گفت و گوویژه

جزئیات برگزاری مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

گفتگو با دکتر محمدکاظم عمارتی نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان

وکلاپرس- دکتر محمدکاظم عمارتی نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان در مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا جزئیاتی از جلسه روز گذشته مجمع عمومی صندوق حمایت (۲۲ اردیبهشت) را اعلام کرد.

دکتر محمدکاظم عمارتی رئیس مرکز پژوهش های کانون وکلای دادگستری خراسان در گفت و گو با وکلاپرس در تشریح مصوبات جلسه روز گذشته مجمع عمومی از تصویب دستورالعمل سرمایه گذاری صندوق حمایت وکلا با اصلاحات جزئی و افزایش سقف تسهیلات و تسهیل شرایط دریافت آن برای وکلای دادگستری خبر داد.

آغاز دوره جدیدی از تعامل با قوه قضائیه در خصوص آئین نامه جدید لایحه استقلال

دکتر عمارتی از آغاز دوره جدیدی از تعامل با قوه قضائیه در خصوص آئین نامه جدید لایحه استقلال خبر داد و گفت: دکتر جلیل مالکی ریاست محترم مجمع عمومی صندوق و‌ کانون وکلای مرکز، در سخنان پیش از دستور، با اشاره به حجم زیادی از طرح های آسیب زننده به نهاد وکالت و دفاع از حقوق ملت، از گشوده شدن دوباره ی باب گفت و‌ گوهای سازنده با قوه قضاییه با نظر مساعد ریاست قوه که به تهیه گزارش موارد مغایر آیین نامه با قانون به ایشان منجر شده و در انتظار تصمیم ریاست است، خبر داد و در آستانه برگزاری همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری در همدان، از اعضای محترم مجمع عمومی کانون ها خواست با اعتماد به مدیران منتخب خود که با رعایت تمام مصالح و لحاظ همه شرایط، تصمیم گیری می کنند، از آنان به صورت یکپارچه حمایت کنند.

فقط کانون وکلای خراسان نظر خود درباره دستورالعمل سرمایه گذاری در مهلت تعیین شده تقدیم کرده است

وی در ارتباط با دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی صندوق حمایت گفت: با وجود این که بررسی دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ در جلسه بهمن سال گذشته، برای رسیدگی بیشتر، به جلسه فوق العاده روز جاری موکول شده بود، بنا به اعلام مدیرعامل محترم صندوق، به جز کانون خراسان که به موقع و کانون اصفهان که پس از موعد، نظر خود را برای کارگروه انتخابی مجمع ارسال کردند، هیچ یک از کانون ها هیچ اعلام نظر و مشارکتی نداشته اند که بی تردید، این رکود و رخوت در کانون ها آسیب بسیار بدی است. مجمع عمومی نیز بنا به شرایط، با وجود ایرادات دستورالعمل، با اصلاحات جزیی در مواد ۵ و ۷، آن را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید:

۱۸ واحد مسکونی نوساز در سعادت آباد تهران خریداری شده است

وی افزود: به موجب ماده شش این دستورالعمل، صندوق می تواند چهل درصد از درآمد خالص سالانه موضوع مجوز ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی را با تاسیس شرکت مبتنی بر سرمایه، به مشارکت در تاسیس هر یک از نهادهای مالی موضوع بند ۲۱ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، تاسیس بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، صرافی ها، موسسات لیزینگ و غیره اختصاص دهد. طی دو ماه گذشته با خرید ۱۸ واحد مسکونی نوساز در سعادت آباد تهران که ده واحد آن تشکیل دهنده ی یک مجموعه مستقل است و تحویل املاک خریداری به صندوق و تنظیم سند رسمی، ۲۳۶ میلیارد تومان از ۷۰۰ میلیارد تومان مجوز مجمع عمومی به صندوق برای خرید ملک، جذب شده است.

میزان افزایش سقف تسهیلات وکلا

نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان در مجمع عمومی صندوق حمایت در بیان جزئیات افزایش سقف تسهیلات وکلا عنوان کرد: «در این جلسه پیش از تعیین بانک های عامل، نایب رییس محترم صندوق اعلام کرد، سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای وکلا بر اساس تفاهم با بانک ملی به این شرح افزایش یافته است:

  • تسهیلات خرید دفتر از یک میلیارد تومان به سه میلیارد تومان در تهران و در سایر نقاط، دو میلیارد تومان تا هفتاد درصد ارزش ملک با هر نوع کاربری.
  • تسهیلات تجهیز دفتر وکالت پانصد میلیون تومان با حذف وثیقه ملکی.
  • تسهیلات ودیعه اجاره دفتر دویست میلیون تومان در تهران و یکصد و پنجاه میلیون تومان برای مراکز استان ها و شهرهای بزرگ بالای دویست هزار جمعیت و یکصد میلیون تومان برای سایر نقاط با بازپرداخت ۳۶ ماهه.
  • کارت اعتباری نیز از پنجاه میلیون به دویست میلیون تومان با بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه افزایش یافت که دستورالعمل آن روز گذشته برای ادارات امور شعب بانک در استان ها ارسال شده است.»

ایجاد امکان دریافت مشارکتی تسهیلات توسط وکلا

دکتر عمارتی “امکان دریافت مشارکتی تسهیلات به وسیله همکاران با شرایط خاص از جمله اشتغال در حوزه قضایی واحد” را به عنوان نوآوری های تفاهم اخیر با بانک ملی اعلام کرد و افزود:  با وجود این صندوق اختیار یافت وجوه صندوق را در هر یک از بانک های ‌دولتی و یا سیزده بانک خصوصی پیشنهاد شده منتقل کند.

بیشتر بخوانید:

عضو کانون وکلای دادگستری خراسان ادامه داد: ماهیت عقد موضوع پرداخت تسهیلات خرید دفتر که اجاره به شرط تملیک است و اقساط سنگین، تمایل وکلا به دریافت این تسهیلات را کاهش داده که ممکن است با امکان دریافت مشارکتی تسهیلات، مشکل دوم کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا