گفت و گوویژه

جزئیات تصمیم دادگاه مبنی بر رفع نقص در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

گفتگو با وکیل محمد داس‌مه

وکلاپرس- وکیل خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست به تشریح جزئیات رای دادگاه کیفری دو شهرستان ارومیه پیرامون شکایت از مدیران و مسئولین سفر پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ارومیه قبلا پس از بررسی شکایت اولیای دم دو خبرنگار فوت شده و برخی مصدومان در حادثه سقوط اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی کشور در استان آذربایجان غربی، به جهت برخی ایرادات قرار منع تعقیب صادر کرده بود.

دادگاه کیفری دو شهرستان ارومیه با اعتراض شکات و اولیای دم، دو جلسه برای رسیدگی به اعتراض به قرار منع تعقیب تشکیل داده بود و نهایتا دستور رفع نقص تحقیقات در دادسرا را صادر کرده است.

وکیل محمد داس مه، وکیلِ خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست درباره روند رسیدگی به اعتراض و تصمیم دادگاه با خبرنگار وکلاپرس گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

ایرادات وارد بر قرار منع تعقیب اداره کل حفاظت محیط زیست و ستاد احیای استانی دریاچه ارومیه

وکیل داس‌مه با اشاره به جزئیات رای صادر شده توسط دادگاه گفت: در قرار صادره از سوی بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه مبنی بر منع تعقیب اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی و ستاد احیای استانی دریاچه ارومیه، یک ایراد شکلی بزرگ وجود دارد.

داس‌مه ادامه داد: در قرار صادره نسبت به شخصیت حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست و ستاد احیا اظهارنظر صورت گرفته و منتهی به صدور قرار شده است. این در صورتی است که اولا حسب ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی مسئولیت کیفری شخصی است و حسب ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی، در مسئولیت کیفری اصل بر مسئولیت شخص حقیقی است و شخص حقوقی در صورتی دارای مسئولیت کیفری است که نماینده قانونی شخص حقوقی به نام یا در راستای منافع آن مرتکب جرمی شود.

بیشتر بخوانید:

او افزود: با در نظر گرفتن مواد ۱۴۱ و ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی در قرار نهایی، دادسرا می‌بایست به طرفیت آقای … به عنوان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی یا آقای … به عنوان دبیر ستاد احیای استانی دریاچه ارومیه یا … معاون ستاد احیای کشوری و دیگر متهمین نفیاً و یا اثباتاً اظهارنظر ماهوی می شد نه به نام اداره کل محیط زیست و ستاد احیا بدون ذکر نام مدیر و شخص حقیقی مدیریت. لذا از این باب قرار صادره واجد ایراد و اشکال اساسی است و از موجبات نقض قرار می باشد.

جزییات رای دادگاه کیفری دو پیرامون ضرورت رفع نقص پرونده

وکیل خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست گفت: در همین راستا دادگاه کیفری دو چنین تصمیمی را گرفت “پرونده به تاریخ ۱۴۰۱/۵/۹ تحت نظر است، ملاحظه می‌شود لایحه‌ای از سوی وکیل شکات آقای داس مه واصل و نسبت به اینکه هویت متهمان پرونده در قرار منع تعقیب ذکر نشده است ایراد نموده‌اند، نظر به اینکه اصل شخصی بودن مجازات ها ایجاب می کند، هویت افرادی که نسبت به آنان قرار منع تعقیب صادر شده است قید شود، لذا ایراد مطروحه از نظر دادگاه موجه بوده و مقرر می‌دارد دفتر از آمار کسر و به شعبه محترم ششم بازپرسی اعاده تا در این خصوص رفع نقص نماید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا