اخبار بین المللی

دادگاه اسرائیل حکم مصادره زمین های شیخ جراح را به نفع یهودیان صادر کرد

وکلاپرس- روز گذشته دادگاه عالی رژیم صهیونیستی حکم مصادره قطعه زمینی در محله شیخ جراح را برای احداث یک پارک به نفع شهرداری اسرائیل صادر کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمال عبیدات، رئیس اتاق بازرگانی بیت المقدس از رد شدن درخواست مالکان فلسطینیِ زمین های محله شیخ جراح مبنی بر مصادره زمین ها توسط شهرداری اسرائیل خبر داد.

بیشتر بخوانید: محله شیخ جراح عرصه تجاوزگری حقوقی رژیم صهیونیستی

به گفته یک مقام محلی فلسطینی، دادگاه عالی اسرائیل روز دوشنبه مصادره یک زمین فلسطینی در محله شیخ جراح در قدس شرقی اشغالی را تایید کرد.

شهرداری اسرائیل در ۲۰ سال گذشته به دنبال مصادره زمین بوده اند

 کمال عبیدات گفت:  مقامات شهرداری اسرائیل در ۲۰ سال گذشته به دنبال مصادره زمین بوده اند. زمین مصادره شده ۴۷۰۰ متر مربع و در مجاورت خانه های خانواده های فلسطینی است که تهدید به اخراج به نفع شهرک نشینان اسرائیلی است.

وی افزود: این زمین متعلق به چهار خانواده فلسطینی (شامل عبیدات، عوده، جارالله و منصور است) است و به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

“هتل الرشید” هزینه‌های احداث پارک و جبران خسارت را قبول کرده است

همچنین قرار است “هتل الرشید” هزینه‌های احداث پارک و جبران خسارت برای صاحبان این قطعه زمین را متحمل شود.

این وکیل فلسطینی اعلام کرد: حکم دادگاه اسرائیل برای مصادره قطعه زمینی در مجاورت یکی از هتل‌هاست و با هدف افزایش میزان احداث در آن از ۱۸ هزار تا ۳۶ هزار متر مربع به نفع شهرداری قدس است. خانواده‌های صاحب این اراضی با هرگونه جبرانی مخالفند. ما اسناد و مدارکی را که ثابت کند این معامله غیراخلاقی است و به حقوق خانواده‌ها لطمه می‌زند، ارائه خواهیم کرد. دادگاه‌های اسرائیلی از بیش از ۲۰ سال پیش این پرونده را بررسی می‌کنند.

گروهی از ساکنان شرق بیت المقدس در جلسه دیوان عالی اسرائیل درباره پرونده املاک محله شیخ جراح
گروهی از ساکنان شرق بیت المقدس در جلسه دیوان عالی اسرائیل درباره پرونده املاک محله شیخ جراح

حکم دادگاه عالی اسرائیل قطعی است و قابل تجدید نظر نیست

با وجود  اینکه حکم دادگاه عالی اسرائیل قطعی است و قابل تجدید نظر نیست، اما مهلت پاسخ‌گویی به پیشنهاد اسرائیلی در خصوص پرونده منازلی که با تهدید تخریب روبه‌رو هستند همچنان تا ۱۱ فوریه آینده ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

براساس حکم دادگاه بدوی در نوامبر ۲۰۲۰، این چهار خانواده فلسطینی مجبور بودند تا ماه مه خانه‌های خود را در منطقه شیخ‌ جراح برای اسکان شهرک‌نشینان یهودی تخلیه کنند. این دادگاه زمین این خانه‌ها را نظر تاریخی متعلق به یهودیان دانسته بود.

جریمه شش هزار دلاری برای صاحبان زمین

 دادگاه عالی اسرائیل در مرحله تجدیدنظر درباره سرنوشت ساکنان محله شیخ جراح در بیت المقدس شرقی که با خطر اخراج از خانه‌هایشان روبرو هستند، تشکیل شده بود، بدون نتیجه پایان یافت و اعلام نتیجه به زمان نامعلومی موکول شد.

بیشتر بخوانید: دیوان کیفری بین‌ المللی درصدد بررسی جنایات جنگی در سرزمین‌ های فلسطینی

اما در نهایت دادگاه اسرائیل درخواست تجدیدنظر ارائه شده از سوی صاحبان این قطعه زمین در محله الشیخ جراح در اعتراض به واگذاری این زمین به شهرک‌نشینان را رد و برای آنها جریمه نقدی ۱۸ هزار شکِل معادل شش هزار دلار را تحمیل کرد.

مسئله املاک محله شیخ جراح به دولت مربوط نیست

دولت اسرائیل می‌گوید مسئله املاک محله شیخ جراح به دولت مربوط نیست و یک دعوای ملکی خصوصی است که تصمیم‌گیری درباره آن بر عهده دادگاه‌ است.

بیشتر بخوانید: تبرئه رییس جمهور سابق آرژانتین از اتهام مخفی کاری در جریان بمب گذاری مرکز یهودیان آمیا

زمین مورد مناقشه، در نزدیکی مقبره شمعون عادل، یک روحانی بلندمرتبه یهودی در دوران باستان است. شهرک‌نشینان یهودی می‌گویند فلسطینی‌های ساکن این زمین‌ها در عمل ساکنان غیرقانونی هستند.

بخشی از طرح گسترده‌تر شهرک‌سازی و اسکان یهودیان

فلسطینی‌ها می‌گویند آنها مالکان قانونی این زمین‌ها هستند چرا که اردن پس از اینکه بیت‌المقدس شرقی را سال ۱۹۴۸ اشغال کرد، مالکیت فلسطینی‌ها بر این زمین‌ها را تضمین کرد و آنها را آنجا اسکان داد.

فلسطینی‌ها این حکم را بخشی از طرح گسترده‌تر شهرک‌سازی و اسکان یهودیان می‌دانند تا خانه‌های فلسطینیان را در بیت‌المقدس شرقی تصاحب کنند.

منبع: خبرگزاری آناتولی و ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا