دیدگاه

دکتر کارن روحانی: تاثیر ماده ۶ طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار فراتر از یک ماده قانونی است

وکلاپرس– نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در همایش آثار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر نظام حقوقی و قضایی، تاثیر ماده ۶ طرح تسهیل کسب و کار را فراتر از یک ماده قانونی برشمرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر کارن روحانی، نایب رییس کانون وکلای مرکز، در این همایش از نمایندگان مجلس خواست تا با گرفتن تصمیمی مناسب، زمینه ارتقا و پیشرفت نظام حقوقی و نظم قضایی را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: آثار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر نظام حقوقی و قضایی کشور بررسی شد

حرفه وکالت مورد توجه نهادهای مختلف حاکمیتی برای تغییر قوانین بوده است

دکتر روحانی خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: از نمایندگان محترم مجلس انتظارمی رود تصمیمی اتخاذ شود که هم در سطح بین المللی و هم در داخل موجب سربلندی و پیشرفت نظام حقوقی و نظم قضایی گردد.

 حرفه وکالت و کانون های وکلا در سال های اخیر در معرض توجه نهادهای مختلف حاکمیتی در جهت تغییر قوانین و مقررات حاکم بر آن بوده و علی رغم اینکه کانون های وکلا از اساتید فرهیخته حقوقی و قضات اندیشمند بازنشسته و وکلای مجرب بهره می برد، متاسفانه کمتر طرف مشورت و حتی اطلاع رسانی در خصوص موضوعات مرتبط با حرفه وکالت قرار می گیرند.

یا حفظ وضعیت فعلی یا اصلاح جزئی طرح ها و لوایح پیشنهادی

این وکیل دادگستری گفت: کانون‌های وکلا زمانی از سیر ایجاد مقررات و قوانین جدید پیشنهاد شده مطلع می گردند که تقریباً بخش اعظمی از کارهای پژوهشی و نگارشی به انجام رسیده است و لذا کانون های وکلا ناخواسته بایستی توان خود را در حفظ وضعیت موجود و در شرایط خوش بینانه اصلاح جزئی طرح ها و لوایح پیشنهادی به کار برند.

وی ادامه داد: کانون های وکلا از قدیمی‌ ترین نهادهای مدنی ایران هستند و امروزه حرفه وکالت نقش مهمی را در نظام قضایی کشور داراست. حق داشتن وکیل در بخش حقوق ملت در قانون اساسی آمده و کانون های وکلا در جهت حفظ این حق و پاسداری از آن و نه برای نفع شخصی مبادرت به بیان دغدغه و تلاش در جهت قانون گذاری شایسته می‌نماید.

آیا ماده ۶ طرح تسهیل در جایگاه صحیح قانونی تبیین شده است؟

 نایب رییس کانون وکلای مرکز درباره طرح تسهیل گفت: طبیعی است در هر موضوعی موافقین و مخالفین متعددی هستند، قطعا نظرات مختلف مطرح است اما انتظار این است که تصمیمی اتخاذ گردد که هم در سطح بین المللی و هم در داخل موجب سربلندی و پیشرفت نظام عدالت گردد.

وی افزود: طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار که هم اکنون کلیات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در هفته های بعد جزییات آن مورد بحث و تبادل نظر در مجلس قرار خواهد گرفت از جمله مواردی است که می ‌تواند تاثیر مستقیمی بر حرفه وکالت بگذارد، زیرا ماده ۶ آن که به طور خاص مبادرت به تقنین در خصوص شیوه جذب کارآموزان وکالت نموده به نحوی است که تاثیر آن فراتر از یک ماده قانونی است.

بنابراین بحث امروز ما این است که آیا این ماده در جایگاه صحیح قانونی تبیین شده و در صورت تصویب به ارتقا و پیشرفت نظام حقوقی و نظم قضایی منجر خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا