اخبار

سامانه ساجد؛ سامانه ثبت و پیگیری درخواست در دیوان عدالت اداری

وکلاپرس- سامانه ساجد، سامانه ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر، ثبت و پیگیری درخواست اعمال مواد ۷۹ و ۸۹ و… در دیوان عدالت اداری است.

به گزارش وکلاپرس، سامانه ساجد، سامانه ثبت و پیگیری درخواست های ارباب رجوع در دیوان عدالت اداری است. سامانه ساجد از طریق آدرس sajed.divan-edalat.ir (بدون درجwww) قابل دسترس است و هرگونه استفاده از این سامانه مستلزم ثبت نام قبلی افراد در سامانه ثنا است.

کاربردهای سامانه ساجد

در حال حاضر سامانه ساجد امکان خدمات رسانی در امور زیر را دارد:

– ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر

– ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ (درخواست بررسی مجدد توسط رییس دیوان) و درخواست ماده ۸۹ (درخواست بررسی تعارض آرای شعب) از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

– پیگیری ماده ۸۰ (درخواست ابطال مصوبات)

– ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، لوایح و نامه ها به بخش های مختلف در دیوان عدالت اداری

لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان پیگیری موارد مربوط به شعب در سامانه ساجد وجود ندارد.

تفاوت سامانه ساجد با سامانه های ثنا و سخا

سامانه ثنا، سامانه ابلاغ قوه قضاییه است و نتیجه دعاوی (دادخواست ها) در تمام مجموعه قوه قضاییه به افراد (حقیقی و حقوقی) از طریق سامانه ثنا ابلاغ می شود. این سامانه یک طرفه بوده و تبادلات صرفا از طرف قوه قضاییه انجام خواهد شد. سامانه سخا نیز سامانه ثبت دادخواست های قوه قضاییه است.

اما سامانه ساجد، سامانه ثبت درخواست ها و دادخواست ها می باشد و صرفا مربوط به دیوان عدالت اداری است.

بیشتر بخوانید:

نحوه ثبت نام در سامانه ساجد

الف) برای اشخاص حقیقی: در صفحه اول سامانه، کد ملی خود را وارد کرده و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صورتی که قبلا ثبت نام نشده باشید، به طور خودکار به صفحه ثبت نام هدایت می شوید. مراحل ثبت نام را به ترتیب طی کرده، اطلاعات خود را بررسی و تایید نهایی کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی آنها می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین خواهید نمود.

ب) برای وکلا: وکلا نیز ابتدا باید مانند افراد حقیقی در سایت ثبت نام کرده و در حین ثبت نام، دکمه “وکیل می باشم؟” را فعال نموده، سپس با قرار دادن تصویر صفحه اول پروانه وکالت (صفحه عکس دار)، و وارد کردن شماره پروانه وکالت و تاریخ اعتبار آن، ثبت نام خود را انجام دهند. تایید/عدم تایید اطلاعات وکلا، حدودا پس از گذشت ۷۲ ساعت از طریق پیامک به ایشان اطلاع داده می شود. نام کاربری وکلا، کدملی آنها می باشد. رمز عبور را نیز در حین ثبت نام تعیین خواهید نمود.

ج) برای اشخاص حقوقی: همه اشخاص حقوقی (دولتی و غیر دولتی) پس از ثبت نام در سامانه ثنا می توانند نسبت به ثبت نام در سامانه ساجد اقدام کنند. به این منظور، لازم است فردی که به عنوان مدیر حساب کاربری در سامانه ثنا معرفی شده است، ثبت نام ساجد را انجام دهد. کدملی مدیر حساب کاربری را در صفحه ابتدایی سامانه ساجد وارد کنید و بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید. در صفحه ثبت نام و در قسمت نوع شخص ثبت نامی، گزینه شخص حقوقی را انتخاب کرده و با ورود اطلاعات خواسته شده و بررسی و تایید آنها، ثبت نام را تکمیل کنید.

لازم به ذکر است ثبت نام شخص حقوقی و حقیقی (مدیر حساب کاربری)، هر دو به صورت همزمان انجام می شود و نام کاربری اشخاص حقوقی، شناسه ملی آنها است. پس از نهایی شدن ثبت نام، پیامکی حاوی رمز عبور نیز دریافت خواهید نمود.

آخرین مرحله ثبت دادخواست، پرداخت هزینه می باشد. پس از قرار گرفتن پرونده در وضعیت «ارجاع به معاونت»، پیگیری دادخواست ها باید از طریق سامانه ثنا انجام شود.

امکان ویرایش دادخواست درسامانه

تا زمانی که پرداخت هزینه انجام نشده باشد، امکان ویرایش دادخواست وجود دارد. در صورتی که پرداخت هزینه انجام شد دیگر امکان ویرایش وجود نخواهد داشت. در صورتی که پرونده شما نقص داشته باشد و کارشناس دبیرخانه پرونده را جهت رفع نقص به شما بازگرداند، امکان ویرایش دادخواست را دارید.

در صورتی که وضعیت پرونده شما «ارجاع به معاونت» باشد، امکان ویرایش دادخواست وجود ندارد و باید منتظر بمانید تا پرونده شما جهت رسیدگی، به یکی از شعب ارسال شود.

برای ویرایش پرونده، در صفحه شروع و از طریق «ارسال لوایح و نامه ها» درخواست ویرایش پرونده خود را به مدیر دفتر شعبه مربوطه ارسال کنید تا در صورت پذیرش شعبه ویرایش انجام شود

در حال حاضر در این سامانه امکان ثبت دادخواست برای وکلا وجود ندارد.

نحوه برطرف کردن نقص دادخواست و یا درخواست در سامانه

– درخواست ها: در صورتی که پرونده شما مربوط به هیأت عمومی یا ماده ۷۹ است، به پنل “نقص ها و لوایح و استعلامات” مراجعه کرده و با استفاده از گزینه “اضافه کردن مدرک”، مدارک خود جهت رفع نقص را بارگذاری و ارسال کنید.

– دادخواست ها: در صورتی که پرونده شما از نوع بدوی یا تجدیدنظر است و وضعیت پرونده نیز “در انتظار برطرف شدن نقص” باشد، می توانید ابتدا در تب “اطلاعات پرونده” و در پنل “نقص ها و لوایح و استعلامات”  گزینه “ویرایش جهت رفع نقص” را بزنید، پیام کارشناس را مطالعه و نقص دادخواست خود را برطرف کنید.

نحوه برطرف کردن نقص دادخواست شعب از طریق سامانه ساجد

برای برطرف کردن نقص دادخواست شعب از طریق سامانه ساجد، ابتدا نقص پرونده خود را در سامانه ثنا مشاهده کنید. سپس جهت ارسال پاسخ اخطار رفع نقص، وارد حساب کاربری خود در سامانه ساجد شوید. در صفحه شروع، روی دکمه “ارسال لوایح و نامه ها” کلیک کنید. در این صفحه و در فیلد مخاطب نامه، شعبه ای را که پرونده شما به آن ارسال شده است انتخاب کرده و با وارد کردن شماره ۱۶ رقمی پرونده و تکمیل اطلاعات و همچنین بارگذاری مدارک خود، نسبت به ارسال آنها برای شعبه موردنظر اقدام کنید.

عدم پیگیری درخواست اعمال ماده ۷۹ به صورت پستی

از سال ۱۳۹۷ تاکنون، ثبت و پیگیری درخواست های ماده ۷۹ به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ساجد انجام می شود و مواردی که به صورت پستی ارسال شده باشد پیگیری نخواهند شد. در صورت ارسال درخواست ماده ۷۹ به صورت پستی، این موارد بدون ثبت در سامانه، به شما مرجوع خواهد شد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. عرض سلام و ادب خدمت دست اندرکاران محترم
    بهتر هست سازکاری باشد که همگان راحت وارد سامانه شوند پیش شرطی نباشه من نتوانستم حرفم را جایی ثبت کنم از این فرصت استفاده میکنم
    میخواستم بدونم هدف از راه اندازی دفاتر پیشخوان دولتی چی بوده آیا این بو ده مشاغل کاذبی ایجاد بشه و هزینه مضاعفی به مردم تحمیل بشه و کارمندان برخی ادارات بی کار در اتاقشان بنشینند و حقوق بگیرند؟

  2. با سلام شهرستان امیدیه استان خوزستان در تاریخ ۲۷/۸/۹۹ ازمون کمک پرستاری برگذار شد. که خوشبختانه ۴ نفر در ازمون پذیرفته شدن ولی متاسفانه تا حالا این چهار نفر نرفتن سرکار هر چند به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه میکنیم جوابگو نیستن. که حتی به بازرسی دانشگاه مراجعه کردیم ظاهرا نامه نوشته شده متاسفانه به هیچ جا نرسیدم به خود شبکه بهداشت مراجعه میکنیم پاسخگو نیستن چیزی که حاکی است فقط اسامی پذیرفته شدگان که داخل برد یا اعلانیه شبکه بهداشت زده تصاویر هم موجود است من از مسعولین محترم خواهشمندم که پیگیر موضوع بشن ممنونم باتشکر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا