیل دنبال سود نیست.

وی در خصوص راهکارهای موجود برای به وجود آوردن امکان رقابت و فعالیت برای وکلای جوان، گفت: اول اینکه باید وکلای پیشکسوت به سمت بازنشستگی بروند. دوم اینکه موسسات حقوقی را تعطیل کنند، سوم اینکه به کانون‌های وکلا فشار نیاورند که جذب بیشتر وکیل کنید.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا