ویژهیادنامه

۲۰ آبان ۱۳۹۹ ؛ کانون وکلای دادگستری ۹۰ ساله شد

وکلاپرس ـ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ مصادف با نودمین سالگرد تأسیس کانون وکلای دادگستری در ایران است. نهادی که در سال ۱۳۰۹ تأسیس شد و روزنامه اطلاعات جریان تأسیس این کهن ترین نهاد مدنی را به ثبت رساند.

به گزارش وکلاپرس، روزنامه اطلاعات در سه روز متوالی ۲۰ تا ۲۲ آبان ۱۳۰۹ رشته گزارشی را درباره جریان تأسیس کانون وکلای دادگستری منتشر ساخت.

در ادامه بخش هایی از این گزارش را خواهید خواند:

ساعت ۵ بعد از ظهر امروز کانون وکلای عدلیه از طرف آقای وزیر عدلیه با حضور عموم روسای ادارات وزرات عدلیه و قضات مفتوح و کانون مزبور رسمیت خواهد یافت.

کانون وکلاء محل تجمع وکلای عدلیه و مشاوره آنها و بالاخره تبادل نظر در قوانین مصوبه ایست که در ضمن عمل معایب و محاسن آن معلوم میگردد.

محل این تجمع در جای محکمه استیناف میباشد. کانون وکلاء تحت نظر آقای میرزا داود خان پیرنیا رئیس اداره احصائیه وزرات عدلیه خواهد بود که بر حسب تقاضای ایشان ریاست افتخاری آن را خود آقای وزیر عدلیه عهده دار گردیده اند.

علاوه بر شور و مطالعه در قوانین مصوبه لوایح و نظامنامه هایی که تهیه می گردد نیز در این کانون تحت شور و مطالعه قرار خواهد گرفت.

سوابق و دوسیه های مربوطه به آقایان وکلای عدلیه که حاوی معلومات و تخصص آنها در قسمت امور قضایی خواهد بود در کانون مزبور تنظیم و تدوین خواهد شد که در آخر هر سال از طرف اداره احصائیه بدوایر قضایی مرکز و ایالات و ولایات ارسال شود تا روسای محاکمات نظریات خود را داءر بصحت عملیات آنها تصدیق نماید.

بدوا ۳۹ نفر از وکلای عدلیه از طرف آقای پیرنیا بعنوان عضو موسس دعوت شده بودند که مخارج اولیه آنرا نیز این عده تادیه نموده بودند و از اعتبار مزبور عمارت فوقانی و تحتانی محل سابق اداره راه آهن(اداره استیناف)تعمیر و مفروش و مبله شده است-اکنون عده اعضای کانون وکلاء از ۷۰ نفر بالغ میشود که ۴۰ نفر آنها(با خود آقای پیرنیا) عضو موسس و ده نفر عضو غیر موسس درجه اول و بیست نفر درجه دوم می باشند.

در عمارت کانون وکلاء اطاق های مخصوصی برای رفاهیت عمومی وکلاء تهیه شده و تمام قوانین مصوبه و قوانین مربوطه به امور قضایی همیشه در دسترس وکلاء قرار خواهد گرفت…

بیشتر بخوانید: از مجمع وکلای رسمی تا کانون وکلای دادگستری

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات اعضای موسس کانون وکلای دادگستری در آن روز چهل نفر بوده اند که در میان آن ها نام هایی همچون مرحوم پیرنیا، سید هاشم وکیل، رضوی، سیاسی به چشم می خورد

اعضای موسس کانون وکلاء چهل نفرند که به ترتیب حروف تهجی از قرار ذیل می باشند:

۱.آقابایف(دکتر)
۲.آقایان( دکتر)
۳.آل طه معین السادات
۴.آل طه حاج علی اکبر
۵.اسفند یاری نوری
۶.پیرنیا(میرزا داود خان)
۷.حجت الاسلام زاده
۸.حقوقی میرزا محمد
۹.حکیم الهی
۱۰.دفتری
۱۱.رضوی
۱۲.سیاسی
۱۳.سزاوار
۱۴.شریعت زاده میرزا احمدخان
۱۵.شیروانی
۱۶.صدر زاده
۱۷.طهرانی میرزا ابوالفضل
۱۸.طباطبائی عبدالهادی
۱۹.عمیدی نوری
۲۰.عظیمی
۲۱.فاضل الملک همراز
۲۲.فاضل عراقی
۲۳.فلسفی
۲۴.حاج شرف الملک
۲۵.فرزانه
۲۶.فداکار
۲۷.کشوری
۲۸.ماجدی میرزا علی اصغر گرکانی
۲۹.مجیدی میرزا قوام الدین
۳۰.مشایخ نقیب زاده
۳۱.منشور میرزا حسینخان
۳۲.منطقی میرزا ابوالفضل
۳۳.مقبل میرزا احمد خان
۳۴.ملکی میرزا رضا خان
۳۵.موحد
۳۶.میرخانی برغانی
۳۷.محسنی علی اصغر خان
۳۸.نهاوندی جلال الدین خان
۳۹.وکیل آقا سید هاشم
۴۰.هرجابی آقا سیدعلی

برای دستیابی به تصویر روزنامه اطلاعات به کانال تلگرامی تاریخ کانون وکلا مراجعه کنید.

گفتنی است در این اجلاس مرحوم علی اکبرخان داور که سمت وزارت عدلیه آن زمان را نیز بر عهده داشت در بخشی از سخنرانی اش درباره وضعیت آن روز وکالت در جامعه ایران چنین گفته بود:

ناچارم یک حقیقت خیلی مخفی را برای آقایان کشف کنم-در پانزده سال قبل از این اگر کسی شغل وکالت را عهده دار می‌شد، جسارت است از روی اضطرار و ناچاری بود. هر کس می‌دید که ناچار است و نمی‌تواند کار دیگری تهیه نماید به شغل وکالت تن درمی‌داد و در همان اشخاصی که مشغول بودند اگر فرصتی بدستشان می‌آمد شایق و مایل بودند که از آن استفاده کرده به کار دیگر بپردازند و از وکالت کناره‌گیری کنند.

متن کامل سخنان وزیر عدلیه را در لینک زیر بخوانید:

وزیر عدلیه خطاب به وکلای دادگستری: آقایان به ما کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا