آگاهی و آموزش حقوقی

مراحل ثبت آنلاین شکوائیه سرقت در سامانه عدل ایران + جزئیات

وکلاپرس ـ شهروندان می‌توانند با استفاده از سایت عدل ایران اقدام به ثبت شکوائیه سرقت به صورت آنلاین کرده و از حضور در کلانتری‌ها خودداری کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایمنا، درگاه یکپارچه ملی خدمات قضائی، به‌صورت الکترونیک و غیرحضوری، امکان ارائه شکوائیه سرقت را فراهم کرده است. بدیهی است برای ثبت شکوائیه سرقت مانند سایر خدمات قضائی آنلاین، به ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی نیاز دارید.

یکی از علل ازدحام در مراکز نیروی انتظامی و دادسراها، حضور شهروندانی بود که اموال آن‌ها از قبیل اثاثیه منزل، گوشی موبایل و خودرو یا تجهیزات آن به سرقت رفته بود. فرایند زمان‌بر و خسته‌کننده ثبت شکایت حضوری، هم مردم را ناراضی می‌کرد و هم حجم امور محوله کارکنان مراجع ذی‌ربط را افزایش می‌داد؛ اما حالا کافی است با مراجعه به سامانه عدل ایران شکوائیه خود درباره سرقت را در محیطی آرام ثبت و از همان طریق، شکایت خود را پیگیری کنید.

مرحله اول ثبت شکایت

پس از ورود به صفحه احراز هویت، واردکردن کد ملی و رمز شخصی، رمز موقت خود را که با سرشماره ADLIRAN برای شما پیامک شده است، وارد کنید تا به صفحه «خدمات قضائی من» وارد شوید. پس از کلیک روی آیکون «ثبت شکوائیه سرقت» وارد صفحه‌ای می‌شوید که با انتخاب قسمت «ثبت و اصلاح شکوائیه» فرایند شکایت آغاز می‌شود.

درصورتی‌که به‌عنوان شخص حقیقی وارد سامانه شده‌اید، به‌طور پیش‌فرض عبارت «شخصاً شکوائیه سرقت را ارائه می‌نمایم» برای شما انتخاب‌شده است. اگر هم به‌عنوان وکیل یا نماینده یک شخصیت حقوقی وارد سامانه شده باشید، یکی از این عناوین انتخاب‌شده است. در پایین این صفحه روی «مرحله بعدی» کلیک کنید تا به صفحه‌ای هدایت شوید که اطلاعات شخصی شما ازجمله مشخصات فردی، محل اقامت و اطلاعات تماس در آن قابل‌مشاهده است.

ثبت اطلاعات شکات و طرف‌های شکایت

درصورتی‌که قصد دارید اشخاص دیگری را به فهرست شکات اضافه کنید، روی دکمه «افزودن» کلیک کنید تا صفحه‌ای شبیه همین صفحه برای درج اطلاعات شخص جدید باز شود. با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید اطلاعات طرف شکایت را ثبت کنید.

سه گزینه «حقیقی ایرانی»، «حقیقی غیر ایرانی» و «شخص ناشناس است» به‌عنوان طرف شکایت شما نمایش داده می‌شود. درصورتی‌که شما به شخصی مظنون هستید، یکی از دو گزینه اول را انتخاب کنید و اطلاعات او را در فرم اینترنتی پیش رو ثبت کنید.

کادرهای ستاره‌دار حتماً باید تکمیل شوند. اما اگر طرف شکایت ناشناس است، بدیهی است که نیازی به تکمیل اطلاعات او نیست. همچنین با کلیک روی «افزودن» می‌توانید اشخاص دیگری را به‌عنوان طرف شکایت معرفی کنید.

موضوع شکایت، تاریخ و محل سرقت

با کلیک روی «مرحله بعدی» به صفحه «موضوع شکایت» هدایت می‌شوید. در این صفحه موضوع پرونده و موضوع شکایت به‌طور پیش‌فرض ثبت‌شده است.

درصورتی‌که تاریخ و محل وقوع جرم را می‌دانید، ثبت کنید و اگر نمی‌دانید، بخش‌های «نمی‌توانم تاریخ وقوع جرم را تعیین کنم» و «نمی‌توانم محل وقوع جرم را تعیین کنم» را تیک بزنید. همچنین می‌توانید در بخش «ضرر و زیان مالی» میزان اموال مسروقه را به ریال ثبت کنید.

شهود و مستندات

با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه‌ای می‌شوید که عنوان آن «تحقیقات و اقدامات موردتقاضا» است. عناوین شهادت شهود و مطلعین، تحقیقات محلی، شماره پرونده استنادی و سایر دلایل و مستندات مشاهده می‌شود که اگرچه انتخاب آن‌ها الزامی نیست، اما درعین‌حال، می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

شرح شکوائیه سرقت

با کلیک روی مرحله بعد، باید به شرح شکوائیه سرقت بپردازید. در این صفحه، یک متن پیشنهادی به شرح زیر مشاهده می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن را تغییر دهید:

«احتراماً به استحضار می‌رساند این‌جانب به شرح ذیل از طرف شکایت خود تحت عنوان سرقت شکایت داشته و درخواست تعقیب کیفری و مجازات وی را دارم. موضوع شکایت از این قرار است که …»

پس از شرح ماوقع، روی «ثبت موقت و ادامه» کلیک کنید. در این هنگام پیامی با محتوای «شکوائیه سرقت با موفقیت ثبت شد» نمایش داده می‌شود.

دریافت کد رهگیری

پس از مشاهده پیام، آن را ببندید تا همان صفحه اول ثبت شکوائیه برای شما با تغییراتی نمایش داده شود. این تغییرات شامل یک «کد ره‌گیری» در سمت چپ بالای صفحه و عبارت «ایجادشده» به‌عنوان آخرین وضعیت است.

از این صفحه و البته کد رهگیری عکس یا اسکرین‌شات بگیرید یا کد رهگیری را در جای محفوظ نگه‌دارید؛ چراکه طی چند روز آینده، برای پیگیری‌های بعدی به آن نیاز دارید.

برای پیگیری شکوائیه سرقت، دوباره به صفحه «خدمات قضائی من» وارد شوید و روی «ثبت شکوائیه سرقت» کلیک کنید. سپس کد رهگیری را در کادر سمت راست‌بالای صفحه وارد و روی «جست‌وجو» کلیک کنید تا از آخرین وضعیت شکایتی که ثبت کرده‌اید مطلع شوید و اقدامات بعدی را انجام دهید.

یک دیدگاه

  1. در کلیپ توضیحاتی که درباره شکایت اینترنتی سرقت خود قوه قضاییه منتشر کرده بعد از انجام این مراحل گفته که باید امضای الکترونیکی رو هم انجام بدی و باید از قبل فعالش کرده باشی من دقیقا اونو نمیدونم باید چیکار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا