اخبار قوه قضاییهویژه

۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری متخلف را در سال ۹۹ شناسایی و بازداشت کردیم

وکلاپرس– اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، از دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی در راستای برخورد با تخلفات در قوه قضاییه در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز خود(۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) درباره موضوعات روز دستگاه قضایی سخن گفت.

دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری متخلف

اسماعیلی درباره بازداشت متخلفین و مجرمین حوزه عدالت قضایی در محاکم دادگستری گفت: در بازه سال ۱۳۹۹ در جهت برخورد با تخلفات، همکارانمان در واحد‌های حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و دادگستری‌ها ۲۳۷ نفر از دلالان و کارچاقکن‌ها را شناسایی و دستگیر کردند. دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس رسمی دادگستری که اعمال مجرمانه انجام می‌دادند، دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه، دستگیری تعدادی از شهود دروغین و ساختگی و همچنین تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از جمله اقدامات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بوده است.

راه اندازی سامانه نظارت های برخط مردمی و تکریم مراجعین

اسماعیلی با اشاره به بخش عملکرد قوه قضاییه در سال ۹۹ گفت: قوه قضاییه هم  ماموریت قضایی و هم وظیفه نظارتی دارد. در حوزه نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی گزارشی را ارایه می دهم.

اولین اقدام ما در سال ۹۹ راه اندازی سامانه نظارت های برخط مردمی و تکریم مراجعین بود. ما معتقدیم  مردم بهترین ناظران در عرصه های مختلف هستند. این سامانه در مراجعه اصحاب پرونده و وکلا و کارشناسان از طریق تلفن همراه در اختیار آنها قرار می گیرد.

اسناعیلی افزود: تا امروز بالغ  بر ۴۰۰ هزار نفر در این سامانه مبادرت به اظهارنظر کرده اند. بیش از ۷۱ درصد از مردم از رفتار همکاران ما اظهار رضایت داشته اند.

بررسی عملکرد بیش از هزار قاضی

اسماعیلی در خصوص گزارشی پیرامون عملکرد دادسرای انتظامی قضات گفت: در سال ۹۹ مجموعه عملکرد دادسرای انتظامی قضات به نسبت سال ۹۸ با ۳۸ درصد رشد عملکردی مواجه بوده است.

انجام بازرسی های دوره ای و بررسی دقیق و عملکرد بیش از هزار قاضی، انجام بازرسی های پنهان از چند استان، تهیه و تنظیم کارنامه قضایی برای تمامی قضات کشور که در نتیجه این کارنامه تعدادی از قضات کشور مورد تشویق قرار گرفتند.  تعدادی از قضات متخلف شناسایی و تعدادی تعلیق و تعدادی سلب صلاحیت شدند که این عدد قضات متخلف حداقلی است.

اقدامات خیرخواهانه قوه قضاییه در خصوص نازنین زاغری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این روزها آیا تبادل زندانی با آمریکا انجام شده یا قرار است انجام بشود؟  از جمله تبادل نازنین زاغری، گفت: ما باید اشاره کنیم که تا الان در خصوص تبادل ایران و امریکا هیچ موضوعی منعکس نشده است. کسانی که در ایران پرونده اتهامی دارند تصمیم گیری نهایی با قوه قضاییه ایران است. البته فرایندی برای آن  قائل هستیم.

بیشتر بخوانید: یک سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور برای نازنین زاغری

وی افزود: خانم نازنین زاغری محکومیت قبلی داشت که به اتمام رسیده البته باید  از جمهوری اسلامی ایران تشکر داشته باشد زیرا بخشی از دوران محکومیتش را در بیرون از زندان الکترونیکی سپری کرد و  بیانگر اقدامات خیرخواهانه قوه قضاییه ایران است، کسی که پرونده امنیتی داشته را  در ایام کرونا در خارج از زندان و تحت نظارت آزاد کرده است.  الان خانم زاعری بازداشت نیست و پرونده مفتوح دیگری دارد که رای آن صادر شده و آزاد است .

اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف در دستور کار است

سخنگوی قوه قضاییه درباره شوراهای حل اختلاف گفت: در حوزه صلح و سازش همکاران ما نقش آفرینی کردند و از زحمات این عزیزان کمال تشکر را داریم.

بیشتر بخوانید: شورای نگهبان به «وکیل مدنی» لایحه شوراهای حل اختلاف ایراد گرفت

اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف در دستور کار است و شورای نگهبان نسبت به این قانون ایراداتی گرفته و ان شاءالله به زودی به شورای نگهبان باز می‌گردد و راه حل اساسی با اصلاح قانون خواهیم داشت. رئیس قوه قضاییه هیات‌هایی را در اطراف کشور مامور کرد تا به گلایه‌ها در این باره رسیدگی شود و یکایک موضوعات را پیگیری می‌کنیم. همچنین هیاتی موظف شدند تا به مشکل دفاتر خدمات الکترونیک رسیدگی کنند.

کمتر از ۳ درصد از زندانیان کشور بانو هستند

وی در ارتباط با زندانیان زن گفت: خوشبختانه جامعه زنان کشور ما به دلیل برخورداری از نجابت و رعایت شئون زن در جمهوری اسلامی عدد مجرمینشان نسبت به مردان کم است و کمتر از ۳ درصد از جامعه زندانیان، بانوان هستند.  برای برخورداری از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیک و پابند الکترونیک زنان زندانی نسبت به مردان زندانی در اولویت هستند، الان هم این طرح در حال انجام است. نمونه این ادعا خانم نازنین زاغری است که با  داشتن پرونده امنیتی از پابند الکترونیک استفاده کرده و محکومیت خود را خارج از زندان سپری کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره شمار زندانیان زن در کشور و اینکه آیا کودکان هنوز هم در زندان حضور دارند یا خیر گفت: تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم تا مادرانی که فرزند کمتر از ۲ سال دارند، بتوانند با میل و تصمیم خود فرزندشان را در کنار خود نگه دارند. در طبقه‌بندی زندان‌ها، زنانی که اطفال شیرخوار دارند از سایر زنان جداگانه نگه داشته می‌شوند و برای اقامت، تفریح و بازی فرزندان آن‌ها محل جداگانه‌ای در نظر گرفته شده تا مادران بتوانند فرزندان زیر ۲ سال خود را همراه شان داشته باشند.

توضیحاتی راجع به شکایت ویلموتس و فدراسیون فوتبال

وی درباره شکایت ویلموتس و جریمه دوباره فدراسیون فوتبال و همچنین اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با پرونده ویلموتس گفت: این پرونده در دادسرای تهران با گزارش سازمان بازرسی کل کشور تشکیل و بررسی‌های اولیه آن انجام شده است و مستندات تکمیلی جمع‌آوری شده‌اند. به لحاظ وضع خاص و حرفه‌ای فوتبال در سال گذشته اولویت دانستیم که مجموعه فدراسیون فوتبال بدون مداخله نهادهای دیگر کار خود را انجام دهند و متعاقب آن مرجع قضایی نسبت به کسانی که اعمال مجرمانه داشته‌اند رسیدگی‌های قضایی خود را انجام دهد، البته رسیدگی ما برای مقابله با اشخاص است و هیچ کاری به فعالیت‌های فدراسیون فوتبال نداریم.

بیشتر بخوانید: فدراسیون فوتبال از وکلای سوییسی در پرونده ویلموتس استفاده می‌کند

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا