گفت و گوویژه

جزئیات جلسه دادگاه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست از زبان وکیل محمد داس‌مه

وکلاپرس- وکیل خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست به تشریح جزئیات جلسه دادگاه پیرامون شکایت از مدیران و مسئولین سفر پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، ۱۷ خردادماه سال جاری نخستین جلسه دادگاه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برگزار شد. محمد داس مه، وکیل خبرنگاران مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، در بیان جزئیات این جلسه گفت: دادگاه در مقام اعتراض به قرار منع تعقیب، نسبت به مسئولین و میزبانان سفر برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

حاضرین در جلسه دادگاه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

محمد داس‌مه درباره حاضرین در جلسه دادرسی گفت: اولیای دم مرحوم مهشاد کریمی (خبرنگار ایسنا) و ریحانه یاسینی (خبرنگر ایرنا) در این جلسه حضور داشتند. برخی خبرنگاران مصدوم که من وکالتشان را بر عهده دارم نیز در جلسه حاضر بودند. خانم پرتو برهان پور به وکالت از اولیای دم در جلسه حضور داشت. به جهت اهمیت موضوع و دستور صادره از رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، رئیس مجتمع شهید بهشتی و رئیس محاکم کیفری دو شهرستان ارومیه شخصا پرونده را رسیدگی می کند.

هدف از طرح شکایت از مسئولین سفر، محاکمه مدیران بی تدبیر است

داس مه گفت: در جلسه اعلام کردیم هدف ما از طرح شکایت نسبت به مسئولین سفر و میزبانان، بحث مالی و دیه نیست بلکه به دنبال تحقق عدالت و محاکمه مدیرانی هستم که با قصور، اهمال، بی تدبیری، سوء مدیریت و ترک فعل باعث وقوع این جنایت شدند.

جزئیات دفاعیات اولیای دم و وکلا

این وکیل دادگستری درخصوص جزئیات دفاعیات اولیای دم و وکلا افزود: اولیای دم در جلسه صحبت کردند و به معیوب بودن اتوبوس و نبود کمربند ایمنی اشاره کردند. آنها سندی در جلسه ارائه کردند که نشان می داد ریتاردر اتوبوس معیوب بوده است و براساس اطلاعات استخراج شده از بوردهای کامپیوتر ترمز ثانویه عمل نکرده است و راننده صرفا توانسته از ترمز پایی استفاده کند که این مسئله یکی از علل تصادف بوده است.

وی گفت: علاوه بر اطلاعات استخراج شده از بوردهای کامپیوتر اتوبوس، در راستای توجه اتهام به مسئولین سفر به گزارش کمیسیون عالی تصادفات، نظریه سه نفره فرماندهی پلیس راه و گزارش تحقیقی و عمقی سازمان حمل و نقل جاده ای کشور اشاره کردیم. در باب بی اعتباری نظریه هیات کارشناسی که مسئولیت را صرفا متوجه راننده دانسته بود، به منطوق قرار نهایی بازپرس عمومی و انقلاب نقده که در مقام تایید قرار توسط دادستان نقده به تایید رسیده است و نظریه را به دلیل خلاف اوضاع مسلم بی اعتبار تلقی کرده بود، استناد کردیم.

وکیل داس‌مه گفت: معتقد بودیم نظریه هیأت کارشناسی حسب ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی مدنی جنبه طریقیت دارد و چون مقام قضایی این نظریه را خلاف اوضاع و احوال دانسته بود، دادگاه نمی تواند به آن استناد کند.

استناد به نظریه اشتراک و مسئولیت همه افراد دخیل در وقوع جنایت

او افزود: در باب مسئولیت مدیران از حیث اسباب طولی، به نظریه اشتراک مسئولیت استناد و دادنامه ای قطعی از دادگاه تجدیدنظر تهران ارائه کردیم که در موارد مشابه، به استناد نظریه اشتراک مسئولیت همه کسانی که در وقوع جنایت دخیل بودند به میزان قصور مسئولیت دارند. در منطوق این دادنامه قطعی نیز به نظر آیت الله خویی در کتاب تکمله المنهاج به نظرات فقهی در تحریرالوسیله در باب دیات استناد شده بود.

در نهایت قاضی به همه استدلال‌ها گوش داد و سپس همسر مرحوم مهشاد کریمی دفاعیات خود را ابراز کرد. امیدواریم مدیران نیز در کنار راننده تحت تعقیب قرار گیرند و محاکمه شوند. مشابه این حادثه، حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات تهران بود که مدیران به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا