ویژهیادداشت

محله شیخ جراح عرصه تجاوزگری حقوقی رژیم صهیونیستی

وکلاپرس- انجمن شهرک سازی رژیم صهیونیستی با طرح دعاوی بر اساس قوانین نژادپرستانه این رژیم در پی اخراج آوارگانی است که بر اساس موافقت نامه دولت اردن و سازمان ملل، از سال ۱۹۵۶در محله شیخ جراح بیت المقدس سکنی داده شده بودند.

آغاز ماجرا؛ آوارگی

در سال ۱۹۵۶ پس از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی (روز نکبت) و در پی تجاوز و اشغالگری این رژیم، عده ای از آورگان فلسطینی به محله شیخ جراح (حی الشیخ جراح) واقع در ۳ کیلومتری شمال مسجد الاقصی در بیت المقدس پناه بردند.

توافق دولت اردن و سازمان ملل برای اسکان آوراگان در شیخ جراح

دولت اردن در همان سال و در زمانی که هنوز کنترل کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس را در دست داشت، در توافقی با سازمان ملل متحد محله شیخ جراح را برای اسکان ۲۸ خانواده آواره فلسطینی اختصاص داد.

ساخت و تملیک خانه های محله شیخ جراح

بر اساس توافق وزارت ساخت و توسعه اردن با اونرا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک سازمان ملل متحد UNRWA‎) در ازای تامین و اهدای زمین در محله شیخ جراح از سوی دولت اردن، هزینه ساخت توسط سازمان ملل تامین شد و به شرط تملیک پس از ۳ سال سکونت به آنان واگذار شد.

اشغال بیت المقدس و سلطه صهیونیست ها بر شیخ جراح

در سال ۱۹۷۶ پس از جنگ شش روزه، صهیونیست ها کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس را اشغال و از کنترل دولت اردن خارج کردند، به همین جهت ساکنان محله شیخ جراح هم در حالی که هنوز مالکیت خانه هایشان رسما به آن ها منتقل نشده بود تحت سلطه رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

اقدمات دولت اردن

هفته گذشته، وزارت امور خارجه اردن اعلام کرد که ۱۴ موافقت نامه منعقده برای مردم محله شیخ جراح در بیت المقدس را در اختیار وزارت امور خارجه فلسطین قرار داده است که حقوق فلسطینان در مورد زمین ها و خانه هایشان را تقویت می کند.

آغاز دعاوی حقوقی علیه اهالی شیخ جراح

ماجرا از جایی آغاز شد که در سال ۱۹۷۲ دو انجمن صهیونیستی با ادعای مالکیت نسبت به چند خانه در محله شیخ جراح طرح دعوا کردند که نهایتا دعوای آن ها در سال ۱۹۷۶ به نفع فلسطینیان رد شد.

پرونده سازی دوباره علیه شیخ جراح

با این حال در سال ۱۹۸۲ اتحادیه شهرک سازی اسرائیل به استناد یک قانون نژادپرستانه که به یهودیان اجازه استرداد املاک مورد ادعایشان را می داد، دعوای دیگری علیه ساکنان محله شیخ جراح طرح کرد.

خیانت وکیل اسرائیلی به موکلان فلسطینی

خانواده های فلسطینی یک وکیل اسرائیلی به نام توشیا کوهن Tosia Cohen را برای دفاع از خود استخدام کردند، ولی این وکیل اسرائیلی در سال ۱۹۹۲ بدون اطلاع موکلانش موافقت نامه ای با انجمن شهرک سازی اسرائیل امضا کرد که مالکیت زمین ها را به آن انجمن واگذار می کرد و فلسطینیان به عنوان مستاجر املاکشان شناخته می شدند.

اسناد مالکیت اهالی شیخ جراح

در سال ۱۹۹۷ تلاش حقوقی دیگری توسط سلیمان درویش حجازی یکی از ساکنان محله شیخ جراح صورت گرفت. او به استناد اسناد مالکیت صادر شده توسط امپراطوری عثمانی که از ترکیه به دست آمده بودند برای اثبات مالکیت خود به دادگاه مرکزی اسرائیل شکایت کرد ولی این دعوا هم نهایتا در سال ۲۰۰۵ رد شد.

نوشته روی دیوار محله شیخ جراح "لن نرحل" به معنی "نخواهیم رفت" خطاب به اشغالگران صهیونیست

آغاز اخراج اهالی شیخ جراح

در نوامبر ۲۰۰۸  خانواده الکرد از خانه خود بیرون رانده شدند و به دنبال آن خانواده های هانون و الغاوی نیز آگوست ۲۰۰۹ اخراج شدند و خانه هایشان در اختیار شهرک نشینان صهیونیست قرار گرفت.

دادگاه رژیم صهیونیستی تاکنون برای ۱۲ خانواده در محله شیخ جراح حکم تخلیه صادر کرده است.

شکایت به دیوان عالی رژیم صهیونیستی

قرار بود این هفته تصمیم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره شکایت ۴ خانواده از اهالی شیخ جراح به حکم تخلیه اعلام شود که با توجه به تنش های به وجود آمده در بیت المقدس به تاخیر افتاده است.

با این حال صهیونیست ها اقدامات خشونت بار خود علیه اهالی محله شیخ جراح برای وادار کردن آنان به ترک خانه هایشان را با حمایت نظامیان انجام می دهند.

سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا