اخبار دولتویژه

۲۳ خرداد تاریخ نهایی تعیین تکلیف مودیان فاقد کارتخوان در سال ۱۴۰۱ برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

برخی وکلای دادگستری که از کارتخوان (دستگاه پوز) در سال ۱۴۰۱ استفاده نکرده بودند، امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ را نداشتند

وکلاپرس- طبق اعلام سخنگوی سازمان امورمالیاتی تاریخ نهایی تعیین تکلیف مودیان فاقد کارتخوان در سال ۱۴۰۱ برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، ۲۳ خرداد ماه است.

به گزارش وکلاپرس، مهدی موحدی بکنظر ، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، در حساب توئیترش اعلام کرد: «اگر تا ۲۳ خرداد فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سامانه مالیاتی بارگذاری نشد، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی کنید.»

بر اساس دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۱ مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱  مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معافند و تنها موظف هستند فرم درخواست تبصره ماده ۱۰۰ را در سامانه مالیاتی تکمیل کنند.

الزام وکلا به نصب کارتخوان برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

بر اساس قانون پایانه فروشگاهی وکلا و پزشکان فقط در صورتی که از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان استفاده کرده باشند، می‌توانند از مزایای تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند.

اگرچه مهلت نصب پایانه فروشگاهی یا کارتخوان در چند مرحله برای وکلا و سایر مشاغل تمدید شد، اما با این وجود تعدادی از وکلا در مهلت مقرر اقدام به نصب کارتخوان ننمودند و  همچنین برخی از وکلا نیز بر اساس وعده صندوق حمایت وکلا و کارکشایان دادگستری، با ثبت نام در سامانه معرفی شده از سوی صندوق حمایت به عنوان سامانه مالیاتی وکلا به اشتباه تصور کرده بودند که نیازی به استفاده از کارتخوان ندارند.

بیشتر بخوانید:

سنجر فخری رئیس صندوق حمایت درباره این سامانه گفته بود: با ثبت نام در سامانه مالیاتی وکلا دیگر نیازی به دستگاه پوز نیست!

 اما عمر این سامانه کوتاه مدت بود و در اردیبهشت ماه سال جاری پس از اعتراضات وکلا، صندوق حمایت به این موضوع واکنش نشان داد و  اعلام کرد: سامانه مالیاتی وکلا به علت تغییر روش مرکز تنظیم مقررات غیر فعال شده و زمان فعال شدن آن هنوز مشخص نیست.

امکان استفاده وکلایی که به تازگی دستگاه کارتخوان نصب کرده اند از تبصره ماده ۱۰۰

برخی از وکلای دادگستری که تاکنون از دستگاه کارتخوان استفاده نکرده بوده اند به تازگی اقدام به تهیه و ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه امور مالیاتی کرده اند.

حالا این سوال مطرح است که آیا اقدام این دسته از وکلا در این زمان می تواند موجب رفع اشکال مربوط به عدم استفاده آنان از دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱ و موجب اجازه استفاده آنان از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم باشد یا خیر ؟

ظاهرا تلاش هایی که تا کنون برای رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حل مشکل این دسته از وکلا صورت گرفته به نتیجه نرسیده است و این دسته از وکلای دادگستری هم باید تا روز ۲۳ خرداد منتظر تصمیم نهایی سازمان امور مالیاتی بمانند.

بلا تکلیفی وکلایی که در سامانه معرفی شده به عنوان سامانه مالیاتی وکلا ثبت نام کرده بودند

برخی از وکلای دادگستری کشور با اعتماد به ادعای مدیران صندوق حمایت وکلا طی اطلاعیه های مکرر مبنی بر راه اندازی سامانه ای به عنوان سامانه مالیاتی وکلا و کافی بودن ثبت نام و عضویت در این سامانه به عنوان تکلیف استفاده از پایانه فروشگاهی یا همان دستگاه کارتخوان، اقدامی برای تهیه و استفاده از دستگاه کارتخوان (پوز فروشگاهی) نکرده بودند، وقتی سازمان امور مالیاتی برای این دسته از وکلا فرم تبصره ماده ۱۰۰ را بارگذاری نکرد، معلوم شد این سامانه غیر واقعی و بیهوده بوده است.

۲۳ خرداد تاریخ نهایی تعیین تکلیف مودیان فاقد کارتخوان برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

در نهایت با فرارسیدن مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ برخی وکلای دادگستری که از کارتخوان (دستگاه پوز) در سال ۱۴۰۱ استفاده نکردند، امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ را ندارند.

در همین راستا مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی در حساب توئیترش نوشت:

قابل توجه اصناف و صاحبان مشاغل محترم

چنانچه تا انتهای روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۳ فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م برای مؤدی محترمی در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان بارگذاری نشد، حتماً نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا