اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

یک نماینده مجلس: فساد بزرگ این است که استقلال را از گروه های نخبه بگیرند

وکلاپرس- دکتر سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشستی با هیأت مدیره کانون وکلای این استان ستاندن استقلال و هویت گروه های نخبه را موجب ایجاد فساد در جامعه دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای ایلام، دکتر سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، در نشست هم‌اندیشی با هیأت مدیره کانون وکلای این استان وعده داد از موضع نهادهای مستقل و نخبه جامعه در مجلس شورای اسلامی حمایت کند.

بیشتر بخوانید: فساد در حرفه وکالت و جامعه ؛ نگاهی به طرح های جدید نمایندگان مجلس

یک چهارم پروانه های وکالت استان ایلام تودیع شده است

حجت‌اله محمدی (رییس کانون وکلای ایلام) در این نشست با اشاره به کمبود کار و تودیع یک چهارم پروانه های وکالت در این استان اعلام کرد: مبحث ایجاد اشتغال و کارآفرینی به کانون‌های وکلا ارتباطی پیدا نمی‌کند و بخشی از آیین‌نامه‌ جدید لایحه استقلال کانون وکلا استقلال ذاتی نهاد وکالت را از بین می برد.

اعتبار یک نظام سیاسی به این است که قاضی و وکیل آن مستقل باشند

محمدی با تأکید بر ماهیت خدمت‌محور وکالت بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما با آن درگیر هستیم، بحث کسب و کار تلقی کردن این حرفه شریف است. ماهیت وکالت به هیچ وجه منطبق با کسب و کار نیست. بلکه ارائه خدمات حقوقی در راستای احقاق حقوق مردم است.

بیشتر بخوانید: حسینعلی حاجی دلیگانی، طراح طرح «اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت» کیست؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان ایلام با بیان اینکه طرح اصلاح بخشی از قوانین راجع به وکالت ریشه‌ی استقلال وکالت را خواهد زد خاطر نشان کرد: ماهیت کار ما مستلزم استقلال است، اعتبار یک نظام سیاسی به این است که قاضی و وکیل آن مستقل باشند، نظام سیاسی اگر می‌خواهد وجهه و اعتبار بین‌المللی داشته باشد، باید وکیل آن مستقل باشد.

دیدار هیأت مدیره کانون وکلای ایلام با نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی
دیدار هیأت مدیره کانون وکلای ایلام با نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی

آیین‌نامه داخلی مجلس اجازه می‌دهد هر نماینده‌ای بتواند هر طرحی را به مجلس بیاورد

دکتر سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هیأت مدیره کانون وکلای ایلام خاطرنشان کرد: ما و شما هر دو به شکلی همکار هستیم و هر دو وکالت مردم را بر عهده داریم، همینطور هر دو هویت دانشگاهی داریم و این هویت دانشگاهی برترین هویتی است که افراد می‌توانند از آن برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اظهارنظر عجیب یک نماینده مجلس: قانون وکلا یکی از بدترین قوانین است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آیین‌نامه مجلس ایراداتی دارد که اصلاح آن‌ها باعث می‌شود طرح‌های عقلایی و راهبردی و دارای اولویت مطرح شوند. آیین‌نامه کنونی اجازه می‌دهد هر نماینده‌ای بتواند طرحی را به مجلس بیاورد و یک پروسه زمان بر را بگذراند و دست آخر ممکن است این طرح قابلیت تبدیل شدن به قانون را نداشته باشد و بعد از کلی تلف شدن وقت مجلس از دستور کار خارج شود.

فساد بزرگ این است که استقلال و هویت را از گروه های نخبه بگیرید

دکتر سارا فلاحی گفت: در مجلس باید تلاش کنیم مسائل را درست رصد کنیم و روی علت‌ها کار کنیم. ما باید از گروه‌های هدف و گروه‌های نخبگی در جامعه حفاظت کنیم نه آن که دیواری کوتاه‌تر از آن‌ها پیدا نکنیم و از آن‌ها کم کنیم و بخواهیم به دیگران اضافه کنیم. فساد بزرگ این است که شما گروه‌های نخبگی را از حیز انتفاع ساقط کنید، استقلال و هویت را از آنها بگیرید، ترس در تصمیم‌گیری را در وجودشان تزریق کنید و آنها دیگر نتوانند شجاعانه عمل بکنند.

بیشتر بخوانید: از عنابستانی وکیل تا عنابستانی نماینده مجلس

نماینده مجلس شواری اسلامی در جمع مدیران نهاد وکالت استان ایلام با اشاره به حساسیت شغل وکالت خاطرنشان کرد: خودانتظامی و استقلال شما اهمیت دارد و اگر دست و زبانتان بلرزد عادلانه عمل نمی‌کنید. بنابراین باید این فضای ترس و واهمه و شجاعانه عمل نکردن را از وکلا بگیریم، قطعاً مجلس می‌تواند در این موارد کمک کند.

باید نگاهمان به اصلاح کل ساختار باشد، نه به گوشه‌ای از ساختار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: ما وقتی بجای پیدا کردن علت‌ها، نگاهمان معطوف معلول‌هاست و همچنین بجای اینکه نگاهمان به اصلاحِ کل ساختار باشد، تنها به گوشه‌ای از ساختار توجه می‌کنیم این باعث می‌شود ساختار فرو بریزد.

ان‌شاءالله این فضایی که استقلال و هویت شما را نشانه گرفته است تغییر کند

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بنابراین چون جامعه‌ی هدف شما کل مردم است و شغل وکالت از حساسیت خاصی برخوردار است ما هم با حساسیت دو طرح مورد نظر شما در مجلس را مورد بررسی قرار می‌دهیم ان‌شاءالله این فضایی که استقلال و هویت شما را نشانه گرفته است تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا