اخبارویژه
موضوعات داغ

اتحادیه بین المللی وکلا(IBA) پیش نویس آیین‌نامه لایحه استقلال را محکوم کرد

وکلاپرس ـ به گزارش خبرنگار وکلاپرس از پایگاه اینترنتی اتحادیه بین المللی وکلا(IBA)، این نهاد بین‌المللی اقدام قوه قضاییه ایران در ایجاد آیین نامه برای نهاد مستقل وکالت در ایران را محکوم کرد و به پویش دوازده هزار وکیل معترض به پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال پیوست.

کانون وکلای بین المللی ضمن اشاره به اعتراض ١٢ هزار وکیل ایرانی و ١٨٠ قاضی بازنشسته به این آئین نامه، از مقامات قضایی خواست تا پیش نویس آیین نامه را از دستور کار قوه قضاییه خارج کنند.

 رئیس این نهاد بین المللی «هوراسیو برناردز نتو» در همین زمینه گفت:

به عنوان صدای جهانی حرفه وکالت، ما عمیقاً نگران هرگونه تعرض به حقوق وکلای ایرانی و تهدید استقلال کانون‌های وکلای مستقل این حقوقدانان هستیم. ما از دولت ایران خواستار رعایت قوانین بین المللی بوده و می خواهیم با ابطال بلافاصله پیش نویس آیین نامه[لایحه استقلال] استقلال کانون وکلاى ایران را حفظ نماید.

در خبر درج شده در پایگاه اینترنتی نهاد مذکور ضمن ابراز نگرانی نسبت به وظایف «شورای عالی هماهنگی امور وکلا» (مذکور در پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال) از قول مدیر اجرایی این نهاد«مارک الیس» آمده است:

ما نسبت به متن پیشنهادی نگران هستیم؛ زیرا این کار در زمینه یک حرکت گسترده تر برای محدود کردن استقلال حرفه  وکالت در ایران می باشد… ما همراه قضات و وکلای معترض به پیش نویس لایحه بوده و این اقدام را نقض قوانین بین المللی می دانیم.

مدیر بخش حقوق بشر IBA ،بارونز هلنا کندی، نیز ضمن اعلام تعارض متن پیش نویس لایحه استقلال با اصل حاکمیت قانون اظهار داشت:

حاکمیت قانون و استقلال حرفه وکالت ستون‌های اساسی در حمایت و ارتقای حقوق بشر محسوب می شوند. [این اقدام] نه تنها تهدیدی برای استقلال کانون وکلای ایران و وکلای ایرانی به شمار می آید که تهدید بزرگی برای حقوق همه ایرانیان محسوب می شود.

منبع: اتحادیه بین المللی وکلا

تهیه و تنظیم: سید سبحان هوشیار امامیی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا