اخبار بین المللیویژه

اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) تعرض به وکلای میانمار را محکوم کرد

وکلاپرس ـ اتحادیه بین المللی وکلا با صدور بیانیه ای تعرض به وکلای دادگستری در میانمار و بازداشت برخی از ایشان را که به حمایت از معترضین به کودتای نظامی می پرداختند، محکوم کرد.

به گزارش وکلاپرس، اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) و رییس این نهاد بین المللی در بیانیه و سخنانی جداگانه به بازداشت وکلای دادگستری حامی حقوق معترضین و شهروندان مخالف کودتای نظامی در میانمار اعتراض کرده و این رفتار دولت نظامیان را شدیداً محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) تنظیم پیش نویس آیین‌نامه لایحه استقلال توسظ قوه قضاییه را محکوم کرد

در بخشی از بیانیه IBA به مخالفت رفتار دولت نظامیان میانماری با قوانین بین المللی پرداخته شده و آمده است:

اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) اضمحلال  و نادیده گرفتن سیستماتیک حقوق مردم میانمار از جمله حق حیات، آزادی بیان، آزادی اجتماعات، آزادی انجمنها، حفظ حریم خصوصی، حق انتخاب وکیل و دادرسی عادلانه توسط حکومت نظامی در میانمار را شدیداً محکوم می کند. IBA خواستار احیای حقوق شهروندان و آزادی معترضان و وکلای مدافع بازداشت شده می باشد.

بازداشت وکلایی که وکالت معترضان دستگیر شده در جریان تظاهرات علیه کودتای نظامی در این کشور را بر عهده داشتند، با حقوق و هنجارهای حقوق بین الملل همچون سند اصول اساسی نقش وکلای دادگستری [تهیه شده در هشتمین کنگره سازمان ملل متحد در هاوانا- ۱۹۹۰] در تعارض است.

وکیل استنفورد مویو، رییس جدید اتحادیه بین المللی وکلا، نیز ضمن تحسین وکلای میانماری که به حمایت حقوقی از شهروندان این کشور پرداخته اند، گفته است:

IBA وکلای میانماری را که -علیرغم عدم اعتنای حکومت به قانون- به دنبال تقویت حاکمیت قانون در این کشور هستند، حمایت و تشویق می کند.

شهروندان میانماری در خیابان ها توسط نیروهای امنیتی دارای مصونیت به قتل می رسند… آزادی های مدنی با وحشی گری و هتک حرمت کنار زده می شود… با این حال وکلای مسلح به سلاح تخصص و شجاعت حرفه ای جهت دفاع از بازداشت شدگان در کلانتری ها و مراکز پلیس حاضر می شوند.

 اگرچه گاهی این وکلای حرفه ای آزادی و امنیت خویش را به خطر می اندازند اما قسم حرفه ای خود را زیر پا نمی گذارند.

IBA وکلای میانماری را تحسین کرده و از وکلای سرتاسر جهان می خواهد تا از همتایان خود در میانمار حمایت کنند.

برای مطالعه متن کامل بیانیه IBA  و سخنان استفورد مویو به لینک زیر مراجعه کنید:

محکومیت تعرض به وکلای دادگستری در میانمار

گفتنی است کودتای ۲۰۲۱ میانمار (به انگلیسی: ۲۰۲۱ Myanmar coup d’état) در صبح روز ۱ فوریه ۲۰۲۱ زمانی که آنگ سان سو چی مشاور دولت و رئیس‌جمهور وین میینت و سایر رهبران حزب حاکم توسط ارتش میانمار تاتماداو بازداشت شدند، آغاز شد. نظامیان بعد از شکست در انتخابات پارلمانی اخیر، دولت را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا