اخبار بین المللی

حکم حبس ابد قصاب بالکان در دیوان لایحه تایید شد

راتکو ملادیچ فرمانده نظامی سابق صرب های بوسنی، مشهور به قصاب بالکان به جرم ارتکاب نسل کشی در بوسنی محکوم به حبس ابد شده است

وکلاپرس- قضات دادگاه تجدیدنظر دیوان لاهه محکومیت راتکو ملادیچ فرمانده نظامی سابق صرب های بوسنی مشهور به قصاب بالکان را به جرم ارتکاب نسل کشی در بوسنی بین سال های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۵ تایید کردند.

حبس ابد قصاب بالکان به جرم قتل عام سربرنیستا

دادگاه لاهه در سال ۲۰۱۷ میلادی راتکو ملادیچ را به جرم نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به دلیل قتل عام مسلمانان سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ میلادی به حبس ابد محکوم کرده بود.

در قتل عام سربرنیتسا، از روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۹۹۵، در کمتر از یک هفته هشت هزار نفر توسط نیروهای صرب کشته شدند.

بیشتر بخوانید: دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

نهایتا امروز سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ قضات دادگاه تجدیدنظر دیوان لاهه محکومیت راتکو ملادیچ فرمانده نظامی سابق صرب های بوسنی مشهور به قصاب بالکان یا قصاب سربرنیتسا را به جرم ارتکاب نسل کشی در بوسنی بین سال های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۵ تایید کردند.

حکم قضات تجدیدنظر قطعی و نهایی است

حکم پنج قاضی دادگاه تجدیدنظر قطعی است و راتکو ملادیچ دیگر امکان ارائه درخواست تجدیدنظر در این حکم را ندارد. او پیش از این در سال ۲۰۱۷ به دلیل نقشش در جنگ بوسنی بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به ویژه قتل عام سربرنیتسا به حبس ابد محکوم شده بود.

به این ترتیب راتکو ملادیچ که از او به عنوان «قصاب بوسنی» یاد می شود و حالا ۷۸ ساله است به جرم «نسل کشی»، «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» در جریان جنگ بوسنی تا پایان عمر در زندان خواهد بود.

راتکو ملادیچ در حالی تا پایان عمر در زندان خواهد بود که رادوان کارادزیچ، رهبر سابق صرب های بوسنی نیز به جرم «نسل کشی»، «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» به طور قطعی به حبس ابد محکوم شده است.

کشتار بیش از ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا

جرم «قصاب بالکان»در ارتباط با کشتار بیش از ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و حمله و قتل افراد غیر نظامی در جریان ۴۳ ماه محاصره سارایوو، پایتخت بوسنی در سال ۱۹۹۵ بوده است.

امروز مادران بسیاری از مردان و پسرانی که جمعشان به ۸ هزار نفر می‌رسید و در جریان فرماندهی ملادیچ قتل عام شده بودند نیز در مقابل دادگاه حاضر شده بودند.

 سازماندهی کمپین «پاکسازی قومی»

راتکو ملادیچ که تا پیش از دستگیری در سال ۲۰۱۱ میلادی، برای مدت ۱۶ سال فراری بود و مخفیانه زندگی می کرد، در نهایت به اتهام نسل کشی در سربرنیتسا همچنین ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در طول جنگ بوسنی محاکمه شد.

قضات دادگاه بدوی راتکو ملادیچ را در مورد کشتار مسلمانان بوسنی و سازماندهی کمپین «پاکسازی قومی» برای بیرون راندن مسلمانان و بوسنیایی‌ها از مناطق کلیدی یوگسلاوی پیشین مسئول و مقصر دانسته و گفته بودند که این جرم در چهارچوب طرح تشکیل «صربستان بزرگ» به رهبری رادوان کارادزیچ و با حمایت سیاستمدار پیشین صرب، اسلوبودان میلوسویچ انجام گرفته است.

ملادیچ فرمانده نیروهای صرب بوسنی در جریان در جریان جنگ یوگسلاوی پیشین در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بود که به فروپاشی این کشور انجامید.

بیشتر بخوانید: دستگیری آنگ سان سوچی احتمالا افراد زیادی را غمگین نخواهد کرد

دادستان‌های پرونده اعلام داشتند که راتکو ملادیچ به عنوان بخشی از کار پاکسازی قومی برای بیرون راندن مسلمانان، «شخصاً» بر کشتار منطقه سربرنیتسا نظارت داشته است.

۱۰۰ هزار کشته و بیش از ۲ میلیون آواره در جنگ بوسنی

در برخی فیلم‌های مربوط به دوران قتل عام، راتکو ملادیچ دیده می‌شود که در میان کودکانی که به همراه مادرانشان باید با اتوبوس از سربرنیتسا خارج می‌شدند شکلات پخش می‌کند، آنهم دقیقا در زمانی که مردان و پسران جوان شهر به دستور او گروه گروه به جنگل منتقل و اعدام می‌شدند.

بیشتر بخوانید: از نژاد پرستی تا نوع پرستی ما

جنگ بوسنی بدترین و خونین‌ترین جنگ اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. جنگ بوسنی که طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی در جریان بود حدود ۱۰۰ هزار کشته و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار آواره برجای گذاشت.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا