اخبار بین المللیویژه

حکومت چین نگران حضور وکلای خارجی در پرونده‌های امنیتی است

وکلاپرس- رئیس اجرایی هنگ کنگ از نهاد قانونگذاری چین خواست تا در حکمی مانع از فعالیت وکلای خارجی در پرونده‌های مربوط به امنیت ملی شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز و ایسنا، جان لی رئیس اجرایی هنگ کنگ روز دوشنبه اعلام کرد، دولت مرکزی چین به شدت نگران مساله حضور وکلای خارجی در پرونده‌های مربوط به امنیتی ملی است که انتظار می‌رود به زودی از سوی پکن تفسیر حقوقی مهمی درباره این موضوع ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

حضور یک وکیل انگلیسی در پرونده مربوط به جیمی لای

 جان لی، رئیس اجرایی هنگ کنگ از نهاد قانونگذاری چین درخواست کرد تا در حکمی مانع از فعالیت وکلای خارجی در پرونده‌های مربوط به امنیت ملی شود و این درخواست پس از آن مطرح شد که دیوان عالی هنگ کنگ پذیرفت یک وکیل انگلیسی می‌تواند در پرونده مربوط به جیمی لای(یکی از برجسته ترین منتقدان حزب کمونیست چین) حضور داشته باشد.

در حالی که جلسه رسیدگی به پرونده جیمی لای روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. رئیس اجرایی هنگ کنگ از کمیته تفحص کنگره خلق ملی چین انتظار خواسته است به زودی حکمی در این باره صادر کند.

پیشتر وزارت دادگستری هنگ کنگ بارها تلاش کرد تا از حضور «تیموتی اون» وکیل انگلیسی به عنوان وکیل جیمی لای در دادگاه جلوگیری کند؛ آقای لای یکی از منتقدان اصلی هنگ کنگ علیه رهبری حزب کمونیست چین است که علیه وی پرونده امنیتی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

دیوان عالی هنگ کنگ(CFA) روز دوشنبه درخواست وزارت دادگستری را درباره ممنوعیت مطلق حضور وکلای خارجی در پرونده های امنیتی رد کرد.

رئیس اجرایی هنگ کنگ در سخنان خود اشاره کرده است: مداخله پکن از این باب ضروری است یک یک وکیل خارجی شاید اسرار دولتی را فاش یا با یک دولت خارجی تبانی کند.

برخی از کارشناسان حقوقی می‌گویند، این روند می‌تواند اعتماد مردمی را به استقلال قضایی هنگ کنگ از میان ببرد که ضامن توافق یک کشور دو سیستمی است؛ توافقی که از زمان بازگشت هنگ کنگ تحت کنترل بریتانیا به چین در ۱۹۹۷ ایجاد شده است.

مقام‌های هنگ کنگ از جمله رئیس اجرایی آن می‌گویند، این منطقه قویا به اجرای قانون پایبند است و قدرت و اختیارات قضایی مستقل آن نیز از نظر قانون اساسی حفاظت می‌شود.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا